jenselias
Forumsvar skapade
-
Å låtsas faan inte att du känner mig! 😀
-
40 2004. Hoppar högt med häng länge och lite snurrar. Railey till toeside som mest utan krok, ingen freestyle-nörd alltså. Lever nästan helt för att köra i vågor och utan straps sedan ca 2 år, vilket freestyle-nördarna, typ Nils ;), tycker e typiskt gubbåkning (med rätta just i mitt fall).
Testade lite formationsåkning förra sommaren då vi låtsades att vi ingick i en snygg filmning från heli trots att vi hade hur mycket plats som helst. Kan rekommenderas. Men en kite i zenith mitt i kan få nästan vilken spot som helst att kännas trång för alla.
-
Den första regeln i trafiken både på sjön och på vägen är att alla skall göra vad de ytterst kan för att undvika en olycka, helt oberoende av vem som har rätt till väg. Observera att denna huvudregel är konstituerad just för det fall en eller flera trafikanter väljer att skita i den, inte har förstånd, förmåga eller möjligen av tekniskt skäl förlorat navigationsförmågan.
Du gjorde alltså rätt och snubben i fråga utnyttjade förstånds- eller förmågeexit. …Sen kan man ju börja snacka om formella väjningsregler… som kräver förstånd och likväl förmåga. 😉
-
Om du har en bit tyg till lagningslapp (så lika det du lagar som möjligt) så funkar det fint att använda Liquisole, vilket brukar finnas hos de flesta färg-/järnhandlar. Stryk det så tunt som möjligt på båda ytorna, men tillräckligt för att fylla ojämnheten i väven, tryck ihop. Tar 8 till 12 timmar att torka ordenligt.
Jag har lagat så, även där det är stora krafter i kiten när jag inte haft tillgång till sömnad och det har funkat fint. Helst skall den tyglapp du sätter dit inte vara kraftigare än tyget du lagar och stor skillnad åt andra hållet är inte heller bra om det är ett ställe med mycket krafter.
-
Mylartejpen är stelare än tyget vilket gör att den har en benägenhet att lossna efter ett tag. Den är gjord för att laga mylarsegel med, då ytan man tejpar den på är helt blank och matereialet är minst lika stelt.
Min erfarenhet är att det ser sämre ut om man helt försöker dölja lagningen och inte riktigt lyckas än om man gör ett snyggt och hyfsat färgkoordinerat jobb, där man istället ser att koncentrationen lagts på hållbarhet och funktion.
10 x 10 cm som ett L är en rätt stor reva. Men det som påverkar mest är var i kiten den sitter. Om den är i bakre havlan av ”segelytan” eller nära struttar/LE är krafterna i tyget större och då behöver man köra på spinntejp på båda sidorna och helst sy. Annars räcker det att bara tejpa båda sidor eller tejpa ena och sy. Men då är min utgångspunkt ett jobb man kan ta betalt för.
-
Plattvatten;657538 wrote:Jag tog just sonder min Firestarter, kolla stygnen efter 500 timmar. Mitt i en kiteloop slets spreaderbaren av pa bada platserna dar de har sytt fast remmarna. 14 m/s syd RPM 12 a, Torkelstorp, sol 25 grader iford shorty. Ny Eld sokes size L black on black. Ngn som saljer?
Oj jäklar! Även om den är himla gammal och utan garanti borde du ta ett litet snack med Kent på On Top. Han vill nog veta vad som hänt och ev. skicka tillbaka det trasiga för att de ska se och förbättra ännu mer, om det går.
Jag har M 2008 att sälja.
-
ErikPonti;657169 wrote:Hur mycket kraft krävs för att dom skall sträckas ut? Och hur länge bör man låta dom belastas för att få nått resultat?
Hur länge spelar inte någon roll. Helst ska man sträcka linorna mer än 50% jämfört med brottstyrkan (det är då man kommer in i den tänkta/konstruerade arbetsbelastningen). Men att dra en lina med handkraft med 150 kg är det nog bara han som gör reklam för skönhetsapparater till män som klarar i Sverige.
Det handlar mest om att få flätningen att ordna till sig och bli ihoptryckt igen. Men drar man till dem uppåt 60-70 kg några gånger så hjälper det mycket. Det är ungefär dubbelt så mycket last som styrlinorna någonsin får när du surfar.
-
Pepä;657145 wrote:Klart enklast är att ”vända” bommen helt, alltså koppla vänster till höger och tvärtom (även framlinor), och kolla hur den beter sig och dra slutsatser därefter.
