jenselias
Forumsvar skapade
-
jenselias
Medlem27 oktober, 2008 vid 13:27 som svar på: Revolution mot handtag… Men glimten i ögat.@skotten 512109 wrote:
HAHAHAHAHAAHAHA dude we gotta get drunk together. Aloha
Vi får se, har lite dåligt med pluring för tillfället och öl är så dyrt. Det beror inte på den allmänna krisen, utan bara på att ”gadget-kontot” har tömt mina resurser. 😉
-
jenselias
Medlem27 oktober, 2008 vid 10:59 som svar på: Revolution mot handtag… Men glimten i ögat.@Mackan 512076 wrote:
hahaha, palle det va den grejen jag försökte förklara för dig på stranden för några veckor sen
Faan va jobbigt det var sista gången jag var ute. Först visade det sig att min brädbladder va sönder, men det var i och för sig tur då jag glömt GoJoe-munstycket till pumpen i alla fall. Men sen när jag skulle launcha så klickade min TurboLauncher för första gången och väl i vattnet visade det sig att batterierna var slut i min annars så toastiga RipCurl – svinkallt. Sen, till råga på allt så var det lite dieselolja i vattnet precis där jag slammade och sen kunde jag nästan inte se något genom mina annars så sköna SeaSpecs. Tog av dem och fällde ner visiret på min rosa Gath men det var ju oxå alldeles kladdigt.
Ja, vissa dagar är allt emot en! 😀
-
Jag blir helt varm i själen av de här bilderna! :cool2:
…annars är det jävligt trist att alldeles för många har en rätt underlig inställning till mitt och ditt. Skön lösning med hjälp att argumentera över det via din egen telefon.
-
jenselias
Medlem22 oktober, 2008 vid 07:16 som svar på: Revolution mot handtag… Men glimten i ögat.@nordstedt 510372 wrote:
Handlade inte denna tråden om handtag för några timmar sen? Någon som vill köpa ett förresten?
Beror på vilken bilmodell och färg det kommer ifrån. Man vill ju veta att det gör sig estetiskt på husvagnen innan man slår till.
Om det som tidigare var en sovrumsdörr inte bara är en sån där wellpappgrej med lite låtsasfanér på, så kanske jag betalar något för resterna av den oxå.
-
jenselias
Medlem18 oktober, 2008 vid 08:50 som svar på: Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag@Milkman 508960 wrote:
Jens gör ett kanonjobb, har kollat några linor och det ser mycket bra ut.
Det blir kul att höra/se dina linförsök med kapslat, jag är ju som bekant en förespråkare för det i bridles. Men det är värt att notera att en del kitetillverkare både för och eftersträcker sina linor, samt att de använder annan flätning. Jag undrar därför ifall man verkligen kan generalisera om att en kapslad skulle sträcka sig mindre, jämfört med färdiga kitelinor?
Sen kom jag att tänka på nått annat. Vi använder ju ”gummisnoddseffekt” i linorna för att poppa, det skulle vara kul att veta hur pop påverkas av stummare linor.
Tack för reklamen namne!
Jag vill bemöta dina funderingar lite. Det är riktigt att Dyneema (SK75) kan sträckas ut vid extrema laster under lång tid. De två praktiska exempel jag känner till är dels de bogserlinor som används för stora fartyg. Där byter de ”linorna” efter att de har sträckt sig 20%. Och så märker de sträckning i fallen på båtarna som kör Volvo Ocean Race där seglen sitter uppe i veckor i sträck. I båda dessa fall är det laster över 70% av brottstyrkan under flera dagar. Därför finns det nu en typ Dyneema 2.0 (SK78) där de har micklat med molekylkedjorna så att de inte kan sträcka sig, men den är tydligen mer än svindyr än så länge.
När vi kitear så kommer vi mycket sällan över 50% av brottstyrkan och då max i någon knapp sekund åt gången. Våra linor slits mekaniskt, sand, sol, skrubb, linda ut och linda in. Det gör att ytbehandligen släpper, fibrerna luddar sig och det i sin tur att flätningen blir brantare och då blir linan kortare. Men de linorna som vi belastar mer, krymper mindre än de andra. Kadisch!
Den som kan bevisa för mig att den har lyckats sträcka ut en lina så den har blivit längre än den var från början, bjuder jag på tre öl.
