jeppe
Forumsvar skapade
-
Intressant!
Själv har jag nog inte lyckats lösa ett enda jobbproblem på vattnet. Surfingen för mig är den totala avkopplingen från precis ALLT, vilket möjligen gör att jag lättare kan lösa jobbrelaterade problem efter surfet. Men under surfet, inte fasen åker jag omkring och löser problem inte. Det var ju det jag åkte från och ville slippa tänka på.
-
Appropå vattenlås hade jag en Honda CRV tidigare som hade ett utrymme under golvet i bagageutrymmet som var vattentätt. Tydligen var det tänkt att man skulle kunna förvara blöta våtdräkter och dyligt på resan hem. Golvet i sig var en historia i sig det med, under mattan kunde man plocka ut golvet helt enkelt och fälla ut det till ett Camping bord. Och om inte detta vore nog så fanns det även ett 12v uttag i skuffen som man kunde köpa en original Honda dusch till. Vavava, vad säger man? Världsklass!!! Inte för att jag använde camping bordet eller duschen, men möjligheten fanns ju i vilket fall. Mera sånt i bilarna!
-
Ja du, det är snart läge för en beställning.
Lite master, bommar och åter några segel så är man ju ”uppkittad” av guds nåde.

Skall ta en sväng förbi Beli ”in my dreams” Marin till helgen tror jag.
-
Den ser mer ut som en traditionell slalom än det nya breda varianterna.
Den verkar ju inte ha lika stort vindregister? 8-10 låter mer som ett vindregister som härstammar de äldre brädorna. Men den på bilen ser ju ruggigt snabb ut.
-
Inte illa!
Med tanke på att t.ex. HS-en är testvinnare med lite drygt 30 knop, så börjar man ju fundera hur det egentligen har gått med utvecklingen.
Men man måste /antar jag/ även räkna in parametrar som du säger vindregister, hur lätt brädorna är att hanterna. Brädan från -88 kan troligen mycket få pros få upp i 35 knop, medans en HS kanske merparten av avancerade seglare komma upp i drygt 30 knop? Vad vet jag?
Nu är ju det nya konceptet fortfarande i utvecklingsstadiet. Jag postade ett inlägg tidigare där en hollandare beskriver hur han troligen kommer att spränga 40 knops vallen med det nya konceptet snart, och som han sa brädan i fråga var mycket mer lättkontrollerad än en traditionell speednål. Så jag antar att HS-en är bara början på en ny fantastisk trend vad det gäller speed.
-
Nu har jag kollat av lite med Toyota verkstad.
För en 94-ans previa kan man byta stiften från ovansidan. Lite trixigt, man tar bort förarsätet, men han sa att det går vilket räcker bra för mig.
Oljebyte och dyl sker från en lucka bredvid sätet, enklare m.a.o. Sådana svindyra platinastift kostar ”bara” 175 spänn styck, å andra sidan skall de räcka upp mot 10000 mil så det tjänar man ju in flera gånger.
Så var det med det. Kollade tyvärr inte upp hur det var med en äldre modell typ -90 eller så. Men som Getwet säger och som det lät på verkstadskillen, så verkade det vara av stor betydelse vad det var för årsmodell när det kom till tändsstiftbyte och hur enkelt det var. Kan tänka mig att det är knivigare på äldre.
-
Previan skulle jag satsa på.
Låt inte ett par kaptensstolar avskräcka, de skall tydligen gå att ta ur rätt snabbt. Med en trimmad skruvdragare kan det gå på mindre än 40s enligt en sugen säljare.
-
Tjena!
Jag tror att det bästa vore att blästra bort rosten. Slipar man så finns det risk att det finns kvar lite rost i trots slipningen. Bläster munstycke och sand finns billigt på Biltema. Har man inte tillgång till tryckluft blir det naturligtvis svårare med blästringen, då återstår slipalternativet.
Hur som haver, efter en omgång med blästringen/slipningen så ser man om det blivit hål i plåten, utifrån hur stora hålen blivit borde det gå att avgöra om man nöjer sig med plastic padding eller om det måste till svetsarbete.