Edit: glöm inte att hålla bommen ”fel” också 🙂
Precis samma råd som jag tänkt ge.
Då kan du hjälpa din leverantör lite och förenkla hanteringen av din reklamation. Om kiten drar åt samma håll oberoende av hur du vänder bommen är det kiten som är dålig. Om kiten drar snett åt det håll du vänder bommen borde kiten vara OK och då räcker det med byte av bom och linor.
Att linorna är lite olika efter att du kört kan beror på att kiten är sned och ligger med mer belastning på den ena frontlinan hela tiden. Om du inte sträcker ut flätntingen i linan ordentligt när du mäter kommer linorna vara olika varenda gång.
-
Det gör att kiten går långsammare, stannar längre in i fönstret och har mer power. Det samma som om du hade en knut till 10 cm in på pigtailen för styrlinorna på kiten.
Orsaken är att dina styrlinor har ”krympt”, kortats, i sin flätning vartefter att de blir slitna. Prova att sträcka ut dem riktigt ordentligt. Eftersom krympet dels beror på att linans firbrer är mer ”flossiga” än när de var nya så kommer de att dra ihop sig snabbare, men det tar ett tag ändå. Inget fel att sträcka ut linorna ordentligt lite då och då, vilket gör att de håller sig fräscha längre.
-
Ett brett kardborrband som inte är så hårt lindat tar bort mer vattenskölj än ett smalt lindat hårt. Och med det breda är det mindre risk för blodstopp. Om du dessutom limmar eller syr en bit av den mjuka sidan av ett kardborrband på insidan av benet som går lite längre än den biten som bandet på utsidan pressar över så har du gjort en krypkanal där vatten på insidan hittar en väg att rinna ut. Brett är ca 50 mm och smalt 25 eller mindre.
-
Ja S borde vara rätt storlek för dig. Men prova även andra modeller. Jag har ingen aning hur mycket skillnad det gör med modeller specifikt för kvinnor eller män. Man får väl anta att det gör en del. Är det någon killsele som borde funka bra även för tjejer så är det nog Firestarter.
-
OK, bra. Linorna ska alltid mätas under spänn, ca 10 kg. När du kör har du sällan mer än 70 kg drag på någon av framlinorna och styrlinorna max 40. De lintyper som vi använder är egentligen konstruerade för minst den dubbla arbetsbelastningen och därför är det inte helt konstigt att de drar ihop sig lite i flätning och annat. Samtidigt behövs säkerhetsmarginalen och extra styrka för mekaniskt slitage, UV och annat.
Mät linorna efter nästa session är de olika igen då så borde du reklamera. Då man sträcker linorna ”raka” igen, är det viktigt att även sträcka den längre lika hårt. Annars kanske man bara lurar sig själv. Men placeboeffekten kanske fungerar även på det här området? 😉
-
Den skillnaden du mätte upp på linorna är helt säkert orsaken till det du kände. Det krävs inte mycket skillnad på framlinorna för att kiten ska bli sned.
Är kiten helt ny? Om den är beggad så är det felet du hade naturligt om den tidigare ägaren loopat eller trickat mest åt bara ena hållet.
-
App, app, app. Jag har en Spleene Rip34 till salu, precis i dina önskade mått. Jag skickar PM
/Jens
-
Det beror på vad du gillar. Jag var där förra sommaren i ca två veckor. Finns gott om vågor och platt.
När du frågar om laguner antar jag att du söker plattvatten. Lagunerna du syftar på måste vara Jyllands ”fjordar”, grunda gigantiska havsvikar eller sjöar. Ringköpingsfjorden var den bästa jag var vid, innanför Hvidesand. Åker man en liten bit kan man välja spot efter vindriktning etc. Skaven på södra sidan var nog det bästa jag varit med om vad gäller platt.
Vågor hittar du längs hela kusten. På utsidan av Hvidesand har du milslånga stränder med bra vågor. Men det är väldigt strömt, så inte helt ovanligt att man får gå några km tillbaka om man inte ser upp.
Anledningen att jag snöar in på Hvidesand är nog för att det är bästa campingläget för surf oxå. Ställer du husvagnen på en av de två (eller tre) campingplatserna söder om stan, har du gångavstånd både till havet och till fjorden.
Förbud? Va? – Det är ju Danmark och inte Sverige vi snackar om. Av det skälet önskar jag att svenskarna var lite mer danska. Campingkostnad hittar du helt säkert på nätet.
