 
						 
			jeppe
Forumsvar skapade
- 
Det var som attan, stormbyn drog från Vättern till Sthlms området. Undra hur många som fick känna på den i Svedala? Drog den förbi Roxen runt 17.00 tiden eller? 
- 
Tjena! Har haft lite mailkonversation Starboard, och kollat in deras Forum. 
 Den första versionen HyperSonicen kommer att vara på 105 liter, under testerna av denna modell har de haft Sonic W55 som referens. Vad jag förstått så har HyperSonicen stundtals varit snabbare än Sonic W55, om man nu vågar tro på Starboards testare och vad de skriver i sitt forum?På frågan om det kommer fler versioner (läs mer volym), fick jag svaret att så var fallet men det fanns ingen färdig prototyp ännu. Till sommaren -03 kommer det troligen att finnas flera modeller av HyperSonicen dock. 
- 
Hej! Om man är nybörjare, så är det väl just en sån bräda som det är perfekt att börja med. Tror att både Skidsport Bromma och Surfers Paradise har nybörjarpaket med just den brädan. Annars så har ju RRD en bräda som heter easyrider, Starboard har Start och Go. Om jag inte har fel ligger alla i ungefär samma prisklass. Brädorna är designade så att användaren skall så snabbt som möjligt kunna lära vindsurfingens ädla konst. 
- 
I Hässelbystrand respektive Jakobsberg. 
- 
Frågan är vad du skall ha den mindre till? 
 Det är en fråga du borde ställa dig. Men för att plita ner lite grand om brädform vs, brädvolym så har formen ganska stor inverkan på hur snabbt en bräda kommer att plana eller t.ex hur stort segel som brädan kan ta. Min 150 l bräda kan som max ta ta 8.5 – 9.0 kvm stort segel, medans det är möjligt att dra ett 12,5 kvm på en formula bräda med samma volym, detta beror som sagt mer på formen av brädan än volymen.Men mer till din fråga om vilken bräda du borde ha, eftersom du inte lärt dig att vattenstarta ännu så är det ingen bra idé att välja en bräda som sjunker, och det enda som ”motverkar” sjunkning är tillräcklig volym. Om jag inte har helt fel så är den ungefärliga minsta volym som krävs för att en bräda skall flyta är ens vikt i kg + 20. I mitt fall blir det en bräda på runt 115 liter. Hade tänkt att denna siffra skulle vara 110 när jag köpte min senaste freestyle bräda, men ack så man kan missta sig. Det har inneburit ett flertal tillfällen i vår, att man får ligga och vänta på vindbyar så att det går att vattenstarta. Det är lite svårt att dra rigg när brädan sjunker. Så om tanken är att ha en rolig och lättsvängd bräda för att du lättare skall lära dig att sätta gipparna, så blir mitt tips en freeride som flyter. 
- 
Kan vara dags att byta Bic vivacen mot en sån nästa år! Konceptet verkar vara helrätt. Hoppas att den har liknande egenskaper som en formula vad det gäller höjdtagning men gippegenskaper som en slalombräda. Nu vet jag iofs inte hur en formula gippar, då jag aldrig kört en men jag antar en formula inte är helt ”självgippande” som en slalom i vilket fall? 
- 
Halloj! Då kan ju jag passa på att berätta vilken bräda som inte passar för det ändamålet (kastfall framåt även kallat). Jo, det är en Bic Vivace 299 World Cup Edition -99, (carbon 7,5kg typ). 
