jesper-b
Forumsvar skapade
-
Poppo, röret måste vara SDM i botten annars funkar det inte. /JB
-
@surfmeister 676706 wrote:
Hej!
Nu har vi äntligen gjort det man borde ha gjort för länge sen, nämligen bokat en resa till Maui! Vi (jag, fru och två barn 3 resp 5år) ska vara borta 6 veckor från slutet av februari till april och vi har fixat boende (nära Mama’s) och resa.Grattis!!!!
Friendly frank är en gammal kompis som vill dig sååå väl. Maui windsurf vans är lite fräschare men jag tror också lite dyrare.
Det bästa är att knalla in till hi-tech’s hyrverk och bara plocka ut utrustning direkt dag 1. Då har du när förhållanderna slår till. Blåser det inte tar du ut en longboard eller två och tar hela familjen till sydsidan för surf. SEDAN kollar du runt i de olika butikerna. Du passar på att prova alla roliga segel, brädor mm. Det du fastnar för kanske du till och med vill ta med hem. Priser är förhandlingsbara. Du måste in till Kanaha Kai och prova alla hotsegel, men du ska självklart kolla in allt därifrån hela vägen till Quatro uppe i Haiku.
/JB
-
jonteasu;676984 wrote:en av mina bästa dagar på vattnet och satte även min första framåtloop.
Grattis!
/JB
-
Kanske som att svära i kyrkan men den bilden får mig att vilja ta tag kitingen!
/JB
-
Jo, som Rasmus skriver, och då är ju Pozo närmare.
Ska man till Japan ska man nog göra det av andra skäl, och det finns ju många tänkbara! allt ifrån K-pop, mode, de filosofiska traditionerna eller för att det är en stor marknad.
/JB
-
MJunken;677009 wrote:Har en North Power XT SDM som inte används längre då jag bara har RDM master, har dock vant mig med den och tycker det är grymt bekvämt att rigga med den och framför allt om man behöver justera lite ute på vattnet. Det finns ju RDM att köpa också men 2600:- är för mycke pengar tycker jag så min fundering är om jag skulle kunna använda den ”bottendelen” från min gamla och montera på ett rdm rör? Någon som har tankar kring detta?
Diametern på delen som ska vara i röret är 40mm och den är 55mm hög!Jag har nog vad du behöver! Slå mig en pling (0733-169000).
/JB
-
Nej BOR är nog ingen lösning. Bara en BORing Besservisser (?) skulle nog dra in sådana saker i det helt realistiska projektet att få ner vikten ordentligt på vindsurfingprylar.
Men om man använder bra kolfiber rätt, i stället för billig kolfiber fel, kan man få ner vikten rätt många hekto på en mast utan att det behöver bli svagare eller såååå mycket dyrare. För säkert 20 år sedan – när Hotsailsmaui gjorde de överlägset lättaset vågseglen i tunn monofilm, en djädra massa kevlarrep och med en massa hål tvärs igenom seglet i stället för traditionella lattfickor (lattorna träddes fram och tillbaka genom de små hålen i monofilmen, höll inget vidare när seglet pressades mot vassa rev) – då visade Jeff mig ett litet trick för att illustrera vad vikt kan betyda: Jag fick hålla en på den tiden lätt vågmast (tyngre än dagens tyngre) jag fick hålla den i basen med båda händerna pekandes lite snett uppåt. Sedan hängde han en liten nyckel i toppen. Nyckeln vägde inte mycket men skit vad mycket jobbigare det blev att hålla upp masten. Detta lilla hävstångsexempel visar att vikten på att masten och seglet, i synnerhet uppe mot toppen är väldigt viktig för hur riggen känns. Betydligt viktigare än vikten på både bom, mastförlängare, hängsele och stroppar. Det visar också att det inte är så farligt att panga på med förstärkningar, även om de väger lite, nere nära bomfästet och mastfoten. Att inte göra det har nog mer med tillverkningskostnader än med viktbesparing att göra.
Visst fasen har hjälmen betydelse, i synnerhet för mig med ganska lång (ok, det går att göra en lite annan association här, men jag låtsas vara omedveten om den) hals – en sak är helt klar: Ingen Gopro på mig, om den inte är gjord i BOR förståss!
/JB
-
Per_M;676880 wrote:…och de nya rejält slimmade surfarna….där finns det ännu mer att jobba på!
