jester
Forumsvar skapade
-
Jag körde Gaastra GTX 6.5 och 8.5 2003, och tyckte faktiskt att jag saknade 7.5:an ibland. Kan bero på att GTXen har ett ganska smalt vindregister, iofs.
Har man 6.5 och 9.0 och vill fylla gapet, så tycker jag att en 7.5 hade suttit som en fläskläpp. Men det kommer nog fungera att inte ha ett segel mellan 6.5 o 9.0. Är man lite tyngre så kan man ju dessutom köra samma mast (490) på både 7.5 och 9.0 NP V8 (iaf årsmodell 2005 och 2006)
Har själv 5.8, 6.8 och 7.8 i år, och skulle inte tacka nej till en 9.0. Dock har speed-prylarna företräde till plånboken i år… (hmmm… har man råd att köpa en F2 MissileII eller en Exocet Warp Speed? ;))
-
Kul!
Då har ju Naish fått tag i en snabb gubbe som kan ersätta Finian.
Men Naish ser som vanligt riktigt bra ut.
-
Körde en NP V8 7.5 (2005) förra säsongen, och det var ett riktigt bra och snabbt segel, nästan i klass med RS4:an jag oxå körde. Brukar vara testvinnare i tyska Surf iaf. Dock är väl inte en 9.0 helt optimalt att speeda med… 😉
Vi har precis haft en liknande diskussion inne på Slalom/Speed-forumet. Är fart ditt intresse, så rekommenderar jag dig ett besök där inne oxå.
-
Problemet med denna jämfört med aquapaken är ju att den bara använder zip-lock. Kan försåt att man får problem med läckage om man inte lyckas få igen den ordentligt. Dessutom är det ju inget problem att resetta maxspeeden med en aquapak heller. Ser ju ungefär likadan ut, men har en bättre förslutningsmekanism.
-
Låter som jag är hyfsat rätt ute, alltså..
Vi får se hur det blir med 24/26, blir bara 28 i första hand iaf.Om jag får sålt kvarvarande prylar hägrar en resa till Walvis Bay i höst, och där blir det ju plattare än Strand Horst iaf. Sedan har vi nog ett ess upp i rockärmen oxå, men vi får väl se om det är så bra som det verkar… 😉
-
24-fenan är till för dom dagar jag funderar på att köra på riktigt platt vatten. Och då tänker jag på bättre vatten än Strand Horst…
Självklart skulle ju en 26-fena sitta som en fläskläpp oxå, men det börjar bli dyrt med all utrustning nu…
Men jag får nog prova mig fram lite oxå. Om 28:an känns stor med 5.8 får jag väll köpa till en 26:a senare…
-
Har beställt två Select-fenor nu iaf. Blev 28 cm Viper Speed och 35cm Viper Slam.
Lessacher såg helt klart spejsade ut, men vill ha fenor som går lika bra åt bägge hållen…
John1: Jag körde orginalfenan på 34cm med mitt NP V8 (7.5) i höstas, och det gick riktigt bra. Toppade 32.4 knop på GPSen, och höjdade grymt bra ändå. Dock motsvarar nog orginalfenan på min 2003:a på 34 cm en något längre fena, då den liksom är ”avklippt” i toppen. Men jag tror nog att 34-35cm och 7.8 kommer gå helt perfekt!
-
dr Masse wrote:Annars är ju Jalbum rätt omskrivet. Har lajjat lite själv med det och är rätt impad, faktiskt… svensk snubbe som gjort det, dessutom, med ett bra forum för tips, frågor och svar…
http://jalbum.net/
Jalbum var grymt snyggt. Får tanka ner o testa, helt klart! Har lixom ingen lust o knacka massa php o sånt när man sitter o knackar C++ dagarna i ända -
Saknar du inte en speed-dräkt också???
Hohoho… Nån måtta får det vara. Skulle vilja ha en 50 cm bred speedbräda egentligen oxå (F2 Missle II eller Exocet Warp Speed), men är osäker om banken vågar ge mig mera stålars… Har insett att dom snåla rackarna vill ha tillbaka pengarna igen…. 🙁
-
Om man inte orkar koda en massa, så finns det ju små trevliga program som gör det för dig. Själv använder jag Webthumb från http://www.phobosoft.ch/
Enkelt o ganska snyggt resultat, iaf…
-
Micke är la ute o rider på nån pålle eller så…
Någon som vet nån firma som säljer G-Sport/Curtis billigt? Vill inte lägga mer än cirkus lusentappen per fena.
Och jag kommer kämpa som f-n att behålla topp 10 placering i Sverige under 2006. Ser ut som om det kommer bli extremt svårt att göra det, men jag skall försöka iaf…
-
köp fler segel så blir du lyckligare
Dagens sanning!
Om man har fler segel, så innebär det ju att varje storlek dessutom slits mindre, vilket innebär att man kanske inte *behöver* byta alla segel varje år.
Men jättemånga skäl i denna tråd som berättigar vårt köpfrosseri, helt klart! Me like! 😀
-
Jag körde på en JP SuperX 106l under 2005. Grymt skön bräda, rejält snabb men ändå lättseglad. Starboarden ser oxå väldigt bra ut, har dock inte haft tillfälle o prova en själv. Starboarden och JPn är nog ganska jämnlika, medan F2n har lite mindre slalom i sig jämfört med dessa två.
Jpn är till salu, då jag köpt en renodlad slalombräda.
-
Starboard surfer wrote:Här kommer en synpunkt! – ge hit hela ditt kit!!:laugh: :laugh: :laugh:
Nooooooway!
Kom igen med synpunkter nu gubar!
-
Verkar helt klart så. Dock verkar ISA vara ganska hårda. Kolla tex på bilden på denna länk: http://oceanspirit.co.za/speedweek/press/PatrickDiethelm.jpg