jesper-b
Forumsvar skapade
-
Kommer nig vara nere förmiddagar hela veckan (ej idag för jag bara var tvungen att jobba). Men om det blir kortbräda utan rigg på 1a, onshore vågsegling eller SUP på andra det vette 17! För supande brukar det vara bättre under 2 meter vilket ju talar för annat fram till typ torsdag kväll eller kanske snarare fredag morgon.
Kanske kan komma loss hela onsdagen, men då finns ju två öar som hägrar rejält mycket mer…
/JB
-
”Kalla mig elitist, kalla mig snål, kalla mig vad du vill men jag gillar att rida vågor obehindrat när jag är på vattnet. Om ni tycker det är fel så undrar jag varför ni vindsurfar vågor egentligen”.
Vad sägs om ”egoist”?
Jag vindsurfar vågor för jag tycker det är så förbannat kul. Gillar även sällskap. Finns inget roligare än att dela än våg med stokad gammal eller ny vän. Visste, man kanske inte kan smacka sektionen perfekt (vem fan kan det oavsett sällskap), men delad glädje är dubbel glädje.
Vad gäller free-riders eller nybörjare i line-up: Vi har alla varit där och det är bättre att förklara/instruera/undervisa på plats än att gå om kring och vara hemlig.
Vågsegling är en extremt liten ”sport” med extremt få utövare, på Öland, i Sverige och i världen. Jag tycker vi ska vara generösa med vår kunskap, både vad gäller teknik, utrustning, spots och allmän aloha. Bjud in för faan!
GH/FC är färesten rätt komiskt. Jag har varit där ett par tre gånger på vad som påståtts vara episka proggar. Danskar och tokholmare har dykigt upp mangrannt och i god tid. Men när jag tycker det är som bäst (nordligt, rena vågor, äkta sindvind och väldigt lätt på insidan), har vi varit typ max 5 pers på vattnet… Ju mer kunskap desto mindre stör crowden. Slutsats: störs man av crowd – jobba med sig själv (de största hindren sitter i ens eget huvud och i sin egen kropp), INTE motarbeta vår sport.
Just my 2 öre
Och så det viktigaste av allt, glöm ej: Bär hjälm!
/JB
-
Elsas Café,
Jag vågseglade där för ca 15 år sen. Skitfint, slätt, förutsägbart, side-side-off, enkelt, trevligt, osv.Jag upplevde då att Öland var rätt inne. Elsas/Byxelkrok och Trollskogen var två spots i norr som vindsurfades rätt flitigt och av rätt många. Sen föll det i glömska. Nu ”återupptäckt”.
KUL!
Jag kunde tyvärr inte vara med nu senast pga en liten Portugalvända, men nästa gång tar jag med mig minst 50 Tokholma-kooks (ni vet de där som diskuterar antal fenor här på konfen) och skrapar sönder revet.
Vill ni se ännu finare vågor på Öland:
http://surfsverige.com/index.php/forum/2-surfforum/89250-oeland-naer-det-aer-som-baest
Ses på line up!
/JB
-
jesper-b
Medlem30 september, 2010 vid 08:52 som svar på: Local Spirit segel och Vindsurfing.se mast?Vad jag kan se på bilderna ska du spänna 3e och 4e lattan uppifrån lite. Inte så de blir S-kurviga eller skapar sina egna små minibukar, men så rynkorna försvinner (nästan) helt. /JB
-
Man kan göra det svårt för sig och gå ut i den mörkaste mastdjungeln och försöka ta sig fram på helt eget bevåg, eller man kan ta den upplysta motorvägen…
Tyvärr finns det segelfabrikat som inte såååå nogräknade, de byter fabrik, följer inte upp vad fabrikerna gör med ordentliga stickprov i varje tillverkningsomgång osv. Säger inte att det är det vanliga, men det förekommer.
Det märke jag distribuerar, hotsailsmaui, har utvecklat sin hotrod RDM utifrån den gamla US-tillverkade Powerex RDM 400 som länge var referensmasten för alla seriösa vågsegeldesigners. De tweakade till kurvan lite utifrån sin egen segeldesginfilosofi. De utvecklade sedan varje mastlängd individuellt utifrån ett segelmakarperspektiv, de gjorde det i samarbete med en erkänt duktig kolfibermastfabrik (Kilwell). Det tog rätt många år både att få till rätt kurvor och kvalitet. Dessutom användes alla master i över ett år dagligen på Maui innan de släpptes till försäljning.