Om det skulle visa sig räcka med plastic padding, så skulle jag spreja på med rostkyddsfärg innan jag spacklar för att få ett bättre rostskydd för framtiden. Efter det slipning av spacket åter rostskyddsfärg om plåten kommit fram på nytt, när allt är jämt och snyggt och rostskyddsmålat så återstår det lackering. Just det ja, bästa hållbarheten blir ju om man kan blästra/slipa bort rosten på på båda sidor av plåten, och rostskyddsmålandet.
Sen får man ju naturligtvis väga in hur länge man tänkt att ha bilen i fråga och och hur mycket arbete man är beredd att lägga ner på rost…
-
Ttäs ne mob åp neledreden hco ne mob åp neledrevö hco driv tå akilo llåh ås råf ud tte arb tnemomdirv.
Aj räfegnu ås hco tte rap agitfark ramrarednu edrob asöl temelborp.
-
Känns lite som man försöker jämföra äpplen med päron här. Ni snackar om att det inte är roligt att åka fort rakt fram, och att dessa brädor knappt går att gippa med. Visst tycker man inte att det är kul att åka rakt fram hur fort som helst, så kan man ju fortsätta istället att köra sina vågbrädor eller freestylers, vilket man på denna tråd verkar jämföra med.
Man kan ju fråga sig hur många av personerna på tråden här, som dissar det nya konceptet behärskar fullplansgippar med en speednål. Dessa är ju inte helt triviala att gippa med heller, eller fråga exempelvis Getwet vad han har att säga om sin RRD268. Tror knappast att den är mycket enklare att gippa med än det nya konceptet.
Alla kan ju inte tycka om samma saker, men att helt plötsligt jämföra ”new school” slalom med ordinära freeride/freestyle brädor så är man ute cyklar enligt min mening. Tycker man inte om att det går fort så håller man sig till nått annat, typ freeride eller vågor vilket jag själv ägnar mig åt när det brallar i.
-
Hellre ett missfoster med 40 knops potential, än 3 ”tjusiga långa och slanka” brädor för att klara samma vindregister.
Vet inte om du läste att missfostret i fråga var betydligt enklare att kontrollera i +30 knops vind än vad speednålen var. Hoppas verkligen inte att trenden som knappt börjat, kommer att vända.
Fram för mer 2 meters som får plats i framsätet!
-
Så här ser skapelsen ut:
http://www.surfspullen.nl/p/nieuws/reports.php?page=details&id=100
Är det nån som vet hur man beställer?
-
Roligt ämne!
Min första ”egna” bräda köpte jag -89, om jag minns rätt. Jag tröttnade på att köra omkring på farsarns gamla pråm. Anledningen till uppgradering var väl kanske funderingar kring att det måste finnas nått roligare att göra än en headdipp, vilket var väl bland det häftigaste man kunde företa sig på en regattabräda, och om det inte vore för det skulle det minsann gå fortare hade jag tänkt mig.
Det var en Fanatic Bee -285 slalom, med den vit-rosa-gröna-gula grafiken om ni minns den, snygg eller? Polarna körde vidare på sina pråmar medans jag uppgraderade till en riktig ”räser”. Hur som helst så hakade jag på med min nya lilla varje gång det bar av, och hamnade hopplöst på efterkälken efter dem och deras regattabrädor. Man började smått fundera vad man gett sig in på, när det en vacker dag kom en riktig vindby på runt 10 m/s, och vips så flög jag bokstavligen förbi dem. Vilken känsla, jag trodde knappt att det var möjligt att segla så fort. Nu insåg jag att man hade vart ute i allt för mesiga vindar. Sommaren efter det hade hela gänget små brädor. Priset på det ekipaget? Är lite osäker, men jag tror inte att jag betalade mer än 10000 komplett.
-
Bra tips!
Jag skulle dock vara mera rädd för att blanda ihop dem när det är dags för ärtsoppa.
-
Där ser man, kaaza i en lite version. Den fanns nog inte när jag körde med kaaza.
