Forumsvar skapade

Sida 6 av 75
  • jesper-b

    Medlem
    14 april, 2015 vid 07:53 som svar på: Torösöndag!

    Skrev ihop lite mer text om dagen och la ut lite fler bilder tagna av Filip (även ett par bilder från skåne dagen efter). Återfinns på:

    http://www.hotsailsmaui.se/

    MER, MER, MER!!!!!!!

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    12 april, 2015 vid 20:06 som svar på: Bantat bygge

    Ja och nej. Visst tar eps-brädor in vatten om man seglar omkring på dem skadade, men EPS har en svikt som till exempel XPS saknar. Och eftersom epoxyn är ganska seg, blir det rätt hållbart tillsammans med eps. PU suger mindre (och är otroligt skönt att shapa) men inte heller pu sviktar tillbaka på samma sätt som eps. Stora fördelen med pu är att man kan laminera med polyester, men det blir antingen tyngre eller skörare än med epoxy. Har för mig att pappa Stone bygger i pu pga att han blivit allergisk mot epoxy? Men vad jag förstår är det väldigt stor skillnad på epoxy och epoxy vad gäller allergiframkallning. Dessutom är det lite dåligt med utbud på bra surfepoxy i Australien och de har aldrig haft någon traumatisk ”Clark foam close down¨ som fått surfindustrin att lämna pu-polyester på samma sätt som i US. Whatever, helt ”fel” tycker jag inte eps är att bygga i.

    Vet inte, men det känns lite som vi kapar denna byggprojekttråd. Vi kanske ska starta en separat mer generell byggtråd istället?

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    12 april, 2015 vid 19:56 som svar på: Torösöndag!

    Blev något av en ”opening day”. Visst har vi hard-core vintergänget, men för många var detta säsongens Toröpremiär. Jag har surfat Torö en del i vinter, men det var första vågseglingsdagen för mig sedan Maui/januari.

    Vinden var för ovanlighetens skull på Torö starkare än vågorna. Fullfräs med 4.0 och grym vinkel, lite side off efter lunch. Verkligen inga jättevågor, men större än mikro och stundtals väldigt många och roliga. När det blåser på så här (vilket som sagt är ovanligt på Torö) så är vågsegling verkligen annorlunda än surfing. Surfing är mycket paddla, vänta, positionera sig, snacka med alla som gör samma sak, och så korta intensiva urladdningar. Vågsegling som idag: Full och rock’n roll hela tiden! Fasen vad kul vi hade!!!!!!!!!!!!

    En sak till. Trots fyra grader i vattnet och 4.0 slängde jag handskarna efter första rundan. Och trot eller ej, men min näst sista session var jag så uppjagad att jag glömde dra på mig huvan, märkte det inte förrän jag tog en paus och tyckte det var lite kyligt på stranden… sommaren är här!

    Vindsurfin är kul.

    MER!

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    12 april, 2015 vid 05:22 som svar på: Torösöndag!

    Vind och vågprogg gått ner en del, men nånting blir det och en viss risk att det blir riktigt fint finns kvar – ses! /JB

  • jesper-b

    Medlem
    12 april, 2015 vid 05:18 som svar på: Bantat bygge

    @Herr Pelegrin 732021 wrote:

    Jesper – På 80-talet var vi några som byggde i Stockholm, bl a i blå styrofoam. 2 lager under och 3 ovanpå och sen höll de i 20-30 år.

    Jag var en av dem. Hade dock en tendens att gå av vid höga hopp med platta landningar. Och så en del bucklor p däck. Men annars var de toppen!

    Men BDs bygge i denna tråd är nog på alla sätt och vis överlägset de gamla friggo och styrobrädorna (bortsett från den byggtid och byggkunskap som krävs). /JB

  • jesper-b

    Medlem
    9 april, 2015 vid 13:07 som svar på: Ta med litet paket från Maui

    OK, tack. Frippe tar hem. Tack på förhand! /JB

  • jesper-b

    Medlem
    9 april, 2015 vid 10:03 som svar på: Bantat bygge

    Kommer inte ihåg hur mycket väv jag använda på mina gamla XPS-byggen, men det var nog samma som jag använda på mina gamla EPS-byggen från samma tid. Tror jag använde eps med ungefär samma vikt. TROR två lager billig extremdålig E-glas typ 160g/m2 i botten med lite extra vid fenorna samt tre eller fyra lager av samma väv på däck, med extra under stroppar och vid mastbox. Men som sagt väldigt länge sedan och jag kan minnas tokfel! /JB

  • jesper-b

    Medlem
    2 april, 2015 vid 10:09 som svar på: Surfresa över påsk!

