 
						 
			jerkz
Forumsvar skapade
- 
som Jpeter skrev. En blank och fin undersida gör brädan trögare i vattnet, medans en lite ”sträv” undersida går lättare. 
- 
hittade sidan… Från petters windsurfing pages: ”Trim Tips: Att ha de snabbaste och bästa seglen och brädorna hjälper föga om man inte vet hur utrustningen skall trimmas. Dåligt trim ger sämre kontroll och sämre kontroll leder till att bärdan rör sig okontrollerat och varje rörelse i brädan hämmar farten. Så för att få det att gå riktigt fort måste man känna till sin utrustning och på så viss få brädan att gå lugnt. Nedhal och uthal: Genom att öka nedhalet plattar man ut toppen i seglet och på så vis flyttas kraften ner i seglet där den är lättare att kontrollera. Med lagom nedhal ligger kraftcentrum ungefär vid axel och huvud höjd. För lite nedhal flyttar upp buken och det blir svårare att skota in. Brädans nos kommer att tryckas ner vilket ökar vattenmotståndet och gör det svårare att kontrollera brädan. Uthalet avgör kraften i seglet och vilken tvist seglet får. Med rätt uthal får man lagom tvist i toppen och låter övriga delen av akterliket vara nästan helt sträckt när vinden fyller seglet. Målet är att man skall ha lika kraft som drar i båda händerna. Med för lite uthal flyttas buken bakåt och kraften ökar på den bakre handen, seglet börjar tvista för mycket och blir svårt att kontrollera. När man seglar mycket kryss behövs det mer kraft i seglet. Därför skall nedhalet minskas ett par centimeter för att flytta upp kraften i seglet. Slalom segling i undanvind kräver däremot ett plattare segel med mer tvist för att man ska nå maximal toppfart. Bom höjd: En låg bom flyttar kroppsvikten framåt och gör att riggen seglas mer upprätt. Detta ger bättre utnyttjande av riggens kraft och hjälper till att hålla ner brädan i vattnet. En hög bom flyttar bak kroppsvikten till bakre foten vilket leder till att brädans nos känns lättare. I lätta vindar skall man ha bommen i ett lite högre läge då planing är viktigt. Mastfots position: På grund av sin stabila profil kan de nya moderna riggarna kan seglas längre bak en tidigare. Den korrekta mastfots positionen är när akterliket precis stänger till gapet mellan segel och bräda när man seglar i full fart. Om masten är för långt fram blir riggen vinklad för mycket och man förlorar i fart. Med riggen för långt bak får man för mycket lyft i fenan och brädan börjar flyga på fenan. Trimmet kan skilja sig mycket mellan olika utrustningar och även i fråga om smak mellan olika seglare så det bästa rådet är att prova sig fram tills man finner den kombination som passer bäst för den egna utrustningen och den egna tekniken.” Hoppas att det hjälpte… 
- 
där står det om fenan, men mastfoten har jag ingen aning om. Har dock för mig att jag läst det ngn stans. 
- 
- 
Idag fick jag hur många spinouter som helst! Kan bero på att jag seglade 6.7… Har nämligen packat ner det mindre seglet pga resa till skärgården imorrn. 
- 
Ja, det blåser lite här också   
- 
Ja som någon annan skrev så är det bra om du köper ett fungerande kit. Då vet du att du kan ut och segla direkt när du kommer hem med grejjerna. (det blir nog billigare också) Jag gjorde tabben å köpa först två brädor. Som senare visade sig vara en aning aldre än vad som var tänkt  Men om man köper allt på en gång behöver man inte oroa sig för om brädorna ska fungera ihop med dagens mastfötter, fenor osv. Som tur var så fick jag ihop det tillslut, men det blev mycket (onödigt) arbete jämfört med ett paketköp. Men om man köper allt på en gång behöver man inte oroa sig för om brädorna ska fungera ihop med dagens mastfötter, fenor osv. Som tur var så fick jag ihop det tillslut, men det blev mycket (onödigt) arbete jämfört med ett paketköp.
- 
ok… Ser lite kul ut med två ”uppsättningar” fotstroppar på den. Var det vanligt förr i tiden? 
- 
Är den där Klepper 307 som en pråm? 
- 
Sömmarna på min har börjat läcka. Antar att det är bäst att täta innifrån?  Det är en läskig känsla när man känner det kalla vattnet sakta rinner in på sina ställen   
- 
Vax blir halt som bara den! Jag vaxade hela segelbåten förra säsongen, tyvärr även på sittplatserna, vilket gjorde den osegelbar. Man fick aldrig något grepp med arslet   
- 
Om den inte läcker så är det nog lugnt… Sen kanske man kan smeta på nåt i förebyggande syfte, för att undvika hål. Vet inte vad, dock. 

 
								
