jesper-b
Forumsvar skapade
-
Ser grymt seriöst ut! Hoppas den håller nu.
Jag brukar trycka ner väven, med den träbit (habaschi om jag har hemma eller från vilken appesinlåda som helst) som jag använder som stringer. Vet att flera custombyggare som lägger ett par bottenstringers som std (alltid under sandwishen) och då använder samma pu-skum som i sandwichen fast lite tjockare. Det är bra om stringersarna får lite bredd (t ex med hjälp av lätt trä eller pu-skumm) för att den inte ska ”trycka ut” eller snarare ”genom” bottenlaminatet när brädan flexar.
/JB
-
Ser ut som en riktigt seriös lagning på en redan seriös bräda. Man kan även använda sand om man inte har vaccum.
Sen finns det en helt annan metod som är snabbare men kanske sämre att laga knäckta brädor. I stället för att återskapa alla lager kan man lägga ett antal stringers tvärs över skadan. Jag har själv fräst ner trästringers (habaschi på typ 3-4cm x 1,5-3dm (de ska var olika långa) som sedan slipas ner flush och så på med några lager väv. Andra använder glaslattor som kan flexa mer med brädan (trästringers är lite hårda, särskillt om man gör dem djupa/höga).
Allra bäst är kanske att både göra som Björn ovan och fräsa ner några stingers? Annar är stringermetoden mer en snabb och halvfuskig metod som kan hålla i flera år.
/JB
-
Härligt var det. Men nog tyckte jag det var en del vågor som var värda namnet. I synnerhet när det lättade ut lite (gjorde det ett par ggr under dagen) blev det väldigt mycket finare. Men visst när det pungade på hackades allt upp rätt ordentligt. Inte ofta det blir fullpung 4.0 på den Torörapporten. Whatever, jag hade skitkul och framför allt kul med fullpung vindsurf som omväxling efter alla skitfina Torödagar med surf.
/JB
-
För vindsurfing känns onsdagen som den självklara dagen för stenstrand. Kanske lite mer vind på fm, kanske lite bättre vinkel på em. Inget epic på grund av cross on, men inte såååå långt från side, i vart fall enligt några rapporter är det side nere till vänster på em. Med Torös snabba vågor så kan det bli riktigt kul!
För kärringviken funkar väl syd minst lika bra och då ser ju tisdag kväll bra ut.
Mitt hemliga tips: Dra ner torsdag morgon ca 03.30 och surfa clean offshore!!!!!
Ses på vattnet!!!
/JB
-
@tws 732843 wrote:
jseeberg – Første svensken jeg har hørt med høy IQ.
Väntar fortfarande på den första norbaggen!
eller
IQ är som med hängselen, antingen har man den högt eller så…
/JB
PS: Vi är bara vanliga människor, oavsett nationalitet… make love… fasen tws, jag gillar dig allt mer, smöret funkar!
-
Det där med gelcoat är helt onödigt; sprött och väger mer än spackel. Spraya direkt på spackel. /JB
-
Epoxyn blir inte entydigt svagare men lite mjukare med tint. Dvs mer buckor och flex me ändå mindre sprickor och hål, Menhujujuj sååååååå snyggt det kan bli! /JB
-
Ärligt talat så tror jag INTE på att kapa av en väl fungerande häck. Kan funka men även bli otrevliga överraskningar. Inom surfshaping så brukar man säga att bakre tredjedelen på en bräda bestämmer 90% av egenskaperna… Att kapa av nosen är således otroligt mycket mindre riskfullt.
Ett sätt att undvika spin-outs (som Bjorn Daniels nämner) är att flytta fram fenan en bit från häcken… men då börjar vi ju ändra ännu mer på den där väldigt viktiga delen av shapen.
Mitt råd: Om brädan funkar halvkasst som den är nu – chansa och kapa för att lära mer. Funkar den bra och du använder den ofta, låt bli!
/JB
-
Eric cs,
Vilka fantastiskt fina kurvor!
/JB
-
OK, nån måste ju säga emot: Beror på!
Dvs om du seglar vågor med en stil och på spots där du vill plana på vägen ut är det måhända bra med segel på en bra bit över 5.0, men på spots där du fokuserar vågridning och det är lite mer tryck i vågorna, strömt, mm, då är det MYCKET bättre att hålla nere segelstorleken i förhållande till brädstorleken.
Jag väger 78 kg och jag slutade i princip helt att använda vågesegel på över 5.0 för sisådär 5-10 år sedan. När de nya superlätta seglen kom gick jag visserligen upp till 5.3 igen, men det var nog tillfälligt. I min nuvarande linje med en 4.6 och en 5.2 är det ganska talande att jag 5.2an en gång (skitskönt!), medans 4.6an är otroligt välanvänt. Skulle kanske gått på 4.3 och 4.9 istället? Mina två vågbrädor ligger på 81-2 och 87liter. Tanken är att 5.2an ska vara till 8.7liters och 4.6 till 81-2liters. Men när det lättar ur nöjer jag mig ofta med att byta upp brädstrolek istället för segelstorlek. Till saken hör att står man och guppar i strömt vatten är det svårare med stort segel jämfört med litet. Är det drag i vågen och/eller någorlunda side-shore behöver man absolut inte några extra kvadratdecimeter för att hålla farten i bottomturn och vinsten med ett mindre segel i top-turn är stor.
Men visst segla gärnet i halvplatt vatten mot en ramp och smälla av ett hopp – då kan man slänga på nästan hur stort som helst!
/JB
PS: Sen finns det ju riktigt lättvindsvågseglingsgrejor. Vi snackar brädor på 90 liter plusplus och segel runt 6.0 men det är liksom en helt annan kategori. Till för att komma ut när inte ens kitarna kommer upp.
-
Beggers can’t be picky, jag drar enr om någoon timme, orkar bara ta med en liten surfbräda dock.. /JB
-
Allt blir enklare med bra material. Svennes butik är ju dessutom lite att stödja vår egen community. Ett alternativ är att köpa riktiga proffsgrejor från surfindustrin. Då kan seabase.eu rekommenderas varmt. Eftersom det handlar om frakt från England kan man ju gå ihop några stycken och dela på lite fraktsmarta mängder… RR är referensepoxyn alla andra surfepoxytillverkare jämför sig med och hexcels 6oz (200gr/m) E-glas väv är den mest använda väven inom surfbygge. Extremt användarvänliga grejor! Men som sagt, Svenne är ju ett närmare och skitbra alternativ!
/JB
-
Absolut inte tvätta bort epoxy med aceton eller andra lösningsmedel. Ljummet vatten och tvål, skrubba med frottehandduk. Använder alltid handskar, slarvar med andningsskydd när jag laminerar, men alltid ordentlig mask när jag slippar laminat. En till anledning att alltid använda handskar är att fett mm på fingrarna kan smutsa ner ytan som ska lamineras vilket kan krångla till det en del, i synnerhet när man ska göra jämna slip/fyllnadslager.
Stora EPS-block kan man köpa från tillverkarna. Dock kan de kräva att man har företag och lite volym. Går dock att snacka in sig om man har lite tur och smidighet. Jackon är den EPS i Sverige som jag upplever är bäst (beställde hem prov från 5 olika tillverkare för lika mänga år sedan och provbröt, smulade och slipade, men det går säkert bra med andra tillverkare.
En liten inspirationstråd:
https://www.youtube.com/watch?v=3fFexSUyK1U
Jag använder annan epoxy och gör inte som på filmen (laminerar med ”free-laps” och tepar ingenting). Men den ger ju lite grundläggande tips!
/JB