Vid några tillfällen har jag varit tvungen att mäta linorna mot linplan för att få rätt på trimmet i bridlen, såna typiska lägen där det verkar som något har sträckt ut sig. Men det enda jag har hittat då är linor som är kortare än linplan. (Och linorna i Flysurfers bridle stämmer på någon mm när från början.)
Sen det där med gummisnodden. Tyvärr Jens så är ju inte svikten som blir av krypet i flätningen av den typen att det drar tillbaka lika mycket som det krävdes för att sträcka, så det är nästan en ren dämpning. Jag lovar dig att det blir mer pop med stumma linor.
Jag körde med flyglinor med hölje för första gången förra helgen och det kändes bra. Kan inte direkt påstå att skillnaden var så att jag direkt kunde känna det, även om man kan intala sig rätt mycket. Nästan ny kite och allt var det oxå (Psycho4, riktigt bra är den). Men den stora skillnaden kommer senare för att de här linorna kommer att fortsätta vara lika stumma i evigheter och stå emot övrig, normal misshandel bättre, utan att krympa. Men en otroligt trevlig sak är att de trasslar sig mycket mindre än de utan hölje, så det går fortare att rigga.
Skulle kunna fortsätta å förklara varför den med hölje är stummare etc, men nä. Annars ska det bli skoj att läsa om distanssurfet i tidningen Erik. :cool2:
-
@yeeah 507987 wrote:
satt precis o kollade på d90 verkar klart intressant, kanske lite dyr.
Dock så har jag under kvällen insett att filma ej är ett rimligt krav, får bli en separat videokamera för det.
vet inte om beg är ett alt, ska dras på firma…
varför inte canon? 450 D verkar bra?
Det är väl inget probs att köpa beg på firman. Köp av privatperson är ink moms, så det är bara att dra av.
-
jenselias
Medlem8 oktober, 2008 vid 08:56 som svar på: Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag@above_the_law 506409 wrote:
Låter klart intressant det där…
Syr du öglor på linorna själv eller är det linom med färdiga öglor du importerar? Visst kan man göra en pålstek men då minskar väl styrkan/hållfastheten och så är det ju lite lurigt att få dom exakt lika långa, eller?
Vilka längder har du? Extensionlösningar? Priser?
Själv tänker jag att det skulle vara en bra idé att köra med lite tjockare frontlinor, eftersom det ju brukar vara dom om nöter mot varandra efter några loopar åt samma håll. Desstuom är det ju viktigare att inte en front/mittlina går av ur rent säkerhetsmässig aspekt! Men det är klart att om det inte stör alls så är det väl lika bra att köra alla linor lite tjockare och med skyddsyta, med tanke på ev inverteringar vid långa downwinds…,-)
Du kan väl skicka ett personlit meddelande på om du vill sälja?Lite publikt för andras eventuella intresse först, PM kommer oxå.
Jag har i stort sett alla linorna jag säljer på rulle/löpmeter. Som prisexempel så tar jag 8,25 metern för DC 300, vilket är en vanlig rörflätad Dyneema som är heatset och PU behandlad. Alltså precis det som de flesta kitemärken har till huvudlinorna. För exakt längdkap med splitsad ögla eller knut i varje ände tar jag 40 spänn per lina. Om det ska vara med pådraget hölje i änden som t ex Ozone har så tar jag 60 spänn per lina för det (och då vill jag gärna ha en lina eller bild att göra efter så att det blir som förväntat).
Motsvarande med hölje är en lina som heter PPSL 275. I Liros egna mätningar, på nya linor, så har den markant mindre töjning än DC 300 och den största skillanden är vid låga belastningar eftersom linan med hölje håller sin utsträckta längd bättre även när den inte är belastad. Den har en klar känsla av stålvarjer när man jämför dem (om man nu råkar vara en typ ”linfetischist” som jag :crazy: ). Men den största skillnaden kommer när linorna börjar bli slitna, för när ytbehandlingen släpper på en oskyddad Dyneema så blir den allt mer åt hållet gummisnodd i proportion till slitage, medan den med hölje inte alls ändrar karaktär lika mycket.