Sedan dess har man i flera år arbetat parallellt med en Kinafabrik. De kunde göra master som var lätta, såg ok ut, som böjde ok, och höll bra, men, de hade grymmesvårt att få till exakta kurvor. Från och med ett år tillbaka är det löst och efter ett testår på Maui säljer hot både en Kinatillverkad och en NyaZeeland tillverkad hotrod (mellan 90-100% kol beroende på längd och mätmetod) samt en billigare Kinatillverkad RDM ”Nuevo” (60-75% kol beroende på längd och mätmetod).
Vad gäller reklamationsstatistik är den väldigt beroende på vilka som köper masterna. På Hookipa går det av master enklare än till exempel Kanaha (båda rev, men mycket radikalare vågor på Hookipa), på Torö stenstrand (stenbotten, punchiga lite oförutsägbara vågor samt beach brake) går det av master enklare än Apelviken (sandbotten, svaga och förutsägbara vågor). På Apelviken går det av vågor enklare än på Stora Värtan (djupt som f-n, inga vågor att tala om).
Sen är racemasterna ett helt eget kapitel, de går av som stickor oavsett botten, dock väldigt olika olika fabrikat. Nu har jag varit borta från race ett tag, men för några år sedan gick NP av enklast och North och några småmärken höll bäst. Det kan dock ha ändrats sedan dess.
Den där upplysta motorvägen: Köp rätt mast till rätt segel från början. En hållbar mast överlever många generationer segel och eventuella prisskillnader suddas mer eller mindre ut på sikt. Mycket smartare att köpa relativt billigt segel, t ex beggat, än att spara in på masten. Dock ska man tänka på att investeringen i mast kan låsa fast en i vilka segel man kommer köra på framöver eftersom det är, eller kan vara, rätt olika kurvor i master och segel. Sålunda är mastköpet än viktigare än segelköpet.
Sen finns det ju några superetablerade firmor som tar betalt för pro-team-budgetar, glansiga kataloger, industridesignteam mm, snarare än för sina produkter, men det får ni faktiskt klura ut själva – vad just du vill betala för.
Den alltid lika subjektivt hyperärliga
/JB
-
Ola H.;633445 wrote:Gör inte det för stället håller nog inte för mer än 8-10 seglare samtidigt.
Vad händer när den 9-11 seglaren dyker upp? Går stället av då?
/JB
-
Hörde att det gått av totalt igen. Fasen vilket surf och vågseglingsparadis den där ön är. Nästa prog tar jag definitivt färjan. Ses!
/JB
-
Tack Torö, tack vinden och vågorna som tyck ha smekt, och piskat, merparten av Svedalas kuster och spots i vart fall 4 dagar i rad!
För mig personligen kunde det ha varit en bättre vecka, jobb och sociala plikter både onsdag och torsdag, men det feta surfet tisdag kväll och gårdagens balsamvågsegling med lätt men bra drag 5.3 segling på ett vågigt och soligt stenstrand i bästa vänners lag gör själen varm och go.
Vi får hoppas på mer snart!
/Jesper
-
Tja, tisdag em var rätt massivt Torö. I skymningen kom det några rejäla set. Stökigt men skitkul. Utgår från att onsdag fm var kalas, vet att det låg vågor kvar även på em. Calle N skrev gubbe+ i en annan tråd, dock då på udden vindsurfandes. Borde varit rejält cleant på 1a pga vindriktningen. Idag torsdag blir det STORT igen och i morrn fredag lär det också vara tillräcklig size, kanske till och med tidig lördag morgon kan bjuda på lite glasig småvågssurf. Kan vara perfekt för lite större bräda på udden….
Jobb mm gör att jag inte kom ner igår eller idag, ska försöka klämma in en kortis i morgon runt lunch…
Ses på line up!
Jesper
-
OK, jag plaskade omkring på första utan rig. Men kan ju ändå rapportera. Det blev riktigt fin storlek frampå seneftermiddagen! I skymningen rullade det in riktigt beskedliga saker på lungt loggo i vindsurfmått. Enligt stor mängd svenska vindsurfare skulle de bli bedömda mast. Tror kanske inte de såg ut så från stranden men sittandes emellan och stundom inpaddlande på dem, och rätt ofta duck-dykande under dem – yes riktig Torö-tryck i de vågorna.
Det blåste pung. Skulle gissa 4.7 på utsidan, kanske kanske tom 4.2. Stundom kom dock rätt tungt regn som stängde av. Vinkeln. Vred fram och tillbaka mellan syd och sydväst. Kändes rätt instabilt vad gällde riktning men som surfande kollar man inte lika noga.
