jesper-b
Forumsvar skapade
-
Ja för f-n, nu är jag med dig! Hur blåst är jag egentligen? Surfar som en handikappad gör jag så nog borde jag få parka där hyfsat lagligt! Vi kan ju köra handikappfika med efterföljande skita hur fint som helst. Om nu inte slusk lägger rabarber på dasset hela dagen förstås. Allt för att slippa göra sig till åtlöje på line up. Nu slipper han i vart fall stå och frysa på stranden som han brukade göra när han inte klarade att ta sig ut. /JB
-
Vilken lyxtoalett – men nej! Humlan är inte såld till Nynäshamns kommun för toalettbruk, faktiskt är hon på långsam men säker renovering sedan ett par år. Kanske kan hon dock rulla ner till Stenstrand inom kort. Då blir det dock mer fika än skita som gäller i henne.
/JB
-
Famara ser ut att vara sig likt! Är vraket kvar eller har det rostat bort helt nu? /JB
-
Kär finns många knep att ta till:
1) För att få bak den trasiga lattstumpen ett par första cm ställer man sig på seglet som ligger platt på ett golv. En fot på var sida om lattfickan ett par dm från maststrumpan. Eller sitt med knäna på var sida om lattfickan. Sedan trycker man ihop seglet genom att pressa bakåt med händerna på lattans framkant. Man ska stäva efter att vecka ihop lattfickan så mycket som möjligt. Enkelt med dacron och X-ply, trist med monofilm (men går). När man veckat ihop lattfickan tar man ena tummen och trycker hårt som fasen längst bak på den avbrutna lattbiten ner mot golvet, samtidigt som man försiktigt veckar ut lattfickan genom att dra fram i maststrumpan framför lattan. Nu bör den avbrutna biten stanna en bit längre bak i fickan. Detta kan man upprepa i princip hela vägen, men det finns då bättre knep!
2) Ta en hård men rundad plastpryl, t ex bakkanten på lattspännarverktyget som följer med seglet. Seglet som tidigare på golvet. Sitt med ansiktet nu vänt mot akterliket och ett knä på var sida om lattan. Tryck ner plastkanten precis framför lattan. Tryck hårt ner och pressa lattan bakåt. Om lattan är full av glasfiberflis som vill fastna i sömmarna så kan det underlätta om man trycker in en latta bakifrån, har man dessutom en lite grövre latta än den som gick av, t ex en gammal rörlatta eller liknande så underlättat det än mer.
3) Sen blir det knepigare för att flertalet segelmärken har en massa dubbla dukar och fastsydda rep mm i bakändan av lattfickan. Det är extremt lätt att trasig lattända med en massa glasflis fastnar där. Knepet är att köra lite fram och tillbaka med annan latta/rör och trycka bak med plastpryl. Ibland kan man liksom vika seglet åt ena hållet eller åt det andra för att få den trasiga lattan att går rätt. En mer desparat väg är att helt enkelt pressa sönder lattbiten tills det sticker ut tillräckligt med lattmaterial och dra ut med en platttång. 25 års north shore vintersegling med dålig koll har fått mig att göra det här några gånger. Det går nästan alltid om man tar det lungt och metodiskt. Om inte pressar man bara ut skiten med kraft och skrik!
4) Om inget av ovan funkar är det busenkelt att sprätta någon dryg dm utmed lattfickans ena sida. Har man ingen maskin som klarar att sy igen fickan går det rätt enkelt att sy för hand. Vettigt att sy i de gamla hålen mer grov tråd. Syns inget alls efteråt. Skär för fasen inte sönder någon duk eller lattfickematerial. Det är helt onödigt.
In med en ny latta (jag har i lager) och så ut i tunga dumpande vågor igen!
Ses där ute!!!
/JB
-
Vinta_Kestrel;653265 wrote:Till Mannos försvar ska ändå sägas att vi har diskuterat just kategorierna och det är extremt svårt att kategorisera segel och sätta procent inom kategorierna. Är det specifikt för seglet, eller i jämförelse med de andra inom Hot, eller i jämförelse med andra märken? Det beror helt på vilken mottagare som läser det just nu. Vi är medvetna om polemiken… eh jag menar problematiken och det finns med på uppsamlingslistan, men är lågprioriterat i förhållande till andra viktigare saker som sälj och social interaktion.
