jeppe
Forumsvar skapade
-
Har en Starboard 147 formula på ingående. Sålde Hypersonic 133 i fredags.
Sen har jag en RRD 276 96l, 6.4 race segel till den.
Just det segelstorlekar jag kör med är 8,8 och 9.9 till formulan. Till nästa säsong blir det nog ett drygt 11 kvm till formulan och sedan eventuellt ett kitt med 7,5 race med en ~120/130l slalom.
Men som sagt nu är jag intresserad av ett våg-freewave kitt för 5.0 – 6.5 vindar.
Dessa brädor som nu skall funka för ”allt” är de roliga eller känner man att de är för mycket av en kompromiss för att de skall bli så allround som möjligt?
-
Lite problem med inloggningen. Inlägget ovan är mitt och ingen annans.

-
Tjena!
Har också kollat in hyrmarknaden en hel del, tyvärr kan jag meddela att det oftast blir ett annat pris om man vill köra utomlands. Om normalpriset för en vecka inom Sverige var 5500 blev priset ca 7000 om man ville köra utomlands i mitt fall Italien.
Sen ett annat problem, jag har inte hittat en enda husbil som har mer än 200 fria mil/vecka. Mer än 200 = 10kr/mil.
Kan bli m.a.o. rätt dyrt om man vill åka till Spanien i hyrd husbil.
Men vill man tuta på inom sveriges gränser eller skandinavien så är det ett kanonalternativ om man är några stycken.
-
Ja du, jag är lite inne på att skaffa nån buss.
Jag och Micke snackade igår om att man borde slå på stort och köpa en riktig husbil istället!
Men det är lite svensson varning på det. Men jäklar vilken komfort, dusch, mugg, riktigt kök mm mm!
Fick mersmak på surfbilsemestrar efter Garda resan ifjol. Vill dit igen.

-
Snyft, sålde brädan i fredags.
Nya leveransen uteblev.
Knä operation på tisdag, så om allt är som det skall så kommer det att blåsa pung de närmsta två-tre veckorna.
Det började ju bra i vilket fall.

In med flera bilder! Så skall jag försöka glädja mig så gott det går åt eran kanondag!

-
Det verkar vara svårt det här med oljebyte.
För att inte förvirra så ger jag dig min steg för steg beskrivning här. Funkar klockrent, själv har hag bytt olja på detta viset minst 7 gånger. Inga problem.
1. Vrid ratten snabbt till höger och något långsammare tillbaka till vänster. Låt hjulen stå 15 grader i vänster riktning.
2. Pys ut lite luft i höger bakhjul.
3. Kliv in bakom ratten, tuta tre gånger.
4. Öppna mothuven därefter.Så där nu var det dags mecket.
5. Lossa samtliga kablar från motorn.
6. Lossa på motorinfästnings bultarna.
7. Hiva upp motorn med en motorlyft.
8. Lossa på oljepåfyllningslocket.
9. Vänd motorn upp och ner.
10. Se till att ha ett kärn under så oljan rinner ner där.
11. Skit i oljefiltret, är förbaskat svårt att byta.
12. Så där, skruva tillbaka motorn dit med alla kablar igen.
13. Fyll på med ny olja.14. Bara tuta och köra.
15. Fyll på med luft igen i höger bakhjul.
Så där med denna beskrivning kan du bara inte misslyckas.
-
Jo, hallå!
Vad sägs om att lossa på bulten i oljetråget också?
Lite svårt att få ur all olja utan öppna oljetråget eller hur? All olja rinner ju inte ur vid oljefilterhålet.
Det var allt från mig.
-
Har kollat upp Vivaro!
Ingen större skillnad, vad det gällde innermåtten.

-
Jo, det är en sån jag är sugen på!
Känns som en bra och framförallt lämplig första hoj.
1670 cc
-
Ja, men du!
Det kanske är en sån jag skall slå till på?
Får vi inte in ditt röda vidunder då också tror du?
Sen skaffar vi en bastuvagn och hänger på så är vi uppkittad och klar. Bastuvagnen kanske vi kan lämna hemma om det är Sardinien som är resmålet?

-
Tjena Gurra och feg!
Jag får nog ta mig en funderare, om det är en mindre buss eller större högbuss alternativ som gäller?
Såg att inner måtten på bussen var;
H 1420
L 2945 (långa versionen)
B 1650 (vägg till vägg)
B 1225 (mellan hjulhusen)Cykelns mått:
Längd (mm) 2185
Bredd (mm) 790
Höjd (mm) 1160
Sitthöjd (mm) 825
Hjulbas (mm) 1525Om det nu blir en sån hoj eller ej? Det återstår att se, men är det stuket jag är ute efter i vilket fall. Kan tänka mig att måtten mellan hojar inte skiljer sig alltför mycket om man nu inte får för sig att att skaffa en lång chopper dvs.

Men ställer man hojjen intill hjulhusen borde hela bredden kunna utnyttjas? Lite optimistiskt tänkande kanske.
Om man räknar på hjulhusbredden så blir det inte mycket utrymme kvar i bredd, men om det är möjligt att utnyttja hela bredden om man räknar med att hojjen är bredare upptill (styre osv) än nedtill kanske hela utrymmet kan utnyttjas?
Skillnaden är om man räknar på enbart hjulhus kvar: 435 (nära fegs erfarenhet må jag säga)
Om man kan tillgodose hela bredden: 860.
Troligen hamnar sanningen nånstans mellan dessa mått, eftersom på andra sidan kan man i vilket fall utnyttja hela bredden. Men det blir som sagt trångt. Man kanske får 600 cm över bredvid hojjen. Det är lite det. Med tanke på att min hypersonic är 770 bred.Feg du nämnde storleken större på buss att de var både högre längre och bredare, lät bra det.
Jag tänkte på Opel Vivaro, har inte den det tänket? Bred och låg och eventuellt lite högre innermått fast i lågbussformat?Är det nån som har innermåtten på en Opel Vivaro?
Det kommer sannolikt bli hoj först, så får man åka omkring senare och mäta och måtta en massa bussar.

Okej, tack för tippsen bojs.
Jag får troligen tänka om.
-
Låter som jag tänkt rätt med icke högtak alltså.

Jo, hojen det är lite oklart vilken det blir än, men det lutar åt en sån här:
http://www.yamaha-mt-world.com/
Rätt fet
men troligen inte högre än nån annan tung hoj.2,1 m lång och 1,1 hög tydligen. Hur högt är det från golv till tak cirkus i Hiace, transporter, Hyndai H1 mm mm?
-
Tjena!
Det är nog rätt olika från land till land, men jag hade en hel del av prylarna inne i bilen på hela resan. Varje natt såg jag till att bilen stod i garage alternativt vid inhägnat område vid hotellen vi övernattade i på vägen ner. Prylarna slängde jag in i bilen som hade larm. När vi snurrade runt i olika städer så skickade jag in prylarna igen. Lite omständigt, men det hade vart lite jobbigt att bli av med prylarna på vägen ner.
Jag såg till att ha hela kittet rätt så lämpligt surrat så vi kunde ta hela kittet på två man och skicka in.
-
Kan hålla med om att det möjligen endast gäller på morgonen om man är ute efter 4,7 vindar.
För min del passade Malcesine perfekt trots allt. Hypersonic med 6.4 på morgonen och 8,8 eller 10,0 på eftermiddagen.