PPSL 275 är 0,25 gram tyngre per meter än DC 300 och 0,1 mm tjockare. Den behöver dessutom inga extra höljen i ändarna för er ”pumpkins” som envisas med att koppla på och av linorna hela tiden. :smirk: numren i artikelnamnen är garanterad brottstyrka i kg (eller daN som tillverkaren mer riktigt kör som enhet).
För övrigt rekommenderar jag att åtminstone vid ”planerade” linbyten alltid byta minst parvis. Dels för att det inte riskerar konstiga trim när slitaget börjar påverka och dels för att det är mycket värre om bara en av frontlinorna går av än om båda gör det och den risken ökar ju om man bara byter en av dem.
Jag håller precis på att byta helt till linor med hölje på alla mina egna kites, i forskningssyfte. Man är ju lite Dr Jekyll – själv är bästa kraschdockan.
-
jenselias
Medlem7 oktober, 2008 vid 14:35 som svar på: Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag@gh0st 506202 wrote:
neonfärger på linorna, jag hade gillat det!
Jag har en ”vackert” lysgul 200 kg lina med hölje i skitbra kvalitet kvar. Kanske så det räcker till två hela flyglinor (måste kolla), om du skulle vilja ha det. Säg till bara.
Jag har precis samma kvalitet i grön och röd också. Då är det ju polyester ytterst och inte Dyneema, så det är verkligen GRÖN grön och RÖD röd.
Verkligen något att stila för polarna med. 😀
PS. Skulle det bli rusning efter neonfärger så får jag väl sätta mitt eget estetiska sinne åt sidan och anpassa mig efter marknaden helt enkelt. DS.
-
jenselias
Medlem7 oktober, 2008 vid 14:20 som svar på: Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag@Cortex 505709 wrote:
Linorna gick av på grund av att kiten rullat genom linorna en stund tidigare så att styrlinor/frontlinorna var korsade och gned mot varandra. Så de brann av på grund av friktionen när vinden byade våldsamt med toppar på en bit över 20 m/s.
/Kaj(Tech)
Det var precis det jag menade med linor som klarar lite mer misshandel. Lina med hölje borde klarat det samma utan att gå av. Med samma styrka innebär det flylinor som är ca 0,1 mm tjockare och att flyglinorna totalt blir ca 50 gram tyngre. Rätt taget tycker jag. 🙂
-
jenselias
Medlem7 oktober, 2008 vid 14:09 som svar på: Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag@mjersen 505698 wrote:
säljer du linor med?
Rätt gissat! :smirk:
Däremot har jag inte gjort en vana av att hänga här på steffo. Inte heller har jag marknadsfört mig något direkt utanför foil-ligan där jag också fixar med att trimma tebax dåliga kites till att flyga som nya igen. Linfixandet är ju inte det som ställer maten på bordet, snarare har jag emellanåt svårt att hinna med det bra vid sidan om det riktiga jobbet, familjen och surfet.
Jag har också fixat en del linor till några tubkites och normalt ersätter jag med linor som har klart bättre kvalitet än de har i original och det känns när man kör dem. Stumma linor – direktare känsla. Linor som håller längden – kite som flyger bra längre tid.
Jag kör genomgående samma priser som Flysurfer gör och vad jag har förstått så är det rätt billigt jämfört med vad de flesta kitetillverkarna tar.
Jag använder endast linor från Liros och har alla typer som är användbara för kite hemma, utom vissa specialare typ Chicken-loop-lina eller Bests tjocka variant som blocken rullar på. Och i de varianter som det är aktuellt har jag olikfärgade, för styrlinorna och en del andra. Vid sidan om det tycker jag det ser för taskigt ut med linor i neonfärger så det har jag slutat med.
/Jens, jenselias@gmail.com
-
jenselias
Medlem6 oktober, 2008 vid 09:37 som svar på: Försöker kita från Malmö till Varberg på SöndagBra kämpat! Fan va synd att det ska stoppa på en sån detalj.
Jag sponsrar er gärna med ordentliga linkits nästa gång.
Säg till någon vecka i förväg som (om) ni ger er på det nästa gång. Det är nog ingen dum grej att kanske ha linor som är snäppet starkare och klarar lite mer misshandel för en sånt här äventyr (och några i reserv).
/Jens (Handfasta kitelinor)