    På Flagg Beach på Fuerte hyr dom ut bra vågseglingsprylar, fanatic och north har jag för mig.

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    2 april, 2015 vid 10:06 som svar på: Bantat bygge

    Jag har faktiskt ett gammalt XPS-blank från Petter Forsén liggande i shapeverkstan. Långt, smalt och tunt, men vitt och med stringer inlimmad. Tror 28 kg/m3. Way back byggde jag en hel del brädor i detta (och i DOWs blåa) XPS. Fick aldrig delaminering som det skrivs så mycket om (och om knepen för hur man undviker det). Men det blev rätt bucklig översida. Då var det inte så bra väv och epoxy som det är ny, men jag tror mig veta att XPS flexar tillbaka mindre än EPS. Mer strykturell styvhet dock, skönare att shapa och så inget vattensug som EPS…

    Å andra sidan, nog har vi lärt oss hur man bygger extremt hållbara och lätta brådor, dvs som Björn Daniels i denna tråd!

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    1 april, 2015 vid 10:14 som svar på: Ta med litet paket från Maui

    Topp! Messade just Calle men han ligger väl och sover nu. /JB

  • jesper-b

    Medlem
    1 april, 2015 vid 10:10 som svar på: Vilken segeltyp ger mest planing per m²

    Har inte orkat läsa igenom hela tråden. My two cents är dock att ett modernt formulasegel på en fomrulabräda ger överlägset mest planing, även om man delar på kvadratmeter. Kanske man inte ska gå upp till 12+ kvadratmeter utan hålla sig runt 11. Eller om man är en riktig sparris med grym teknik, kanske tom 10.6 eller nåt. Därmemot så klart den mest lättplanande formulan med den mest lättplanande fenen (för just det seglet och seglarens vikt/teknik)), eftersom vi inte snackar toppspeed.

    Men räknas lite mer halvplaning med centerbord, då konkurrerar nog en gammal division tvåa i sådär 3,5m/s. Dock tror jag att ett modernt racesegel skulle skåpa ut de gamla påsarna även här.

    När jag rejsade formula så lärde jag mig dessutom att tidigt planing, alltså verkligen extremtidig planing, INTE underlättades av allt för bukigt/påsriggat segel. Eftersom tidig planing har mer med teknik att göra och allt för mycket buk hindrar en från att pumpa effektivt. Jag lärde mig att plana ut seglet lite för att pumpa upp i planing, väl planande kunde man buka till lite grann för att behålla den.

    Det där med för mycket buk upplever jag gälla på alla typer av vindsurfing, även vågsegling. Många som kommer från freeride riggar för stora segel för bukigt i tron om att de ska planan tidigare. Visst det ger ett slags tungt ”automatdrag”. Men då blir det mer att hålla emot, stå stel som en pinne och låta riggen dra en framåt. Om man i stället twistar till och planar ut seglet lite kan man jobba mycket effektivare och mer dynamiskt. Piska igång riggen och plana mycket tidigare. Det ger även mer på andra vis. Den mer dynamiska pumpningen ger en mer aktiv segelstil all over. Man blir lättare på foten, snabbare i reaktionerna och så.

    Bara min syn på det hela.

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    31 mars, 2015 vid 12:45 som svar på: Bantat bygge

    Det där med ”missar” var inget elakt menat. Alla gör missar men ditt bygge ser ju ut att vara löjligt kompetent genomfört!

    Lägger in en bild på Jeffs lättvindsmonstervågis. Den är 105l stor och han surfar FETA vågor med den i superlätt vind (så lätt att ingen annan vindsurfar). Han laddar på feta airs och höga hopp. Handjagat epoxylaminat och EPS. Just denna har sandwich i botten, men han har flera som är helt utan sandwich. Rejäla hälbucklor dock.

    Kör oftast med 6.4 eller 6.1 segel ska kanske tilläggas. Han gjorde sin högta arial någonsin med denna och 6.4an!

  • jesper-b

    Medlem
    31 mars, 2015 vid 12:02 som svar på: Bantat bygge
  • jesper-b

    Medlem
    31 mars, 2015 vid 11:18 som svar på: Bantat bygge

    Ja, det är kanske lite skummt. Men som jag förstår det är det där med ”fullt uthärdat” inte så enkelt. Enligt en kemist på NM som jag pratade ganska ingående med om detta är epoxy i praktiken aldrig fullt uthärdad. Det skulle kräva så oerhört exakta blandförhållanden (både vad gäller andelar bas härdare och yttre förhållanden) att det bara är möjligt i teorin. Det är därför det är sjukt viktigt att verkligen blanda rätt på 10-delens gram och röra om ordentligt. Sedan kan man efterbaka alltsammans, men, enligt NM-kemisten kan det aldrig bli helt 100. Dvs, om NM-kemisten har rätt, slipar vi ALLTID i delvis ohärdad epoxy!