Summa kardemumma. Drog rätt hårt i vindsurftarmen. Det var nog rätt radikal cross-on Torö med blandat hopp och lite framochtillbaka vågridning (absolut inte vinkel för bra front-side ridning). Var inte ens och kollade udden men gissar att de flesta vindsurfare körde insidan. Där bör det ha rullat in en liten kant för hopp och lite vridig vågridning, i vart fall sent på eftermiddagen.
Idag Torsdag har det nog varit grym surf på morgonen (jag rökt pga jobb) men vågorna går ner under dagen. I morgon torsdag bygger de på igen och det är bättre vind vinkel än igår, dock långt från sida. Kanske kan fredag också funka!
Nästa gång tar jag med seglen (sprillans stekheta) också!
/JB
-
Grejen är att när toppseglarna mörsade omkring på Hookipa för 20 år sedan på sina under 70 liters singlar, var de själva 20 år yngre och vägde under 70 kg.
Idag är toppseglarna på vinter-Hookipa som sagt 20 år äldre och 10 kg tyngre…
Att flertalet slutat hoppa i stort sett helt gör ju också att singelns toppfart rakt fram blir mindre intressant. På kant i vågen KÄNNS ju quadden ännu drivigare.
Jag tycker också det var mycket bättre fart och carve när Polakaw och Goya stod på topp och pressade varandra mitten 90-tal. Men att det är annan stil idag beror nog mycket på att freestyle inspirerat vågseglingen till att fokusera utdragna laydown bottom turns mycket mindre och fokuser sjuka snurrar i arial off the lipsarna mycket mer. Några av de ”nya” (typ under 30) toppseglarna i vågor nästan skiter i bottomturn.
En som gjorde lite så ”way back” var ju Rush Randle. Han låg rätt högt på vågen hela tiden och väntade ut läppen för en fetingarial. Han körde ofta lite bredare brädor också jämfört med de djupcarvande bottomturnstjärorna.
Jag har nog alltid fokuserat läppen och fuskat rätt ordentligt med bottomturn. När twinnen kom tyckte jag vågseglingen blev såååååå mycket roligare. Jag upplever de få quaddar jag seglat som en fortsättning på twin-revolutionen, men som ett sätt att åtgärda de relativa nackdelar som många twins hade (höjdtagning, bristande driv i bottomturn, t ex). Nu tror jag att det går att fixa det på många andra sätt än att plocka på fler fenor utmed kanten. Tex med rails och konkaviteter, men för mig går den stora skiljelinjen mellan å en a sidan singlar och den andra twins/quads.
Med tanke på hur kort den senaste twin/quad vågen existerat (jämfört med 30 års singleutveckling) tror jag det finns otroligt mycket att utveckla på twin/quad-design-fronten.
/JB
PS: Sen kommer ju självklart en massa av dessa lärdomar smitta över till singlarna – och så kan man sluta cirkeln igen… rent kommersiellt!
-
bohm;630519 wrote:Jag tror att jag kanske är FÖR aggressiv med att få upp brädan ovanför mig, typ som nån blandning mellan bakåt och pushloopen…
Jag kan skilja på push och bakåt när jag ser dem men vad är skillnaden i teknik och utförande mellan dessa?
Jag har tänkt att köpa en fimkamera, men det finns så många andra roligare saker att köpa…
I bakåten ska brädan absolut INTE upp över dig, snarare framför brevid dig. I pushen (den otveakade) ska tvärt om brädan upp framför över dig så omgående det går. Två helt olika grundprinciper/tekniker. Sen kan man se lite mellanting ändå, typ en överroterad bakåt som man lyckas stoppa upp med lite pushliknande teknik. Svårt som f-n och absolut inte idealet.
/JB
-
Men haja hur d-la cool det är då!? Eller snarare; haja hur d-la cool Ola Helenius ÄR!? Maxpot på min skala! /JB
-
CharlieB;630493 wrote:Hela denna diskution vore kul att höra om det inte var så att de stackars singlarna är lite ”ute” och twinnarna superheta 2009 men utmanades snabbt av quaddarna och visst jag trifin finns ju där mitt i smeten också. Alltså bortsett från det coola med 1,2,3,eller4 fenor vad skulle man köra? Tja, är nöjd med två fenor, skön bräda för mig och snygg och cool med de små 16 fenorna men kanske skulle man ha en 3 eller fyra?
Denna tråd måste flyttas till klassiker avdelningen när den ebbar ut. Vi kommer garva gott åt denna om några år! Älskar denna prylhysteri!C
Du e ute! /JB
-
dude;630480 wrote:Jesper, jag förstår inte vad du pratar om.
Ovanligt. /JB
Sorry kunde inte låta bli 🙂
