j_man
Forumsvar skapade
-
Sharken är en kanonbräda, jag tror som flera här att volymen blir lagom(=tillräckligt utmanande), däremot kommer du nog vilja komplettera med ett mindre segel runt 5,5-6kvm för dagar med lite mer tryck.
Har själv kvar min gamla 160L Shark som lättvindsbräda (väger 88kg) som jag kör med 8,5kvm. Sharken har många alternativa fotstroppsplaceringar och jag upplever den som väldigt hållbar, klarar ganska rejäla kastfall utan att spricka, vilket kan va skönt i början (HRS, High Resistance Skin) -
Kan rekommendera senaste numret av ”Segling”, nr 5, där ett ganska rejält grepp tas av en kappseglande meteorolog.
I korthet så är det bra med en halvsvag gradientvind från ”fel håll” på morgonen då denna hjälper igång cirkulationen ut över det kallare havet. Ett tecken på att cirkulationen kommit igång (och därmed att sjöbrisen är på g) kan vara ”vackert väder moln” som rör sig ut mot kustbandet för att där lösas upp. -
@Oregistrerad 423037 wrote:
Någon som vet om det blåser?
Ola
Adelsö visar NV 8m/s och Bromma flyplats NV 4-5 m/s, ser ut som vinden avtagit något och möjligen vridit mer mot N här närmre stan.
-
@MacTS 417706 wrote:
Tycker att det är lika bra att satsa på ett racesegel. Så mycket stabilare än ett 2 camber-segel.
Du har säkert helt rätt men jag är osäker på om mina brädor kan göra ett sådant segel full rättvisa (freeride 105L och 125L)?
-
Ursäkta inbrottet i tråden men har ni några andra bra tips på segel för hobbyspeedande förutom NP’s och Gaastra’s?
-
Packar bilen och drar till Närlunda strax
-
@Andreas T 409365 wrote:
På väg till jobbet såg det ut att vara VNV. För er som ska hålla er närmare stan, är det någon som tror på Fågelöudde (Lidingö), eller är det fortfarande Rasta som är bästa alternativet? Eller Bolinder strand (Görväln) kanske?
Lövsta funkar bra på VNV o NV, detsamma gäller väl för Närlunda. Funderar på att sticka till något av dessa ställe efter lunch. Är det någon mer som ska åt det hållet? vore kul med sällskap.
-
Det bästa är såklart om du kan prova lite olika brädor innan du slår till, kanske pysa över till Haga Park och hyra innan dom stänger (inte så långt från gamla Växjö). Är själv ganska grön men bytte i år från shark 160L/80cm till Rocket 125L/69cm och är grymt nöjd med den brädan. Jag väger iofs runt 85kg så jag tror du klarar storleken mindre, säg något runt 65cm’s bredd och under 120L. Jag tror x-cite ride, eagle, z-ride och rocket alla är finfina brädor.
-
Tack för dina värdefulla synpunkter!
Jag tycker jag har bra koll på stropparna idag, men som sagt allt är relativt….Jag får kanske gnugga det här lite till å se om en mer traditionell freeride alt prestanda dito är ett bättre val.
-
Holmen öster om Fågelön är väldigt hög så räkna med en hel del ”skugga” bakom den, men det kommer att trycka på rätt så bra från Mälarhöjden. F ö så går det ganska bra att parkera vid Ålstensängen och rigga o kliva i vid den lilla badplatsen (gräs+sand). Se upp för Drottningholmsbåtar etc som kommer runt hörnet från stan sett.
Tala gärna om hur det gick, har själv varit sugen på att testa flera gånger. -
Stod inför samma val förra våren. Jag satsade brett och stort (shark 80cm/160L, väger själv runt 85kg) och det betalade sig i form av många seglingsdagar och att man snabbt kom igång med stroppar, sele och manövrar. Jag känner nu att min största bräda skulle kunna vara lite mindre, men ändå runt 70-75cm / 130-145 L för att få många dagar på vattnet. Sharken pallar dessutom för lite kastfall och slag från kroken i brädan, något som kan vara bra när man är nybörjare som jag.
Lycka till, du kommer hursomhelst få jäkligt kul!
-
Vet inte vilken lack som är bäst, men har själv provat Internationals halkskydd, Halkanix utblandat i fernissa på träbåt och det funkar bra, även över lite längre tid.
-
@Oregistrerade 358580 wrote:
Varför inte satsa på att förbättra förhållanden när man lägger så mycket krut på utrustningen för att förbättra sig någon knop.
/ speed wannabe
Lite samma fråga fast annan vinkel; finns det några vita fläckar på spotkartan för speedare….det här lät ju helt sjukt… men ni fattar va jag menar: Kan det vara lönt att leta efter ”okända” ställen som vid vissa förhållanden verkligen kan leverera?
Robban har ju t ex gjord enastående resultat vid Haga som jag inbillar mig måste bli ganska choppigt vid NV eller SV jmf med Kalmarsidan som blir platt (men byig).Speed wannabe #2
-
@jonaish 353584 wrote:
Bara så du vet så är det ingen svets han håller i på bilden, det är en vinkelslip 😉
Oh shit! Du tror inte det är ett tomtebloss?
Ursäkta en yrkesskadad gubbe….avsåg närmast yrkeskategorin snarare än arbetsmomentet, vinkelsliparn’ lät lite krångligt…:wink:
