jat
Forumsvar skapade
-
Volvo V50. 2 brädor och 5 segel får lätt plats inne i bilen. Enkelt och lätt.
En bag för seglen och bom och brädorna för sig. totalt enkelt. -
2fast4u wrote:Tja, ska kuska runt lite i sommar med grejerna på taket. Törs man låta allt sitta kvar på taket över natt i en storstad. Takräcket går väl iofs att låsa men det spelar nog mindre roll om man verkligen vill sno rubbet. Finns det en marknad för stula grejer, tycker att surfsverige har rätt bra koll på varandra. Har ni blivit av med era prylar någon gång?
/Douglas
Tyvärr är det nog så att det finns en marknad för allt. Googla lite på saker du vill ha så öppnar sig en helt ny värld inom den mer eller mindre suspecta världen. Prylar stjäls helt enkelt. Blev av med två gamla segel som låg i bilen bland andra saker. Var på väg med allt till tippen. Nu slapp jag ju det….
Skulle nog säga att inget bör vara kvar i bilen över natten i en stad.
///Jonas -
slim_jim wrote:Hallå Konfaholics
Nu när den ”nya” konfen har satt sig har jag några önskemål…
- Kan man inte försöka hålla dom klistrade trådarna till ett minimum (på min lilla laptopskärm får man scrolla som en tok bara för att få se nyaste inlägget)
- Ställa klockan, inläggen ser ju att vara ur-synk (hehe ordvits)
- Sen skulle jag kunna offra nästan vad som helst för funktionen med att komma direkt till det nyaste olästa inlägget i en tråd
Någon som tycker att jag är ute och cyklar?
Hej
Det finns till och med ett forum som heter Support & Förslag.
//Jonas -
wisco wrote:finns inga klisterlappar på bilen heller.. ingen som kör dodge och har instruktionsbok eller klisterlapp som kan dela med sig?
Hej
Klippt från bythjul.com.
””Var finner jag information om vad jag ska ha för lufttryck i mina däck då?
Det rätta lufttrycket finner du i ditt fordons manual (brukar också finnas info i tanklocket eller dörrsidan). Men utifall du får problem; ta kontakt med din lokala bilverkstad eller liknande. Fråga om du kan få hjälp med att få reda på din bils maxvikt, dina kalla däcks lufttryck och däckstorleken rekommenderad av fordonstillverkaren. Uppge alltid vilka däck som sitter monterade.””Låter som ett samtal till en hygglig verkstad är lösningen.
mvh
///Jonas -
fastforward wrote:Ok, tack för svaren. Jag kollar med försäkringsbolaget.
En annan bra grej att ha med i bilen inför eventuell rättstvist är en kamera. Då kan man ta bilder över exakt hur bilarna stod osv. Jag har en ganska bra kamera i mobilen men annars kan man ju kanske köpa en engångskamera eller liknande.
Hej
Surfa in på ditt försäkringsbolags hemsida. De har ofta direktlänkar till skadeanmälan där du antingen kan beställa dem eller så skriver du ut dem direkt på en skrivare nära dig. Du hittar allt möjligt kul för krocken på de sidorna också, om du nu planerar att krocka…
se exempel:
http://www2.lansforsakringar.se/Stockholm/Privat/Forsakring/Vid_skada/anmal_skada/default.htm
mvh
//Jonas -
Låter ju snarare som en JP Xcite ride (kanske 100-120l) om du är ute efter lättvind insjö åkning och enstaka ggr ute på havet. Sedan, visst, crossover brädorna är roligare på havet. Bytte själv till SuperX förra året och är toknöjd. Sitter som ett smäck på västkusten.
Du frågar hur jag hade gjort: En 120 l bräda för att täcka upp insjön och komplettera med en liten freestyle bräda för att ha roligt 10 m/s o uppåt på havet. Lär dig gippa på den stora brädan och se till att ha kul när det börjar blåsa lite mer. -
pure wrote:Tänkte kolla om det är nån som har koll på priserna på vindsurfing brädor utanför sverige,tyskland och england. Det borde ju finnas nätshoppar i andra länder än tyskland som har bra bräd priser. Hur ser det ut med priser i typ polen och ryssland? Eller är keppler den billigaste i europa. ..
—
tar tillbak det där med att keppler är billigast.. han är ju dyrare än än tex surfersparadise på många 06 brädor..Danmark är relativt nära: http://www.westwind.dk/
-
Varför inte flytta GWC till Askimsviken? Bättre vind.
-
Några sjävstudie länkar med rating på video kameror.
http://www.smartson.se/
http://reviews.cnet.com -
Som jag fick höra av en polare: Allt skall bara framåt!! Fram med seglet. Håll kvar inhalet. Trampa till långt fram på brädan, åt det håll du vill. Luta dig framåt. Sladda inte runt utan följsamt (hur nu tusan det skall beskrivas). Inser att detta inte hjälper did överhuvudtaget. Hur jag lärde mig var att svänga fram och tillbaka och lära mig hur brädan rör sig av olika fot och segel rörelser. I en evighet, innan jag började försöka gipp.
Plus alla har lättare att lära sig gipp åt en visst håll. Lika gärna som att man är en vänster eller högerfotad snowboard åkare, börja öva åt det hållet som ter sig enklast för dig innan nästa. Sedan brukar jag som ngn annan nömnde försöka få den där lilla extra farten alldeles innan man går in för gipp. Skota in mer eller fall av lite försiktigt. Allt för att fösöka öka farten lite lite mer.Asch, det är bara att öva och öva och öva och blir förbannad och öva igen.
-
NP V8 är ju ändå en klassiker att lita på. Ha de kul.
-
Jag kunde inte låta bli att peta i denna gamla tråd. Hittade följande på GKSS sidor som diskuterar lyftkraft. Dock så inriktar sig denna utläggning på seglets lyftkraft. Det finns ju inget bättre än när det går att förklara via formler. Massa text i inläggen är ju bra, men formler som kan bevisa är bättre.
klipp, klipp
””
Segel- och vingkraftDet handlar alltså om den drivkälla vi seglare tar för given men kanske inte alltid har förstått till fullo. Peter Norlin förklarar hur vinden som träffar seglet ger upphov till en framåtdrivande kraft. Peter visar även hur kraften kan härledas och beräknas.
Ända sedan jag började segla har jag funderat på varför seglet drar fram båten. När jag på 70-talet använde uttrycket ”Nu skall jag ut och böja vinden” i samband med segling, blev jag tillrättavisad av aerodynamiker som sa, att så bör du inte säga. Den gängse förklaringen till kraften från seglet lyder nämligen att största kraften på seglet kommer från suget på läsidan av seglet.
”Nu skall jag ut och böja vinden” är dock ett relevant uttryck för segling, då det är precis vad som händer med vinden när den träffar seglet.
Förklaring av hur seglets eller vinges kraft uppstår, samt hur kraften kan beräknas.
Påstående: Suget från läsidan och trycket från lovartsidan av seglet, uppstår i och med att luften böjs av för att följa seglets profil. Luften nära seglet och omgivande luft, svänger runt seglet, så att hela det omgivande luftpaketet förflyttas mot lovart, dvs. tvärs vindriktningen. Kraften som fordras för att flytta luftvolymen mot lovart motsvarar den kraft som seglet alstrar.
Kort uttryckt: Luften som strömmar mot en profil, med anfallsvinkel, viker av och följer profilens form. Närmast profilen följer luften profilens form tätt, för att ju längre ifrån profilen luften strömmar successivt minska sin avvikning utmed profilen. Denna avvikning sker tvärs strömmningsriktningen och flyttar således en viss luftvolym tvärs strömmningsriktningen.
Det är denna förflyttning av luftmassa som motsvarar profilens lyftkraft.
En liten del av den strömmande luften släpas med profilen på grund av friktion och formmotstånd från profilen. Det är denna luftmängd som motsvarar profilens motstånd.
Således beror en profils lyftkraft respektive motstånd på hur mycket luft den förmår förflytta, och hur stor mängd luft den släpar med sig.
Luftmängdens storlek beror av vingens hastighet, yta, aspekt ratio och profilens form.
Antag att luftmängden är 6,4 ggr kordan högt (vid oändlig aspect ratio), med maximal förflyttning närmast profilen och noll förflyttning längst ut.
För beräkning av lyftkraften tages hälften dvs. 3,2 ggr kordan, med maximal förflyttning.
För att beräkna en profils lyftkraft används Raketformeln: F = p x Q x v(vertikal)
F = Kraften (N)
p = Luftens densitet (kg/m3)
Q = Flödet (m3/s)
v(vertikal) = luftens hastighet tvärs vingen v(vertikal) = tg (anfallsvinkel) x v(horisontal)
Q = v(horisontal) x spv x korda x k x k(ar) x k(profil) = luftmängdens storlek/sekund
v(horisontal) = vingens hastighet (motsvarar flödets längd)
spv = vingens spännvidd (motsvarar flödets bredd)
k = 3.2 motsvarar luftmängd med förflyttning v(vertikal) korda x k (motsvarar flödets höjd)
k (ar) = k (aspect ratio) oändlig aspect ratio k =1
k(profil) = en specifik profils lyftförmåga jämfört med en normalprofil som har k(profil) =1
Således F = p x A x v2 x 3,2 x tg (anfallsvinkel)
Formel för lyftkraft: L = ½ p x A x v2 x Cl
Då lutningen på de flesta profilers lyftkoeffecientkurva är: Cl = k x tg (anfallsvinkel) där k är approximativt = 6.4
Skrives L = ½ p x A x v2 x 6.4 x tg (anfallsvinkel)
L = p x A x v2 x 3.2 x tg (anfallsvinkel)Alltså: kan formeln för lyftkraft härledas till raketformeln, där kraften beror på massflödet och dess hastighet. Alltså: ”en profils lyftkraft uppstår då massflödet förflyttas tvärs rörelseriktningen” Peter Norlin
”” -
Jag träffade några bygare som bland annat jobbade med tunneln i Gbg, när jag var i Lancelin för några år sedan. De var fem stycken. Varav en var chefen. Allihop jobbade som tusan hela vår, sommar och höst. Sedan tog del ledigt från oktober till April och stack ut i världen och surfade.Alltså hela företaget liksom stängde för chefen var ju med.
Jag var lite avundsjuk på dem.
Jaja. Tidbank, flex funkar det också.
