jester
Forumsvar skapade
-
God idé!
Eftersom ingen verkar sugen på o köpa min formula, så får jag väl lära mig o segla den. Så…
Kom med sköna tips!!!
-
The_Novice wrote:Att segla 45 knop i 20-25 knops vind, det tror jag inte på! 😮
Det blir ju ca dubbla vindhastigheten och det klarar väl knappt isjakter ens?
Och Finian måste ju vara rätt kass seglare också då eftersom han måste ha mistralvindar för att få uppfarten i sin kanal… :tongue:Nä, det får nog ses som ett lumpet marknadsföringstrick för brädan….
Dubbla vindhastigheten gör ju en formula-bräda i runda slängar, juh…
Kolla denna: http://www.kasail.com/multimedia/tony_45knots.wmv
Enligt Tony blåste det mellan 30 o 35 knop denna dag (15-17 m/s). Och han toppade 45,3 knop, 40,6 knop över 500m.
Tittar man på Finians rekord-åk, så ser man att han klart o tydligt måste parera för en massa grymma vindbyar, vilket innebär att han stör både brädans och seglets trim mest hela tiden, vilket hindrar grejerna att accelerera mera. Synd att han inte hade GPS med sig. Hade varit kul o veta hans toppnotering, jag tror att han var över 50 knop.
Men observera att Finian hade en medelhastighet på 48.7 knop över 500 meter. Det är 8 knop snabbare än på videon ovan, och 8 knop är otroligt mycket i speed-sammanhang.
Men jag tror fortfarande att vissa på gps-speedsurfing har varit slarviga på att rensa spikar, och att vissa kanske varit dåliga på att uppskatta hur mycket det blåser, men jag tror även att det är möjligt att åka ruggigt fort på vatten som ser ut enligt videon, och med jämna vindar som inte behöver vara ruggigt hårda.
That’s my 2 cents…
-
Den verkar inte var uppe, tyvärr
-
Skall bli intressant att testa lite mindre segel i år jämfört med vad man körde ifjol. Dock så kräver ju detta ruskigt platt vatten och jämn vind.
-
Trevlig sida. Tuning-guiden går nog att applicera på dom flesta camber-segel. Observera att direktlänken till sidan är http://rs6.neilpryde.com och inte http://www.rs6.neilpryde.com/ som deras nyhetsbrev länkade till…
-
Jag har veven från surfbutiken och en North Power XT. Båda fungerar bra, tänk dock på att du behöver en Power XTR (en rulle extra jämfört med XT) om du skall rigga större segel, eller cambersegel. Annars sliter du av tampen, helt enkelt…
-
Kul!
Får hoppas att vindgudarna är med oss!
-
Sorry, kan ju inte ha koll på alla, juh.. 😀
-
Svanvik wrote:Vilken utrustning har använts av de olika seglarna hade varit intressant. Har Jester använt sin JP super-X 106 med ett RS4? Storlek?
Övriga?Ja, min bästa tid under 2005 sattes med JP super-x 106 och RS4 på 6.2 kvm, och glöm inte en Curtis SR6b fena på 28 cm. (och allt e till salu… ;))
Surfan körde med RS4 6.7, Fanatic Falcon 90 och en Select-fena på 28 cm (är osäker på fenan)
-
Skit-segel är väl att överdriva lite. Nu har jag inte kört på mina north ännu, men dom ser och känns extremt välbyggda. Minst lika bra som mina NP-segel. Men jag håller med om att NP känns bättre än Simmer. Men som tur är är smaken som baken. Man skall ju framförallt köra på det man trivs med!
-
Skåpet skall vara grönt, ffs! (översättning avv ffs: for fuck sake)
Har du sett prototyperna till RS4. Samma svarta färg men med guld-monofilm istället för silver. Grymt snögga! Nån av fjuniorerna (The Novice?) i GWC vann ju en variant av denna, som han iofs sålt vidare…
-
Getwet har ju dessutom dom fula RS4:orna. Skall vara svart mastficka. Mao som på min RS4.
-
Rasmus… Om du verkligen läser vad han skriver, så har han ju redan ett par NP segel.
Men min erfarenhet är ju som sagt att vågsegel funkar perfekt med Gun-master (och säkert andra master oxå), men i NPs RS segel måste man köra X9, punkt.
-
Körde Matrix X3 till mina Search-segel, och det fungerade inte alls… Fungerade mycket bättre med Gun Sails 75%
Hann dock sälja mina våg-segel innan jag fick testat dom med min X9, men det är garanterat det allra bästa valet. Men som sagt så fungerar inte X3:an alls lika bra som Gun-masterna i mitt fall.Detta gällde Search-segel från 2002. Med X3 från 2003.
-
jester
Medlem7 februari, 2006 vid 21:30 som svar på: We are the champions A.K.A. Vad göra man med en F1:a?Fi faen va bra!!
32 dagar o lite drygt 14 timmar kvar till F1-säsongen sparkar igång!!!