jesper-b
Forumsvar skapade
-
Gamla fina streamlined fräst i ett stycke alu. Blev dock för dyr att tillverka och togs ur produktion typ 5 dryga pr sedan. Jag har dock ett par kvar till lager (ej till försäljning). Kela pro i kol, men det är lite samma sak med dem. Ola H, Mats O mfl lät dock tillverka en liten exklusiv serier för privat bruk häromåret. Kanske det blev en över? Borde finnas någon mer?
/JB
PS: Annars kan du alltid kapa masten några cm. Det tar emot, men egentligen gör det inte ett jota om du har tillräckligt med förlängning till de större seglen!
-
@challgren 707519 wrote:
Najs, och en Witchcraft-planka också 😉
Musiken däremot…
/Christian
Smaken är som baken, jag tycker musiken svänger!
/JB
-
@Ola H. 707478 wrote:
Hot’s tampar (och många andra märkens) är dock nästa 2″ längre per storlek än DaKine. Kan vara bra att veta.
Än mer festligt är det att Dakine mätte sina egna tampar ett antal år sedan och insåg att deras längdangivelser var lite ”konstiga” (≈fel). Då ändrade de dem (så de stämde med bl a HSM och flertalet andra märken). Men då blev DaKinekunderna sura när de köpte nya eftersom de inte stämde i längd med deras gamla. Då gick Dakine tillbaka till sina tidigare lite ”konstiga” längdangivelser.
Bara en till liten story om att man inte ska lite för mycket till/stirra blint på/ siffror och mått. Inget datablad i världen kan ersätta djup materialkunskap!
/JB
-
Jag säljer massvis med 32” och en hel del 34 och 36”! 24” har jag inte sålt på många år. Men då har jag och Bicless nog lite olika kundkategorier… /JB
-
Robin,
Kom förbi mitt skjul, så kör vi en segelriggsession, eller på Torö nästa blåsiga dag (det senare kan ju dröja rätt många år dock). Vi kan jämföra med en hotrod, jämföra med nyare SF-designer, och trimma lite tillsammans!07 är 6 år gammal design, mycket har hänt sedan dess. Men jag är rätt övertygad om att det finns mycket liv kvar i det och att vi ska kunna hitta ett ”sweet spot”!
/JB
-
Kan du vindsurfa är Formula svaret för att få många dagar planing på vattnet, i synnerhet om du bor på vindfattiga ställen typ Stockholm eller norrlandskusten, men även annars.
Om du håller på att lära dig vattenstart, kroka i och kliva i, då kanske du ska satsa på en fet freeride i stället.
/JB
-
Superfreak och bottendrag har diskuterats mycket genom åren. Det finns hard core SF-fans som menar att det har minst lika mycket bottendrag som vilket traditionellt vågsegel som helst, eller mer, medan andra inte får något tryck alls i seglet och bara upplever det tungt. Jag tillhör väl ingen av dessa grupper, men tycker mig förstå varför det finns så olika uppfattningar.
Till att börja med så kanske man ska nyansera vad man menar ”mer bottendrag”. Dels finns det segel med mycket ”motor”, dvs segel med rejäl hård buk i bottendelen av seglet som ger seglet lite mer ”automatiskt” drag. Dvs man behöver inte pumpa och flexa seglet med teknik, utan det drar igång seglaren mer av sig självt. Nackdelen med denna typ av drag är att man sällan kan rippa. Seglet har kontroll över seglaren istället för tvärt om. Riggar man SF för denna typ av bottendrag (relativt säckigt) så blir det tungt. Funkar någorlunda för icke-planande förhållanden.
Men SF är pumpvänligt, i synnerhet om man riggar det med MYCKET nedhal och om man är relativt TUNG kan man med bra pumpteckning få ett grymt tryck i SF. Jag seglade omkring med Glenn (grafisk designer på HSM) för några år sedan och blev helt paff av hur bra tryck han hade i sina SF. Då riggade han dem plant och med supermycket nedhal. Han pumpade igång sin 5.3 SF när jag stod och gurglade med mitt Smack 5.3 på Kanaha. Han singlade iväg bakåtar och rippade när jag knappt kunde ta mig i position för att få en våg. Vi snackade SF och analyserade rätt djupt efter den session. ÄR man relativt duktig seglare (dvs har en dynamisk effektiv pumpteknik), och framför allt lär känna sina SF, då kan man få mer pumptryck i SF än de flesta andra segel.
MEN även om man kan få grymt bottendrag i SF, finns EN nackdel kvar (fördelarna ä många och självklara, se ovan i denna tråd). När man väl pumpat upp planing i marginalförhållanden och kanske vill pressa höjd, då kan man känna att det flexiga materialet inte riktigt ger seglet samma respons och prestanda som ett riktigt hårt segel (monofilm är extremen åt andra hållet, det är t ex därför Firelight har en monofilmruta och flertalet racesegel är i monofilm). Det är således INTE svårt att komma igång med SF, givet bra tecknik, men svårt att sedan så att säga ”race-segla” effektivt med det.
Vill även slå ett slag för SF ME (Maui Edition). Det har en gnutta mindre ”tungt” drag. Dvs man behöver inte dra nedhalet lika mycket för att få den där lättare snabba känslan i seglet. Fetknoppar utan teknik kan uppleva att SF ME har ännu mindre drag än vanliga SF, personligen tycker jag det snarast är en uppdaterad bättre version. Men som sagt smaken är som baken.
