jenselias
Forumsvar skapade
-
skotten;671184 wrote:yeah, nothing wrong with a mate teaching you to be honest, but there is a bigger risk of you or someone else getting hurt.
Instructors can pretty much see the accident coming before it happens, simply because we see the same mistakes everytime. An instructor will get you up on a board faster, and safer than anyone else.
Ledsen att gnälla på dig Skotten, men hur tusan får du ihop din första mening? ”Inget fel att lära från en kompis, men det är en större risk att du eller någon annan far illa.” Känns lite paradoxalt eller vad har du för försvar för din fomulering. 😉
Du vinner en öl om du lyckas ta dig ur detta som retorisk vinnare. 😀
-
Svenne;669318 wrote:De Pontes lagar bara surfbrädor, inte vindsurfingbrädor.
Inte för att jag vill va dryg eller tarvlig, men vi befinner oss just nu i vågsurfforumet.
-
De Pontes är ett förslag till. kolla depontes.se
-
Vilken helt underbar kitedag det blev! Perfekt nia-väder hela dan och rätt många som testade Banditen. Jag tolkar det som positiva bedömningar från alla. Till och med från Erik som kör Cabrinha SB annars, eftersom de verkligen skiljer sig åt mer grundläggande.
Jag har nog inte någonsin sett en mer välsydd och konstruerad kite.
Jag hade lite svårt att lämna brädan i från mig, sorry (Nicco). Så det blev bara jag och en till som körde på den. Brädan är riktigt fin för strapless. Lätt att verkligen få med sig energin i vågen och både skön att köra fort med och ta riktigt tajta svängar på.
Var ute på brädan idag också i lite större vågor med mer push i, upp till 3 meter bedömer jag. Riktigt skön.
-
…bara det med grön/röd bom är ju minst värt en lax.
-
byGuy;664226 wrote:Hmmm… kanske detta visar att förtjänsten på RRD grejor är lite hög?
Are we talking about an obsession or a religion? Då är väl inget pris för högt? 😀
-
Frv har fortfarande varit bättre än de andra, kring Varberg i alla fall.
När jag varit ute tycker jag det blåst lite mer än deras prognos. Som Stekholmare ser man inte sånt, på ostkusten mer än tre gånger i livet.
-
Ska till Jylland om någon dag och stannar kanske lite in i v 31. Tänkte mest åt Klitmöller till men kanske blir en del Hvide Sande oxå.
-
Är ljudet att betrakta som musik? …passade iofs rätt bra till krascherna i slutet.
-
Det var väl till 2007 som det hände rätt mycket med bow och sle? Alltså mer depower. Men säkerhetssystemen har utvecklats en hel del sedan dess. Jag har inte koll på RRDs historia. Vilken designtyp är Hypertype?
Vid sidan om det är en kite som använts en hel del under fyra år ”rätt” sliten. Har säljaren någon trovärdig beskrivning om hur lite den använts och den ser fin ut, till rätt pris, skulle det kunna vara ett inte helt dåligt köp.
-
Jag har en Spleene Rip34 från 2008 till salu, 134×40. Har bara inte lyckats sätta mig och lägga upp en annons på Köp & Sälj ännu.
Det är inte någon nybörjarbräda. Eftersom den är styv och i mitten, mellan fötterna, så är den lättdriven. Det gör att den kan passa tyngre åkare lite bättre. Jag har behållit den lite extra länge för att den är så himla skön. 2500 har jag tänkt mig för den.
För att tala emot min egen bräda något så tycker jag nog att en lättvindsorienterad bräda är det bästa att börja med. Inte nybörjarbräda då. För egen del kom jag igång på en Spleene Session 141×42, vilket var skitbra de första åren. Jag la till med en mindre bräda till innan jag skaffade en mindre kite. Jag har sett många fler gå samma väg med god framgång.
-
Helt rätt Christian! Jag försökte faktiskt vända på argumentationen i diskussionen så som du menar. Och det gick bra ett litet litet tag.
Agera enligt dina skyldigheter och inte dina rättigheter. Alltså då du gippar och kommer ut på en ny bog funderar du i ett ögonblick vilken bog du har och om det är babord så ändrar du kurs i tid och tydligt mot de du möter för mot för, så att de tydligt ser att du respekterar deras ”rättighet”. Det är ett positivt agerande. Samma om du svänger omkring (ändrar kurs), så ser du dig om först eftersom du då gör dig skyldig till att ge plats åt alla andra tills du återigen håller en fast kurs. (Ja, läs då om stycket från början igen.)
Ett negativt handlingsförfarande, där man hävdar sin rätt även i de lägen den väjningsskyldige inte visar handling i tid är ett effektivt sätt att sätta reglerna ur spel och hela tiden hamna i lägen som kräver nödagerande från alla parter.
