jeppe
Forumsvar skapade
-
Anonym användare wrote:Fick bombrott en gang för länge sedan i Askimsviken. En annan surfare stannade intill mig och fragade om han skulle tillkalla hjälp men jag var ganska nära land sa det var inga problem att simma in. Men mycket bra att han stannade i alla fall, jag skulle ju kunna ha haft allvarliga problem. en annan sak jag har tänkt pa är hur jäkla svart det är att se en annan surfare sa fort denne ligger i vattnet. Är det bara lite vagor sa behöver avstandet inte vara speciellt langt innan man blir osynlig. Kan ju bli farligt om man av nagon anledning inte kommer upp.
/take care out there…Jag har ett till tips på bom brott då halva bomen går av men andra sidan är intakt.
För ett par år sen så råkade en kille ut för detta vid Fågelöudde (Lidingö), när han var på andra sidan av Askrikefjärden. Oturligt så var det på hemvägen, han hade i princip nyss vänt på andra sidan, som bomen gick av så han simmade i land på andra sidan. Lite halvjobbigt att bli tvungen att simma tillbaka…
Då kom vi på idén att helt enkelt vända på bomen så hade han åtminstone rätt sida för att kunna åka hem. Lite svårare naturligtvis om man är långt från land.
Men om det händer och det är ”fel sida” som går av för att kunna segla hem, vänd på bommen om ni har möjlighet. Så tar ni er hem åtminstone.
-
faster wrote:culing wrote:Va faan Robban, har du kört i ankdammen nu igen?
Grattis! Själv é man sjuk nu när det väl blåser.
Japp, bland hörnflaggorna……….F-n va gott.Grattis Robban!
Grymt imponerande. 🙂
-
jeppe
Medlem11 augusti, 2006 vid 12:16 som svar på: Ny snabb "svensk-tid"-denna gång från FrankrikeMarkforce f.d. Markram wrote:Inget nytt för mig Jeppe.
Väger man 70kg så blir det kastfall när det snittar 20m/s och
man är deum nog att köra på 5.0..
Det jag hoppas hitta är tipset som jag missat och tar därför emot alla
möjliga tips med glädje.
Det bästa hittills är att inte släppa bommen, när det smäller.
ett annat vore väl att skaffa lite mindre segel -men det är ju tungt
att lägg upp 7 lapp för en rigg som bara funkar 4ggr/år:confused2:
Men det är klart man kanske kan äta upp sig 15 kilo eller så:tongue:Ja då återstår det väl bara att skaffa hjälm hålla i, samt köra på med en +15 kg pizza kur.
Annat alternativ är väl att man helt enkelt löser ut sig i +20 vindar, om man hinner ana oråd. Kroka ur och kliv av, och vänta på nästa tåg, det är nog det bästa förslaget jag har att komma med idag! 😀
Getwet! Du är ju ganska vass på att undvika kastfall har jag märkt! Har inte du några bra tips att komma med?
-
jeppe
Medlem10 augusti, 2006 vid 08:58 som svar på: Ny snabb "svensk-tid"-denna gång från FrankrikeMarkforce f.d. Markram wrote:Öhhumm, har du kört downwind i Fiskebäck någon gång?
Vad jag vill säga är att ett kastfall kan bero på :
1. Orutinerad ”passiv” seglare -det fall du tar upp.
2. Åt H-e för stort segel och rejäla vindbyar (fick själv 2 kotförskjutningar 2004 i endast 28.5 knop undrar vad som hänt med min krop om det varit i 38 knop?)
i Björlanda körde gammalt 5.0 slalomsegel från 91 när andra riggat 3.5 (min ursäkt är att jag inte äger mindre segel..
3. Vatten/vågförhållanden (typ fiskebäck)Vad jag försöker komma fram till är om det gäller att väga +85 kg för att prylarna skall gå sönder istället för kroppen eller om det finns något mer trikc än det bästa jag läst hittils när kastfallet är ett faktum (tips som Dunken skrev i speed artikel för ett par år sen:
-Whatever happens hold on to the boom.Jag funderar på om det är så att jag slagit mig/mosat utrustning när jag
släppt bommen halvvägs igenom kastfallet oeller om jag gjort annat felÄhuum downwind har jag inte provat på i Fiskebäck, men jag har provat på en del downvind rejält överriggad, vid Hagapark i ganska grov chopp, senast vid speedchallenge vid Haga. Visst har jag fått/får rejäla kastfall av och till, varav ett för ett par år sedan i just Haga då jag fick den angenäma trippen rakt genom seglet med hyffsad lårkaka på köpet.
Av någon anledning så har rejäla kastfall lyst med sin frånvaro i år. Men att hänga i bommen räta upp kroppen när kastfallet närmar sig, det är det jag försöker säga. Men som sagt när det kommer en tokby, så är det ju naturligtvis lite svårare att häva kastfallet. Sen väger jag runt 95 kg också så det är säkert till min fördel.
Skillnaden i segelstorlek brukar väl vara runt det du nämner, ligga på 1 – 2 kvm större när man speedar, än andra icke speedare. Men du kanske menade att du körde på 5.0 speed segel medans de andra körde på 3.5 speedsegel, vilket jag har lite svårt att tro, då det inte finns så små speedsegel vad jag vet.
Släppa bommen under kastfall brukar man väl endast göra och få sig en flygtur om man inte är ikrokad, om jag är ikrokad så är det bara att hålla i bommen för glatta livet.
Tipsen var kanske usla? För mig verkar det funka i alla fall, du får väl leta vidare efter Dunkens tips i annat fall. 😉
-
Markforce f.d. Markram wrote:Hur gick det i kastfallen?-något som gick sönder?
Är lite nyfiken då jag tenderar att ha sönder saker i kastfallen
(typ nacke, kotor, master och segel i olika kombinationer)
Jag vill lära mig lite om en ny hälsosammare/billigare kastfallsteknik..Ger mig in i kastfalls diskussionen.
Tycker att det är möjligt att ”häva” kastfall genom att ”stå på tå” och skota ut, i de fall inte är frågan om ”tokby” med vindökning på drygt 5 ms, och om vindstyrkan du seglar i är runt 15 m/s, då är det rätt omöjligt att hinna med. Med föjden av alla möjliga skador.
Jag har haft ganska få kastfall i moderata vindar i sommar, just med hjälp av ”hänga i riggen och lätta på hälarna” och samtidigt skota ut. Lite svårt att förklara, men det funkar hyffsat för mig. Någon annan som kanske har bättre tips på teknik på att ”häva” kastfall.
-
Mården wrote:äntligen kom det vind till sthlm
äntligen fick man stå på lill sonicen
äntligen fick man bra tryck i stelhtet 7,0
äntligen kom man över 30knJa det var ganska bra tryck!
Får gratulera till + 30 reporna. 😀
Själv fick jag inte riktigt ordning på trimmet. Första repan med Simmer TP seglet med bra tryck.
Fick bara på ett par riktigt bra repor med fullt ställ. Blir spännande att ladda över ikväll. Fick på en repa med 30,9 knop i displayen. Tar väl några repor till innan man får till trimmet, och har kört in sig på seglet.
-
getwet wrote:Vi är någar GPSer som samlas imorgon på Skälåker (tidigt), kul om det kom fler, så kunde vi kanske göra det till ett event på GPS-speedsurfing.
Jag försöker vara på plats runt 7 snåret!
-
Mården wrote:MickeÖ wrote:Grattis Nicklas snygt jobbat. Föresten är det någon som ska köra imorgon ser bra ut 15ms NO kan Skälåker vara något eller har någon ett bättre förslag.