SUMMA KARDEMUMMA: 85 kg är inget problem för SF. Det handlar mer om vad du vill ha ut av seglet, om vilken teknik du har och hur du väger ett antal fördelar mot några nackdelar.
Glömde: Sen finns ju SF UL (Ultra light), men det orkar jag inte skriva om här… och så SpeedFreak, det senaste tillskottet i SF-serien. Första ex av det kommer till Sverige om dryg månad. Ska bli sjukt intressant att klämma på!
/JB
Som ju är superpartisk för nasare av HSM, men ändå anser sig vara hyfsat nyanserad vad gäller SF
-
jesper-b
Medlem22 februari, 2013 vid 13:05 som svar på: Hjälp! Kan bo i Stockholm om man Vindsurfar?OK, så här ligger det till:
Visst är det charmigt med lokalpatroitism, men det blir även lätt lite insnöat/trångsynt. Skåne vs. Stockholm är väl kanske inte det mest avgörande här i livet, dessutom lite som att jämföra äpplen med knäckebröd. Torö vs. Gislöv/Brantevik vore väl kanske mer relevant? Eller Väddö vs. Bjärehalvön, eller Stockholm vs. Köpenhamn. Men som sagt lyfter vi blicken lite…Bästa surf – ta flyget till Indo och stanna där!
Bästa surf med storstadpuls – Rio utan konkurrens!
Vindsurf – men varför tror ni jag drar dit varje vinter; Maui!
Vindsurf med storstadpuls – tja, Kapstaden (om man står ut med kallvatten), Oahu…
Dvs om vi bor i Skåne eller Stockholm så är det inte för att vi kommit fram till att det är bästa stället för surf, vindsurf eller något av dem i kombination med stadsliv/lantisliv. Vi bor där vi bor av helt andra skäl, kanske djädrigt bra skäl, eller så är vi bara ”stuck”, insnöade idioter.
/JB
-
Finns en massa segelmakare där. Förutom en massa reparatörer finns ju både Ezzy, Mauisails, Goya, Hotsailsmaui, medflera som kan laga ditt segel. På Hotsailsmaui (som ligger väldigt nära till hands vid Kanaha) jobbar en dansk vid namn Jesper som enbart reparerar segel, om han av någon anledning inte är på plats så kan du prata med Tom som ibland kan övertalas. Båda är noggranna och vet hur det ska se ut. Passa på att låna ett HSM Smack över dagen (och en mast), det är det HSM-segel som påminner mest om ditt Ezzy.
För en halv Ezzy-mast skulle jag absolut snacka med Ezzy! Annars tror jag Hi-Tech har eller i vart fall haft Ezzy i hyrverket, dvs de skulle kunna ha en halv mast liggande.
Otur föresten att bryta en Ezzy, de är tillverkade av Nolimitz och är erkänt hållbara.
Lycka till!
JB
-
Senaste Ola H bilderna ovan: Ser smått, lekfullt och glasigt ut, och som vanligt har du sjukt fint tryck på kanten!
Kuau: Ser mycket hårigare ut än det är. Mer marginal än Hookipa och mer tryck än Kanaha. Dock tycker jag Hookipa nästan alltid är bättre när det är smått, och egentligen 9 av 10 dagar även när det är större. MEN Hookipas crowd och som sagt den där udden gör Kuau till ett sjukt kul alternativ. När Hookipa maxar ut kan även dödliga segla Kuau som håller för lite större svall.
Finns en massa bra tips om hur man ska bete sig i olika size och riktning, men både de grundläggande tipsen om ut och insegling (simming) kan du få enkelt på plats, liksom överkurserna. Det finns liksom fler nivåer upp: Hur du undviker det lilla revet inne vid Taverrasstranden. Hur du ska simma in i Taverrasbukten för att undvika utåt och nedåtsrömm-ARNA! När hela nedre sektionen på Noriega konstant tokstänger och man ska försöka ta sig ut ännu längre ner. När det maxar ut och endaste en eller två (idioter?) vågar sig på ett försök, osv. Men det mesta av detta är lite överkurs/du kan ta reda på plats.
Dessutom när det är riktigt lätt trade, och en hel del off-shore, då ligger Kuau lite mer exponerat, dvs man kan snirkla sig ut där när man inte kan det på Hookipa. Eller inte får då det är en djädrans massa fler surfare på Hookipa.
Kanaha, Otroligt enkel och bra segling. Med lite mer size så blir det löjligt enkelt; stora feta långa slowmotionvågor. När smått kanske lite trist faktiskt, relativt sett. Kitare och kooks är största faran. Om superfett kan det börja trycka på, men det blir du varse om när det sker!
Bästa och viktigaste rådet: Snacka med kunniga locals på plats. I synnerhet Kuau kan man få strömmar och andra knep beskrivna mycket bättre av någon som står och pekar.
Ha skitkul och våga ladda bajset!
/JB
PS: Vill man få lite Kuau förklarat i text, se:
http://jeppessurfnotes.blogspot.se/2012/01/epic-maui-session.html
PS2: Vill man få spotsens förhållande till varandra beskrivet, se:
-
@faster 706925 wrote:
Är det senaste tricket inom våg nu att man ska släppa prylarna i luften???
Tror inte det, men Polakaws bensprattel är väl på gränsen till klassiskt. Han sprattlade ännu piggare för 15 år sedan, men nog tycker jag också att han höll i grejorna lite oftare då.
/JB
-
Satan vad de rippar!
/JB