Tjo, fortsätt gärna diskutera förslag, tankar och idéer. Nu ska jag ut och testa min nya Kiaola Shaka Puu. 10cm extra längd och smalare blad jämfört m Malama’n borde hjälpa lite för fart och belastning.
Håller med Niclas, i synnerhet som Hotsails (och väldigt många andra både inom vindsurfindustrin och bland vindsurfare) inte tycker alla de där tidningstesterna med en massa siffror och diagram är speciellt rättvisande.
Det är OTROLIGT problematiskt att sätta siffror på subjektiva upplevelser, tycke och smak. Samt att skriva något negativt om produkter från företag som är stora annonsörer. Jag har min personliga uppfattning klar om dessa tester, men alla får tycka vad de vill.
Vad gäller hot så ska man självklart läsa de som relativa mått, lämplig för att hitta rätt hotsegel. Inte fasen är de ett försök att jämföra med något slags marknadsgenomsnitt. Skulle de ha gått igenom alla segel från The loft, challanger, ezzy, simmer, goya, np, north, gastra, severne, medflera märken i regelrätta tester? Nej, självklart är det till för en grov jämförelse mellan hotsails egna segel. För det tycker jag det funkar rätt bra som en första ingång. Därefter kan man gå vidare och snacka med de som redan seglar med hot, med Jeff & co på någon av deras forum, eller med hotreppar eller mig. Alla är välkomna med frågor så ska vi svara efter bästa förmåga. Bäst är naturligtvis att prova grejorna. Skrik till så ordnar vi det!
Håller även med om att polemik kan vara lite trist. Dialog/diskusison kan vara ett effektivt sätt sätt att utreda problemområden. Påhopp kan vara kul. Men ibland är det rätt meningslöst och lite billigt. Även här spelar förstås tycke och smak in, samt, inte minst, vilket fabrikat och/eller vilken butik man horar för.
/JB
-
Det skönaste med att lämna Maui är att det är en förutsättning för att kunna åka dit igen!
Glenn (bakåtloopar med blått Fire ovan) är grym på att bakloopa i alla förhållanden, även när det inte blåser ett skit. Men det ballaste med bilderna ovan på honom är nog hans bräda. Sean byggde en riktig möbel åt Glenn för några år sedan med logga och allt möjligt i olika träslag, har för mig att det är kol-rails också. Sjukt fin!
/JB
På återseende Maui, borde vara trådnamnet.
-
Det skönaste med att lämna Maui är att det är en förutsättning för att kunna åka hem igen!
Glenn (bakåtloopar med blått Fire ovan) är grym på att bakloopa i alla förhållanden, även när det inte blåser ett skit. Men det ballaste med bilderna ovan på honom är nog hans bräda. Sean byggde en riktig möbel åt Glenn för några år sedan med logga och allt möjligt i olika träslag, har för mig att det är kol-rails också. Sjukt fin!
/JB
På återseende Maui, borde vara trådnamnet.
-
Man blir riktigt illamående när man får såna tokbevis på hur många bra, roliga och rippiga dagar man går miste om, dessutom i utomordentligt trevligt sällskap. De verkligen syns hur kul ni har på vattnet.
Otroligt kul att det verkar ha varit en rikigt fin vindsurfvår både för Mauiveteranerna men än mer för de som är där för första gången. Sååååå kul.
Också kanske mest av allt – Malin, har du gått och blivit smittat av Gisela. Du tar ju både många och fantastiska bilder; megatack!
/JB
-
manno;652926 wrote:nja.. extremt förvirrande betyg dom har satt på sina egna segel, olika kategorier för alla segel och alla segel får full pott i allt. Va e skillnaden mellan hardcore wave, offshore wave och soft wave? freeride freemove och freeslalom?
Manno, tre grejor:
Först av allt: Tack för hjälpen de år du var Hotrep Halmstad. Inte helt otroligt du la grunden för Superfreaks popularitet där nere, stort tack!!