Utnyttja det faktum att du är väjningsskyldig till lite skoj och teknik. Visa i tid att du håller undan beräkna väg hitta vågor och gå in bakom den du väjde för och ta vågen där eller gör ett schysst hopp med den extra fart du fick då du föll av etc. Självklart med uppsikt på andra omkring. För min del är det sättet att segla både utvecklande och mer positivt utmanande. Då du har rätt till väg kan du ändå inte leka omkring med hopp, vågtagning och vändningar utan att samtidigt förlora ”din rätt”. Alltså måste du i ett sånt läge hålla lika mycket uppsikt om du ska surfa positivt. Basta!
-
De här trådarna är nog verkligen de som ger forumet sin styrka i fråga om att diskutera, informera, utbilda och skapa samförstånd. Vi hade en nyligen på kiteforumet som var bra och då gällde det enbart mellan kiteare.
Det finns ett antal väjningsregler och rekommendationer som är lika för alla seglare, fartyg, båt och bräda. Självklart måste vi hjälpas åt att upprätthålla dessa för att göra det säkert och enkelt för alla. Om vindsurfare börjar ändra prioriteringarna inom sin egen grupp skapas bara risker. Vilka vindsurfare känner då till de specialreglerna, vilka vet att dessa skiljer sig från när de möter en båt eller kite? Det funkar inte.
Att det tar längre tid att förstå styrbord/barbord än upp/ner är en träningssak. En kunnig seglare noterar dessa saker ”omedvetet” långt innan en möjlig konfilktsituation. Enkelt, väjningsregler först och framåtloopar sen liksom. Ansvarsfull prioritering.
Ta ett förarbevis eller köp litteraturen för det. Där står väjningsreglerna klart och tydligt. Jätteenkelt!
Men. Det viktigaste att komma ihåg är att vi surfar för nöjes skull. Jag är själv ute för att jag tycker om det och önskar alla andra som är ute samma möjlighet. Även om jag temporärt tävlar med någon i fart eller stil är det fortfarande en medsurfare och inte en motståndare. Lite vänlighet skapar glädje och samförstånd. Rid på vågorna och inte på några jävla paragrafer. Håll reglerna högt utan att krama fingrarna vita om pergamentrullen.
Grundregel nr 1 i all trafik på både land och vatten är att alla, alltid, oberoende av väjningsreglerna, skall göra vad de kan för att undvika en olycka och minska riskerna för andra i första hand och sig själv i andra hand. Lär ut även detta på kurserna! Trumma in det, meditera och repetera till söms varje kväll.
En nybörjare i kite ställer ofta kiten rakt upp när det blir stressigt och panik. Det töntiga är att det är ungefär det sämsta man kan göra i ett möte med andra kites (tätt efter att krascha den in i någon). Upptäcker man en sådan gagnar det inte någon att börja svära och gorma ute på vattnet. Konstatera att undantag krävs just nu, med den sopproten och ta diskussionen på stranden efteråt och lugnt i stället.
Tar man ett dåligt beslut på vattnet, vilket alla gör ibland, är man fan skyldig att säga förlåt och visa att man är medveten om felet man själv gjort. Det om något, är viktigare än att skrika ut de egna rättigheterna.
Vågregler är lokala och kommer dessutom från vågsurfingen, som inte är segling. De kan man köra mot/med de man känner på spotten. Man kan informera de som kommer dit. Det hör även till saken att en gäst som har koll, frågar de lokala surfarna om vad som gäller. Men man kan inte hävda att de gäller före väjningsreglerna för segling mot andra seglare. Lika självklart är det att kites och vindsurfare håller undan för de som paddlar (motor väjer för segel, segel väjer för paddel och åra, läs boken). Samtidigt hinner vi som seglar med fler vågor än paddlarna och behöver inte vara lika kritiska i vågvalet för att ha skoj.
-
En pryl kostar vad den som säljer den kan ta betalt för den. Om priset inte täcker kostnaderna finns den inte att köpa, inte i morgon i vilket fall. Säljarna jobbar löpande på alla möjliga sätt för att öka skillnaden mellan försäljningspris och kostnader. Ju högre kundens känsla för värde av prylen är, desto större vinst kan säljaren få.
Var inte en slav under budskapens syften. Tänk själv och ta kontroll! 😉
…jag menar alltså inte att någon av era spekulationer varken skulle vara fel eller rätt. Det hela är egentligen så himla mycket enklare, samtidigt som det är sjukt komplext. När tog någon av er senast emot information där avsändaren bevisligen hade ett OBJEKTIVT syfte? Inte heller blir jag så mycket mindre ”lurad” än någon annnan bara för att jag kanske har ett uns större förståelse för marknadsmekaniken. Det går liksom inte att stiga av tåget vid valfri station, utan bara de som ligger längs spåret.
PS. Egentligen är jag bara så himla frustrerad över att det som först var en så bra prognos bara blev skit. Ledsen att jag låter det gå ut över er med en sån här djuping. DS.