 Har kommit över incidenten så pass vid det här laget att det går att berättas om den.Köpte brädan våren -00, och var rätt sugen på surf efter ett tvåårigt uppehåll. Nu skulle det minsann surfas och det minsann i Fituna som jag inte visste var det låg, efter ungefär 15 mil i bilen träffade jag på rätt grusväg som tog mig ner till detta beryktade ställe. Väl på plats hade adrenalin nivån stigit till sådana nivåer, att riggningen skulle bara vara klar på typ 5 min helst. Nu gick det ju inte direkt som jag hade hoppats på, det nyinköpta seglet gick f-nimej inte att rigga, efter mycket strul och till slut hjälp från en annan begåvad riggningsexpert så var allt klart och jag skulle ge mig ut. Kanske skall tillägga att seglet var mitt nuvarande Arrows tomahawk 8.6-a, och det var ju kanske inte den bästa storleken att gå ut med i typ kuling vind. Men som sagt adrenalin nivån hade troligen nått at göra med min felaktiga bedömning av hur mycket det egentligen blåste. Hur som helst gav jag mig ut, kände väl ungefär efter en halvmeter att jag var toköverriggad och att nu gäller det att komma i stropparna fort, för vågor gick det också. Vad händer då? Jo, jag får inte i fötterna i stropparna, jag som hade justerat detta kvällen innan i vardagsrummet, nu gick det i alla fall inte att få i stropparna. Det lilla problemet i kombination med toköverriggad ledde till en sak, kastfall i kubik efter 200m på vattnet. När jag väl kommit upp till ytan igen, kunde jag konstatera att hela nosen gått av. Både brädan och jag fick lagas. Brädan hos Jonas L brädverkstad, jag på akutpsyken. Vi blev klara för surf igen ungefär samtidig efter ungefär 3 V. Så ett hett tips, kör alldrig med två kvm för stort segel. Om du i vilket fall skall göra det, se till att du kommer i fotstropparna det blir lite svårt att få kontroll på brädan om du inte gör det. Efter denna incident har jag inte fått ett enda kastfall med Bic-en. Men det kanske har sin naturliga förklaring i historien ovan  . .
- 
Japp! Men inte lika kraftig som den brukar kunna bli, planade precis med 8,6-an. Formula killarna hade i alla fall tillräckligt med drag. 
 Ett par schyssta repor blev det i vilket fall.
- 
Vindriktning vid S-malm är just nu SV, fläkten har ökat från 1m/s till imponerande 3 m/s. Vindriktningen är ju rätt, så det borde kunna bli hyffsat tryck i brisen. Jag kommer i vilket fall åka alldeles snart. 
- 
Jasådu, där ser man! Det borde man ha kommit på lite tidigare, få se hur det funkar. Hade jag varit segelpås designer, så hade jag i vilket fall haft betydligt bredare handag så att detta problem inte varit lika beroende av att slänga in seglet åt rätt håll. Kan man göra karriär inom segelpåse design måntro?   
- 
Med gårdagens byiga session i färsk minne, kan man enkelt konstatera att Erstaviken var då inget att ha vid Ostlig vind. Vinden pendlade mellan typ 4 m/s och 15. 
 Enligt ryktet så skall dock Skälåker vara kalas vid Ostlig. Nästa gång vid O bär det av dit.
- 
Tjena Macke! Det blev ingen resa för min del heller, har mått för täskigt senaste veckan. Repar man sig tills i morrn så blir det troligen surf här nere för min del. Borde ni inte komma och hälsa på i Sthlm snart? 
- 
Då blir det troligen Skälåker för min del imorrn! Ett ’minor’ problem dock, hur hittar man dit? 
 Kan du ge dig på att beskriva vägen, vore det finfint.
- 
Det var kalas. 
 Stundtals över riggad med 5.7. Vågor på runt metern.
 Mot eftermiddagen sken solen, vilket gjorde att vinden ökade ytterligare några snäpp.
 Som mest var det runt 15-20 pers.
- 
Vet du vilken vindriktning som är på G? Ditt sätt att lura vindgudarna var nått nytt, själv så brukar jag ta fram två segel börja med att rigga det största, när det väl senare börjar dra i tallarna runtomkring så gäller det att vara snabb med det mindre som man gömt under buskarna. Att smålura bakom en formula seglare låter helt klart enklare på nått sätt. 

 
								