Två: Vad menar du med ”full pott på allt”. Jag kollade just igenom lite snabbt och såg t ex 40% på Superfreaks ”speed”, 40% på Fires ”lightwind” och 40% på Smacks ”slalom/race”. Det kan väl inte vara ”full pott”?
Tre:
”Hard core wave” handlar om hur hållbart seglet är (för tunga vågor, krachade hopp, vassa rev). Till exempel Smack för högsta betyg i det. Alla Hotsails är väldans välbyggda (kolla t ex maststrumpan!), men tex Bolt får bara 80% för ”hard core wave” då det är byggt lätt som f-n, vilket påverkar hållbarheten lite.”Offshore wave” är hur seglet funkar i off-shore. Dvs hur neutralt och snabbt det är i bottom-turn, hur det släpper det ut kraften i top-turn.
”Soft wave” handlar om hur förlåtande och mjuk känsla seglet har. Detta är inte detsamma som off/on-shore eller hur fhållbart seglet är utan mer om materialval och shape. Vissa vill ha mjuka segel, andra snärtiga.
”Freeride/freemove” Är hur bra seglet funkar för just detta. Stabilare och mer power men ändå inte lika tungt och stelt som ett racesegel.
”Free/slalom” Är till skillnad mot t ex race och speed mer fokus på lätthanterlighet. Dvs det ska vara enkelt att både rigga, trimma och segla. Många speed och racesegel är ju rätt tekniska i alla dessa avseenden. Däremot är grundläggande shape inspirerat av speed och race.
Hoppas detta gör kriterierna mindre ”extremt förvirrande”.
/JB
Från ett Portugal med både extremt svajigt hav och uppkoppling
-
jesper-b
Medlem17 april, 2011 vid 16:10 som svar på: Hookipa explained och hur Keith Taboul ser på detOla H.;652754 wrote:Nej som sagt, inte vidare radikalt. Och som vanligt blir det ännu lamare på film än om man plockar ut lite bilder (men det som syns på filmen som inte syns på bilderna är hur tight ingången till bottensvängen är). Men personligen tycker jag faktiskt ändå att det är värt att rida skvalpet. Får man till svängarna är känslan ändå där. Och även en dag som den ovan: helt plötsligt dyker det upp en lite större våg som man träffar lite bättre och så blir det lite action trots allt. Det är också en inställningsfråga att helt enkelt alltid försöka göra det bästa aituationen oavsett om det är knähögt skvalp på västkusten eller en och en halv mast på Maui.Nej för fasen, jag menar absolut INTE att det är trist att rida segt småskvalp. All vattenlek är kul med rätt inställning. Det finns inga dåliga vågor, bara trista attityder. Jag menar bara att den där utskotade snäva supercarvbottenturnen inte riktigt fick ett lika radikalt slut pga vågen snarare än pga dig Ola.
Jag kan tycka småskvätt är urkul, bara man är på humör. Men visst småskvätt och lättvind i side-off är för mig ungefär 10 gånger roligare än småskvätt och lättvind cross-on.
Personligen gillar jag inte den där utskotade tekniken, visst; full commitment och bra driv ner i railen, men det känns mer som segling än surfing för mig, oavsett hur tekniskt fulländat det är, men det är nog bara jag. Det finns dessutom en ännu en teknik som jag gillar ännu mindre, som jag anser är rent av fusk:
Blåser det bara lite mer och vågorna är små och slöa nog att man kan segla ikapp dem. Kan man ju ta dem bakifrån. Man seglar med fullspätta bakom vågen och väntar på att den kommer. Anlägger bottom-turn/fullfartsgippen BAKOM vågen, fjädrar över den lilla kanten väl i DTL-läge och carvar upp den sista biten i/framför vågen. Kan bli riktigt radikala cut-backs och air, men det är mer en kombination av fullfartsgipp med all fart från vinden och en stoppsväng/tvärnit, alternativt ett hopp (det som ser ut som en arial). Men visst är själva cutback eller arialen på, och pga av, en liten våg, men som sagt farten har inte ett skit men något driv från vågen att göra. En bild på tillbakasvängen kan se hur radikalt ut som helst dock.