MickeÖ
kan vi inte försöka samla lite sthlms gpser på ett o samma ställe o gämmföra lite tider så man ser hur långt efter man ligger toppen eler köra en väldigt enkelt slalom race runt någon kobbe eller nått.
enligt diskutionen på stora konfen lutar det åt skälsåker imorggon bitti för min del.
nä nu drar de i både trätoppar och skäl så nu åker jag till erstaviken (tror jag)
hoppas vi syns imorron vid skälsåker eller annat lämpigt ställe.grattis nicklas
Fasen Skälåker kan bli grymt i morgon, jag åker dit troligen på morgonen, alternativt eftermiddagen beroende på hur det utvecklar sig. Just nu verkar det mest lovande för morgonsurf.
GPS-en hänger med naturligtvis.
Får gratulera Nicklas för finfina noteringen!!
-
Goose wrote:Vilket ställer gäller om man vill segla söder om stan?
Det kan nog bli något, flera vindprognoser säger att det ska blåsa fett fredag-lördag!
Rangsta brygga söder om Fituna funkar ganska bra på nord, helst skall det vara lite väst i vinden för att vara perfekt. Återstår att se hur det utvecklar sig.
-
callep wrote:jag drar om några timmar!
inte för att jag är speednisse men ändå!!
jag rekommenderar verkligen att åka till pier som ligger mellan riva och limone ( på andra sidan sett ifrån malcesine) där blåser det mycket mer än de övriga ställena.Kul!
Då skall jag åka över och kolla in piren!
Vart skall ni vara?
Ja, det hade vart grymt om du hade hakat på Mac!
Några bärsa och en gura och du hade blivit stammis trubadur där nere också!!! 🙂 -
getwet wrote:Tyvärr så rullar inte min buss in till HP nu i helgen som info för er som var nyfikna på nya motormontaget. Saknas några delar ännu som inte kommit från andra sidan Atlanten. Skit osså……Någon annan helg kanske…:mad:
Jag fick sänka mig så lågt så det blir till att åka en Toyota buss istället, enbart som resenär måste jag få påpeka, vägrar ratta!
Va fasen säger du då?
Nästa gång får du inte åka med inne i bilen, du får åka med fastsurrad på takräcket alternativt tolka efter, det är bara att välja 😀
-
Vill passa på och tacka själv!
Grymt bra tävling, bra jobbat Gustav och C.O.
Sen så är det ju bara att konstatera att ÖWC är helproffsiga på att arrangera surffestivaler, kan det bli roligare än helgens evenemang?
Rätt nöjd med min insats i tävlingen, var rätt så tveksam att ställa upp. Men med lite push från Mac och Getwet så blev det av. Har ju inte direkt vart med i ngn tävling tidigare, så man får väl vara rätt nöjd med en sjätte placering. 😀
58 km/h känns helt okej, i de förhållande som rådde.
Nu har man ju får blodad tand och måste kitta upp mig.
-
Grymt bra jobbat grabbar, då kanske det finns lite hopp att man kommer igång snabbt i vår. 🙂
-
getwet wrote:JEPPE…………HALLÅ, jag behöver låna din nya bilnavigator några dagar, ska bara kolla om den funkar bra…..hur länge batteriet håller o så!
Tjena mannen!
Så länge det finns ett 12V uttag i åket ditt, så borde den hålla hela vägen. 😉
-
Jester wrote:Men jag håller med. Skall man ha en extremt billig snabb liten bräda, så är ju prokidsen ett bra köp. Men tror nog att den inte riktigt hänger med F2n och Exoceten som är mera renodlade speedbrädor.
Jag tror att det dock krävs rätt man på brädan om man skall märka någon större skillnad i Speed.
Plocka ut rätt fart i brädorna kräver sin man, och ligger man och nosar i 35 knops trakten så tror jag inte att en ProKids Sonic, alternativt en Fanatic Falcon har så stor betydelse.
Eller möjligen tvärtom? Om det visar sig ha stor betydelse i form av att Fanaticen är lättare att hantera i högre hastigheter så kanske medelsnitts speedsnubben kanske kan plocka ngn extra knop.
Men när det gäller att verkligen utröna vilken av brädorna som är snabbast så krävs det nog en toppseglare av klass för att märka skillnaden.
Det är vad jag tror i vilket fall.
