jakobb
Forumsvar skapade
-
lite action med Sam L och Rick J
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=0-c3rCQ5Fvo&feature=player_embedded”]YouTube- Sam Light and Rick Jensen tearing up the Gorge[/ame]
-
pjoter;629407 wrote:I de vindarna ska de inte va några prob med en 12:a så det handlar nog om fel teknik. 🙂
På ribbandagen var mina 75kg ute med 19kvm och 135*42 bräda utan fenor utan några problem (förutom själva komma i/ur vattnet och att kanta vid hopp) och då blåste det något sådant. Så med rätt teknik kan du köra i mer vind än du kan hålla kiten på land i.Rent spontant utan att ha sett dig så kan ja ge dig ett par generella tips:
1, Försök skaffa dig en känsla av vad kiten hittar på, du måste reagera före kiten hela tiden och det är aldrig så enkelt att man parkerar kiten 45 grader å brädan i den vinkeln uppvind med så mkt kant i å sen sköter det sig själv. I början måste man tänka tänka tänka innan det sätter sig i muskelminnet. Så fort du känner att kiten förlorar lite kraft kantar du lite mindre, siktar lite downwind och ev drar in bommen eller sinar kiten. Motsatsen så kantar du lite mer, släpper lite på bommen osv om du känner trycket ökar. Alla dessa rörelser är pyttesmå, dvs nån grad å nån cm typ, inte fullt inskotat, skicka kiten osv, bästa är att jämföra kiting med att sladda med bil/mc, man ska inte överparera utan bara hålla den på lagom skön sladd in till nästa kurva och det går inte att bara hålla ratten och gasen i ett läge.
2, Testa att lyfta på framfotens tår istället för att pressa i hälarna. Kan hjälpa lite, spec mot att du dödar kraften i kiten.
3, Har du bara kiten långt ner så tryck som tusan på bakfoten å kanta om de börjar gå för fort. När du styr upp kiten och börjar åka efter har du ingen som helst kontroll. Har du kiten lågt kan du förutom att kanta också trycka i arslet eller en arm i vattnet. Allt du vill göra är att åka så sakta som möjligt medans du vill att kiten ska flyga så fort som möjligt, det är ju då du får ut den i fönsterkanten. orkar du inte kanta vet du vilka musker du sak träna iaf. 🙂 Är det att brädan studsar upp kanske brädan eller kiten är för stor för den vinden, fast troligtvis är det du som kantar för dåligt. Upp med tårna så kommer hälarna gräva ner sig själva. Och full tyngd på bakfoten, ibland kan man tillåmed behöva lyfta framfoten så brädan vrids runt bakfoten och trycks i ännu hårdare.
haha tur att du tar tag i problemet pjoter!
-
om du får möjlighet så prova en 9a i de vindarna
-
aldrig tänkt på att du har för stor kite?
-
1. nybörjarbräda i den här sporten är totalt bortkastade pengar eftersom du är nybörjare i max 4 sessions.
2. står ju ingen årsmodell, men den ser ju ut att komma från typ 90-talet och är absolut inte värd 1700.Jag vet att det svider lite, men i långa loppet tjänar du på att köpa en ordentlig bräda direkt 🙂
…en sak till, handla aldrig kitegear på blocket.
fred ut
-
sala;629075 wrote:ha ha fy fan jag hörde att du shreeda!
haha minns inte om det blev så mycket shred men fick lite revansch idag! 🙂
Hörde att ni ska dit imorgon… synd att man inte kan komma. Ni kan inte ta en sesh på fredag också? 😉 -
jag rösar för björn munkeby till ny borgmästare i vellinge
-
det var jäkligt kul, men dagen slutade med minnesförlust och 3 timmar på akuten 🙂
-
jakobb
Medlem30 augusti, 2010 vid 17:18 som svar på: Ytterliggare en upphittad North-bom denna gång Väg 100 (!!!)jag kan ta den
-
som sagt innan…om du inte har sytt kiten själv så ligger inte problemet där. Antagligen är åktekniken fel, så jag hade jobbat på den istället för att modda bommen. Finns ju kids som kör med den kiten och de är betydligt kortare än 174
fred ut