OBS mitt diss av denna teknik är bara min ”hang-up”, man kan bejaka det och då se det som ett grymmesmart knep att få fart trots att vågorna är för löjliga för att ge fart. Upp till var och än! För den som vill se grym ut på bild ÄR det ett grymt bra knep.
/JB
-
jesper-b
Medlem17 april, 2011 vid 00:51 som svar på: Hookipa explained och hur Keith Taboul ser på detProblemet med Olas våg är varken Olas teknik (tvärt om) eller brist på vind. Tyvärr är ju vågen inte bara putteliten utan även helt utan kraft. Den är faktiskt brantare när Ola börjar rida, än när han ska svänga tillbaka. Hade det varit lite mer klös i den däringa lillen hade det nog sett väldigt mycket radikalare ut.
Kom just ner till Ericeira Portugal. Här är sommar. Lite svårt att knoppa, det blir surf i morrn, dvs idag!
/JB
-
Robin;652657 wrote:Du säger nog inte för mycket eftersom det finns en lång tråd på Hot-forumet om Speed Freak. Coolt segel även om jag inte riktigt förstår poängen med det annat än färgmässigt.
Bild: http://farm6.static.flickr.com/5051/5552739752_24e4a8a94b_b.jpg
Forum: http://www.hotsailsmaui.com/forum/viewtopic.php?id=3029&p=1Lätt som f-n och oförstörbart. Samma prestanda som i xply och mono. Men visst coolt även med färgerna! /JB
-
jesper-b
Medlem15 april, 2011 vid 11:28 som svar på: Hookipa explained och hur Keith Taboul ser på detGrymt Ola! Jag kände på mig att hela mitt stycke om seglelutning var lite för trivialt för detta forum. Du nyanserar och elaborerar strålande. De jag nog ville ”varna” lite för är att det jag ser som rena nybörjarfel, t ex på Torö är att man inte skakar loss och initierar rätt uppe på vågtoppen. Gör man det fel kan ingen segelposition i världen rädda upp.
Sen tycker jag du trycker på något extra viktigt i sista stycket. Luta riggen utan att samtidigt carva brädan är en sak att låta det bli en komplett rörelse med carve/sväng/lut, något annat!
/JB
-
jesper-b
Medlem15 april, 2011 vid 09:04 som svar på: Hookipa explained och hur Keith Taboul ser på detOm ”skaka loss”
Hoppla, nu är jag inte så analytisk i min approach som det kan verka i ovanstående inlägg. Men med ”skaka loss” menar jag att man ofta innan man börjar rida down-the-line ligger och pressar höjd, dvs man ”fadar” in i en våg nerifrån. Är vågen slö och/eller inte brantat upp gäller det att kom in i den, dvs inte uppe på toppen utan nere i, lite framför, annars är det lätt att man missar vågen helt. Det är nog det som hände Svenne i sitt inlägg ovan, han kom inte med en våg och blev stående bakom, parkerad i lättvind, då kom nästa. Det gäller nämligen att inte heller ligga mellan vågorna i platten- I vart fall i lätta vindar då vågen ger fart snarare än vinden går det inte att ligga mitt emellan vågor i platten, man måst utnyttja vågen för att få fart och komma dit man vill. Man ska vara i vågen, på det som kommer bli ett face så småningom.Men för att komma fram till ”skaka loss”:
Ju brantare vågen börjar bli, desto högre upp kan man ta sig på den, fortfarande ”back-side” och plocka höjd. Om det är sektioner och man inte vill plocka mer höjd kan man slänga brädan lite fram och till baka i vågen, ju brantare desto högre upp. Man kan också parkera lite med flit genom utskotning och framför allt mycket vikt på bakfoten så man gräver ner häcken och därmed bromsar upp, man ”stallar” brädan.Nu gäller det att vara både cool och på. Är man lite oerfaren går man nästan alltid för tidigt, dvd då vågen fortfarande är rätt flack. I stället ska du vänta vänta vänta. När man väl bestämmer sig för att börja rida frontside, då ska man inte tveka längre, om vågen är snabb och dumpig kommer man komma för sent vid minsta lilla tveksamhet. Det är här vi snackar timing, vänta vänta vänta och sedan full commitment.
Men från väntan läget och plocka höjd/parkera på toppen av vågen, och till det som är själva initieringen på vågrdingingen, det är då man ska ”skaka loss”. Detta kan göras på två sätt:
Det ena och snyggaste (1), och som egentligen enbart Callen Nyberg praktiserar här hemma, är att lägga ner seglet framåt, lite som en blanding av en bottomturn och back-side air. Denna är lite överkurs men gör att brädan i backside-läge stannar upp samtidigt som man när man drar tillbaka riggen vrider runt brädan i frontsideläge och får en massa kraft i rigg, och bräda.
Den inte lika snygga men betydligt enklare och kanske till och med effektivare metoden (2) är att tvärt om ha seglet i normal segelposition slänga upp brädan mot vågen (vi segler fortfarande backside och plockar höjd), direkt efter denna uppsläng, slänger, skakar, vrider man runt brädan tvärt ner i frontside och direkt faller ner i första bottom-turn. Dessa ”slängar” är själva loss-skakningen. Det ska ske uppe på toppen av vågen. Då har man vridit eller snarare ”skakat” runt brädan till down-the-line-läge och kan välja en fin linje.
Gör man inte detta utan ska svänga runt från back-side position till en down-the-line bottomturn då tar det tid och yta och man kommer garanterat ha tappat all fart väl nere i botten. Då blir det en långsam seglin upp mot läppen och en kraftlös cutback utan spray, utan möjlighet att ta en kraftfull våg sent, och utan möjlighet till arial.
Det är inte enbart att man sparar ”sväng-utrymme” och därmer ligger högre på vågen i början av bottomturn, utan även att själva loss-skakandet ger kraft och fart; givet att man går direkt. Den där lilla back-side-slänget-tillbaka till down-the-line ger en massa kraft i bräda och rigg. Har man dessutom väntat och har brådis så MÅSTE man ju trycka hårt i bottom-turn för att hinna upp igen och smacka. Resultatet blir fart, power och stil. Att luta riggen så där snyggt framåt kommer också med automatik.
Liten varning här:
för att lägga ner seglet mycket bara för det ser snyggt ut: Man vill alltid ha tryck på mastfoten, vilket mycket häng i bommen ger, men det är skillnad på snabba Mauivågor och fjutt här hemma. I förstnämnda fallet vill man inte bara får tryck på mastfoten (och vidare ner i railen), man vill också släppa ut all vind och få kontroll på brädan genom att lägga ner seglet maximalt. Men här hemma tycker i vart fall jag att det finns en gräns för denna kraftutsläppningsteknik. Här kan man få mer kraft på lite mer moderat framlutning eftersom det blåser mer och man vill behålla den kraften, då vågorna har mindre kraft. Sålunda: Ju mer kraft i vågen, desto mer framlutad rigg i bottomturn. Mitt råd är att fokusera timing vad gäller väntavänta-skaka loss-falla ner-trycka hårt. När det sitter kommer stylen utvecklas av sig självt. Å andra sidan har jag nog aldrig sett någon som lutar fram riggen överdrivet i Sverige, tvärt om sitter folk och hänger på sin bakfot och vrider istället för rider/carvar runt bottomturn. Alternativt i cross on; skotar ut som en tok och helt enkelt seglar clew-first nere i botten och vänta på att vågen ska komma. Jag tror dock det är en konsekvens av att man missat hela initieringen av ridningen, dvs loss-skakandet!Allt är dessutom individuellt. Jag tänker aldrig teknik när jag rider vågor, jag försöker bara få harmoni med havet och mig själv och leka loss. Andra tror jag kan få ut mer av en mer analytisk ”tränings”-inställning. Whatever, jag menar, vadhelst som passar dig!
Nog med teknik: Ut och rippa och ha kul!!!!!!1
/JB