    Det sagt så är det ändå bättre både rent praktiskt och hälsomässigt att slipa i så härdad epoxy som möjligt. Då geggar pappren mindre och det är mindre farligt om det kommer emot hud och framförallt in i kroppen (vad gäller hälsa tror jag mig dock ha förstått att olika epoxy är väldigt olika farliga (även det talar för surfepoxy som används av de som utvecklat den och av småpulare, snarare än av store elaka fabrikörer/kapitalister). MEN då har RR utvecklat sin magiska tillsats Additative F, som verkligen är så magiskt som reklamen säger. 1) Man behöver inte slipa upp ytan på ett laminat före man lägger på ett annat. 2) Vidhäftningen ökar markant (en portugisisk shaper/glassare/kompis provade att laminera med och utan F på en polerad glasyta. Utan lossnade hela laminatet när man fick in en vass knivegg i ett av hörnet, det med additativ F var i princip omöjligt att få bort. 3) Det geggar mycket mindre när man slipar.

    Jag har som sagt inte speciellt mycket mer koll än så, men när jag gick över till RR så blev handlamineringen mycket enklare, och snabbare. Första gången jag använde den hade jag 25 grader plus i garaget och fasen den började gela efter typ 10 minuter, max. Nu kör jag 18 grader och har väl en 20 minuter på mig, kanske 25. Hade ännu kallare en gång men då blir den lite för trögflytande och svårare att väta in. Hursomhelst kan jag laminera fast fenpluggar, lägga bottenlaminat, slipa rent kanter mm och lägga på däcklaminat samma dag. Det kunde jag inte med den NM-epoxy jag använde tidigare.

    Vill man veta mer om RR kan man läsa direkt från dess grundare, den legendariska shapern, surfaren och kompositexperten Greg Loehr på ”shapers hotseat” på swaylook. MYCKET kunskap och en hel del sköna historier!!!!!

    http://www.swaylocks.com/forums/shapers-hotseat-greg-loehr

    Men visst, vad betyder det här när man ska tepa på sandwish, eller lägga på breather mm och in i vaccumpåsen? Dessutom spackla upp en massa missar och skarvar mellan olika material, också måla över alltihop? Kanske inte så jättemycket, men visst kan man skynda på ett och annat moment om man vill.

    Jag har ju inte några ambitioiner på industriproduktion, då kan man undra varför man ska ha bråttom? För mig handlar det dock om alternativkostnader. Jag vill ju mycket hellre ut och jibba i parken med mina barn (kul), hålla ett föredrag för några höga (?) chefer (lönsamt), dra ner till Torö för morgonsurf (gott för själen/kroppen), eller hänga med min fru (XXX) än att stå och fippla med en massa långsamma byggprocesser. Då är det sjukt skönt att veta att man kan slänga ihop en bräda på några dar. För mina surfbrädor funkar det klockrent!

    Jag ska i vart fall prova hur den mer handjagade surfbrädebyggprocessen duger vad gäller hållbarhet på vågseglingsbräda som kommer användas på en mycket hård STENSTRAND dessutom. Den kanske går sönder direkt? Men samtidigt är det en det är ju grym skillnad på bra EPS, bra S-glas, bra epoxy, bra boxar, och de gamla clarkfoam/polyesterbrädorna som vi faktiskt seglade på på 80-talet.

    OK, tillbaka till verkligheten: Hur många grader ska man ha på fenornas rake? Hur fasen mäter man rake till att börja med?

    /JB

    PS: Bär hjälm!

  • jesper-b

    Medlem
    31 mars, 2015 vid 09:34 som svar på: Bantat bygge

    RR kwik-kick härdar grymt snabbt. Har man dessutom varmt, typ 25 grader har man max 15 minuter på sig och kan slipa efter halvtimme, kanske lite drygt, absolut efter en timme! Jag är ju bara en enkel amatör och kör alltid med under 20 grader för att hinna med. RR utvecklar snabbare och snabbare epoxys för att proffsen som är vana vid snabba polyesterar inte ska behöva vänta med att flippa brädan och göra andra sidan dagen efter. Kör de 6 brädor på en gång kan de flippa 1a brädan när de är klara med sista.

    Ja på framfenorna är det nog lite snålt med 1/8, en kvarts tycker jag dock låter lite mycket, men som sakt, jag är inte den som mäter mest av alla.

    /JB

Sida 6 av 75
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications