jaca
Forumsvar skapade
-
Jag hade pumpat den till 7-8 på tryckmätaren som sitter på Slingshots pump. Nu kommer jag inte ihåg vilken tryckenhet det är men det är vad man rekommenderar enligt instruktionen. Väven kan ha börjat spricka när kiten inventerade vid ett tillfälle tidigare under min session. Men jag gick lugnt in med kiten och vände tillbaka den på land. Kiten såg helt OK ut efter det men som sagt det är kanske det som startade det hela…
Jag bor i Karlskrona och det finns några lokala ”segelmakare” som ”hemmafixar” (har inte någon adress till någon av dom, någon som vet?). Närmaste segelloft är Hamel i Karlshamn och North Sails i Kalmar. Har kontaktat dom men inte fått något svar ännu.
Var kan man få tag i en ”bladder-laglapp”? Hålet är drygt 10 cm långt. Läste i en annan tråd att det är strykjärn och bakpapper som gäller som verktyg. Beställer nog en ny bladder av Anders på LASURF, men fick en hint av han att det kan ta lite tid, så jag tänkte försöka laga den tills dess. Vilket material är bladdern gjord av?
Tack för alla inlägg och synpunkter. Jag var beredd att skicka den i soptunnan men tänker nu ge det ett försök att laga den 🙂
-
En 5/3 fungerar fint året runt om man kompletterar med ett 1 mm neoprenunderställ som bl.a. NP har. Kör med detta även när det kryper ner under 5 plusgrader. Skall själv köpa en ny 5/3 och det lutar åt Mystic Cure Steamer CrossTech DL 5/3 2009
http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=29&products_id=641&osCsid=418cfcceec7f16e4a6a5599df6489bf2
Någon som har någon erfarenhet av denna? -
Glöm det jag hittade själv svaret ”tillträdesförbud 1:a april till 15:e november”
-
OK, man funderar lite på vad som händer om vinden tar kiten när man släpper ut den från båten…
Här är en annan variant 😉
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=D2PCJsKf3Jo”]YouTube – Flysurfer Boat Launch[/ame]
-
Ja givetvis! Tur att jag postade i rätt kategori 😉
-
Jag väger 78kg och kör en REV 13 och 9. Kompletterar varandra jättebra. Tror att 11an blir bra för dig.
-
Mats, du kan prova mina Dakine mittens, men du får f@n inte klippa sönder dom! Jag köpte dessa i höstas som komplement till mina Prolimit ”öppna” vantar. Några refektioner/erfarenheter….
– Dra inte åt kardborrebandet, för då är det lätt att få kramp! Skaffa en ”tight” storlek så behöver man inte kardborrebandet alls! Tror att detta gör mycket mer än att klippa upp insidan av greppytan. Klipp bort kardborrebandet istället!
– Se till att få igång cirkulationen i fingrarna ordentligt, annars fryser man i dessa också.
– Har noterat att sömmarna går upp (använd liqusoile) och sy eventuellt med 100% polyestertråd också.
– De har en tendens att vrida sig, men det beror nog mer på mig själv än vantarna.
– Jag är mycket nöjd med dessa och nu när det lite kyligt i vattnet så är de guld värda! -
Vi var i Grönis för två helger sedan och det blåste VSV (5.3-4.7segel). Det funkar men inte optimalt. Grönis är fint men vad jag förstod så är det bättre på SV. Därför åker vi till Västkusten denna helgen istället (igen). Borde väl vara ungefär lika långt för er Nyköpingsbor?!
-
Håller med ovan att det bästa är att inte få kastfall 😉 Annars är det bästa att köpa mast/bom-skydden som finns att köpa.
Om du vill ha ett McGyver-tips så har jag ett för RDM: Ta rörisoleringen du nämnde och trä på den på masten innanför mastfickan, justera till lämplig höjd. Fungerar för mig som inte har haft ett enda märke på nosen sedan jag började. Om du kör med ”längre” brädor får du fundera på en annan lösning som tar hand om bommen också… -
Aeron – Köpte en freeride (tapered alloy skinny) 160-210. (många benämningar blir det 😉 . Har en Prolimit kolbom med 26mm grep sedan tidigare. Har väl inget behov av extra smalt grepp men när man har börjat använda det så märker man hur mycket bättre grepp man har! Formen är lite speciell men ”the ergonomic curve” ger en bättre vinkel på handen närmast masten, vilket gör att du orkar längre (egen ovetenskaplig notering).
Funderar på att byta ut min mindre bom mot en Aeron 140-180 kolbom, pga ”the ergonomic curve”
Detaljer kanske men jag trivs bra med Aeron. Frågan är bara om Jesper har några kvar i lager?
Lär mer på http://www.aeronsport.com/
-
Köpte en Protec för snowboard för några år sedan. Fungerar lika bra i vattnet!
http://www.pro-tec.net/water/water.html -
@Matte_C 369971 wrote:
Men udden slår ändå gissleviken, har haft många härliga sessions där ute. Sydväst och Väst är riktigt najs. Ni som har kört ett tag i torhamn, vet ni om det finns nån vindmätare på nätet man kan komma åt? Det har ju hänt ett antal gånger att utklippan sagt 10 ms och så har man kommit ut och kollat på bleken.
Vindmätare är på gång i Torhamns Båtsällskaps regi! Det kommer at publiceras på deras website. Arbete pågår och jag återkommer med mer informartion när jag vet mer. Torhamn är otroligt vindsäkert och sjöbrisen funkar fint på sommaren. Det brukar skilja 2-4m/s på vindarna mellan Karlskrona och Torhamn till Torhamns fördel 🙂
-
Tips till kitare som ska till Torhamn. Åk ut mot udden och till skjuttornet. Parkering finns där också. Gå ner över fårhagen på höger sida (västerut, glöm inte stänga grinden). Rigga nere vid strandkanten. Det är OK att vara här med kitarna och det är en sweet spot 🙂 Relativt långrunt och plattvatten och framför allt inga badjävlar ;). Ta hänsyn! Vi vill inte ha ett förbud mot kitsurfing på ännu ett ställe eller hur?! Vi vindsurfare sticker oftast ut ifrån Pettersvik (närmre hamnen) Men det är inget alternativ för kitare – trångt om plats, mycket badgäster, självutnämnda poliser och kustbevakare 😉
Jag vet att det är mycket gnällande vid friluftscampingen Gissleviken som används mest av kitare. Gissleviken är extremt långrunt (vilket är bra när man börjar) men vinden vrider sig extremt i viken, oftast till nackdel för man måste ta höjd hela tiden…
Det har varit lite infekterad stämning i Torhamn vad det gäller vattensporter (windsurfing, kitesurfing, vattenscooter, etc). Nu har det lugnat ner sig efter extremt lobbande av vindsurfarna som nu blir en sektion i Torhamns Båtsällskap med blivande vindsurfingsurfskola och annat! 🙂 Kitare är också välkomna i sektionen! Hör av er bara…Vi syns i Torhamn! 8)
-
Jag hade en Prolimit alubom som gick av utan extrembelastning!? Materialutmattning? Jäckla tur att man inte var ett par distans ute till havs :0 Styvheten var annars helt OK men som sagt kan man undra om jag hade otur eller om materialets kvalité är OK?! Jag har dessutom en Prolimit kolbom med reducerad diameter (26mm). Styv som attan. Och framför allt har jag fastnat för 26mm greppet!
Jag är ute efter en 160-200 kolbom eller kanske alu?! och fastnat för Aeron Carbon Jaws Wave Får se hur surfbudgeten ser ut i vår. Alternativt Aeron Continuous Alloy Skinny. Ta en titt på Jespers site (lite gratis promoting 😉 ) http://www.hotsailsmaui.se/bommar.php
-
Nu är ju jag ingen expert utan talar utifrån mina erfarenheter och utifrån mina fysiologiska förutsättningar (182cm, 78kg, hyfsad kondition). Volymen och din vikt har stor betydelse och det finns en anledning till att rena freestylebrädor har förhållandevis mycket volym. Men vad jag förstår så var det inte ”ickeplanande” windsurfing som var intressant?! Jag ska då erkänna att jag inte är så mycket för ”segelsnurr” i ickeplaning, men tränar gärna en del freestyletrix ändå i planing dock. Men ska man bli duktig på freestyle så underlättar det att ha en renodlad freestylebräda.
Dra rigg har jag bortrationaliserat för länge sedan, vattenstart är mer energisparande om man har koll på riggen när man drullar i. Så för mig är det inget argument för att gå upp 10liter på en bräda, för att vid få tillfällen köra i extrem lättvind eller renodlad freestyle.
Sedan kan man vända på det igen och se till ditt 7.0 segel. Det kräver lite större bräda för att komma till rätta, så dryga 100 liter med ett 7.0 hade inte varit fel för min egen del heller 😉
Ber om ursäkt att mitt bidrag i diskussionen förmodligen är mer förvirrande för dig än att det bringar klarhet. Lyssna på dig själv och ta en del råd av andra. Något som jag kan råda om är att provköra några olika alternativ, med de riggar du är van med, innan du bestämmer dig. Först då lär du märka om dina ”tankar” stämmer med verkligheten! Köp inte grisen i säcken!