Jag väger på pricken som jag gjorde för 20-25 år sedan, minst lika stark. Fast jag går ju sönder av och till. Blir till att gå till Svenne och få lite grafit i mig. Han håller ju redan på och fixar till min ena buss så den ska bli starkare…
/JB
-
Mr jibe… jag är bara munter, glad, gay… no worries! /JB
-
Vet inte vad du menar med ”gaystamplat” och jag vet inte vilka du menar med ”dom”. Gubbar i gummi kan nog både vara vi och dom, liksom straight och gay. I min värld är VI lika välkomna och det finns ingen poäng med att göra några till dom.
Puss!
/JB
-
Doc;676686 wrote:Jag tycker det ser helt okej ut, men jag är ju inte en konkurrent, så vad vet jag 😉
http://5-oceans.blogspot.com/
[img]http://3.bp.blogspot.com/-0ovkGUQk3n8/Tqw_LONlmbI/AAAAAAAAAQs/Jib4OrQlHqQ/s1600/20111029_326.JPG[/img]Jag tycker det ser asfint ut! Clean lite arty grafik dessutom! Och som någon spanade där uppe angående priset. Höga priser ger utrymme för customsegel – fasen vad kul det vore om de blommade upp. Lite så har det ju blivit på brädsidan. Varför betala för frakt, marknadsföring och en massa företag i distributionsleden när man kan beställa direkt från sin personliga segelmakar!? Då kan man få vikt, material och förhoppningsvis den shape man vill ha… om man nu vet det!?
Jag tycker priserna på vår utrusting är en grymt jobbig del av vår sport, men allt beror på vad man jämför med. En vanlig optimistjolle, total low tech rakt igenom kosta sjukt mycket. Men det verkar ju vara billigare än någonsin att köpa beggat. Förstår inte varför man skulle köpa en billigare sprillans rigg när man kan köpa toppskicktopppremium beggat. Att köpa loss förra eller förrförra årets lärtt använda grejor måste vara smartast.
/JB
Som trots triple crown natt bara vill va med er ute på vattnen.
-
Sinker;676618 wrote:Kan man få nån moderator att flytta ut Hotsail tråden och 5O tråden till egna trådar?
/sinkerHoppla! Tänkte inte på/visste inte att/ denna tråd var avsedd för just ett märke och en modell. Tokigt av mig som trodde att intresset var minst lika mycket för andra lätta och helst 4-lattade segel. Jag ber om ursäkt och startar omgående en ny tråd som är mer märkes och modell-oberoende.
/JB
-
Mr.Jibe;676610 wrote:Någon som tyckte det behövdes mer gaygrabbar i sporten eller…? 😉
ABSOLUT!
Jag tycker det behövs mer av alla typer av grabbar och tjejer, oavsett om de är hetro eller gay. Problemet är att några av dessa kanske känner sig uteslutna snarare än inbjudna om vi går för långt i ”grabbighet”, sexism och likande./JB
-
Men jag kan inte segla pga min fot Andy, så jag måste kompensera här.
Hur som helst fick jag svar från Hot angående 5-ocean. De mer än kände till dem. Chris på hot och ursprungligen från England känner dem till och med personligen. Han visste det mesta om de olika modellerna och personerna bakom. Han menade dock att de inte gör serieproducerade segel utan enbart custom (vilket är aaaaasssssscooool) men att det då blir lite konstigt att prata om vikt då varje segel är unikt. Vilket custom loft som helst kan bygga hur lätt som helst, om kunden vill ha. Sedan gäller det ju att ha kunskap om att få till alla detaljer och så utan att seglet går upp i vikt. Ett sätt är att bygga extremt enkla segel men få och små förstärkningar, ett annat är att använda dyrare material som kobinerar vikt och prestanda. 5-ocean gör båda två menar Chris, fin tecnora och minimalistiska detaljer. Firelight är också en kombination av dyra material och kanske inte enkla detaljer men extremt lätta.
Summa kardemumma: Firelight är världens lättaste SERIEPRODUCERADE 5-lattade vågsegel, 5-ocean kan bygga ännu lättare (det kan Hot också) och har en lång historia av minimalistiska lätta segel – asball att de nu finns på svenskt vatten!
/JB
-
Men helvete… nu får jag ännu mer ångest! /JB
