Forumsvar skapade

Sida 371 av 420
  • jester

Medlem
    24 januari, 2006 vid 10:52 som svar på: Gun Sails katalogen idag
    getwet wrote:
    Jag tror att det var där problemet låg, i lattorna alltså. Vet en bekant som bytte ut lattorna till kol och fick ett annat resultat. Men det var inte direkt gratis…..men dock billigare än North/Gaastra och NP.
    Nähhh nu börjar det bli segt, har ni islossning i Norrtälje nu Boman:wink:
    Här är det bara -5 idag så jag tror våren är på G. :smirk:

Gun har ju ett ”latt-paket” för €80

• jester

Medlem
    23 januari, 2006 vid 22:03 som svar på: BicTechno 283 ???

Visst går det att lära sig på den bärdan, men kan bli onödigt svårt.

Eftersom du gjort dig av med E-rayen, kanske deet inte är så dumt med en lite stabilare bräda. Starboard 😉 Carve, Mistral Explosion, JP Free-ride, F2 Stoke, Exocet Scross mfl är bra brädor som skulle passa dig jättebra. Jag skulle nog välja en bräda på drygt 130 liter, så du kan använda den som lättvindsbräda när du blivit säkrare på vattenstart, gipp osv.

• jester

Medlem
    23 januari, 2006 vid 21:09 som svar på: BicTechno 283 ???

Hmmm. en 114 liters bräda *skall* du flyta på, men det gäller att hålla tyngdpunkten över mitten på brädan (både på längden och på tvären) tills du börjat få lite fart. Ju högre fart du har desto länggre bak kommer du. Jag flyter med mina 105 kg på en bräda med 125 liter, men om jag får lite kraft i riggen gäller det att flytta min egna tyngd bakåt, annars står jag på botten ganska kvickt.
    Jag tycker personligen att du bör behålla din E-ray, och skaffa en modernare bräda i runt 115-120 liter istället. Eftersom brädorna har blivit kortare och bredare så får du bättre flytkraft just runt mastfoten, vilket innebär att det är lättare att hinna reagera när du får kraft i riggen.

Edit:

Viktskillnaden på riggen bör ju vara max ett kilo eller två, tror inte det spelar nån större roll, faktiskt, utan är snarare så att du får ju mer kraft (tryck genom mastfoten) med ett större segel. Kör E-rayen med ditt stora segel, och Flowen med dom mindre.

• jester

Medlem
    23 januari, 2006 vid 19:55 som svar på: North Warp 06
    Speedjanne wrote:
    Hehe jag har ”inside info” det är bara Norths 6.3 NP:s 7.8 Gaastras 7.0 och Naish 5.0 som funkar!!!!

Ajdå… Låter ju inte så bra… 😉

Va det det nya Gaastra Vapor du hade beställt? Måste medge att det oxå ser extremt fint ut. Tror faktiskt att alla segel som dom ”stora” släppt i år är nästan lika bra. Gäller bara att hitta prylar som passar ens segelstil. Skall du göra dig av med din RS5 5.8? Hört att just den storleken kommer vara snabbast i år… 🙂

• jester

Medlem
    23 januari, 2006 vid 19:30 som svar på: North Warp 06
    The_Novice wrote:
    Grym linje!
    Men var det inte du som tyckte att man inte behövde något segel under 6.2 kvadrat…? :tongue:

Ville gärna ha en 6.8, då det är det segel som funkar bäst i våra vatten, då var 6.2 helt enkelt för nära. Funderade ett tag på att behålla min 6.2, men i motsats till SpeedJanne, tror jag att det är bäst att hålla sig till ett märke i taget. Lättare att trimma in grejerna o så…

• jester

Medlem
    23 januari, 2006 vid 19:03 som svar på: North Warp 06
    Speedjanne wrote:
    Får man lov att fråga vad herrn skall ha för brädor till dessa segel?

Det går för sig. Blir en Exocet TBII 58 på 80 liter, och HS125 eller en Thommen RS65

• jester

Medlem
    23 januari, 2006 vid 18:26 som svar på: North Warp 06

Jupp. 3st North Sails Warp F2006. (coolt namn, btw)

Grymmt snygga segel, med fantastiska linjer… 😉 IPod-vitt rulez!!! 😀

• jester

Medlem
    23 januari, 2006 vid 15:52 som svar på: BicTechno 283 ???

Håller med Nordgren. Känns som ett steg i sidled mest. Ta en titt på JPs stora freeride-brädor, eller varför inte exocet eller Tabou?

Hur stort segel kommer du att köra med den?

• jester

Medlem
    23 januari, 2006 vid 14:32 som svar på: NP X9Wave 430 -05

Närå. Vill ju bara ha ett skäligt pris för masten. Frågan är ju vad en ny X6 kostar. SP har ju stängt webshopen…

Men nånstans runt 4 lök var ju min tanke oxå. 230 spänn är ju aaaaningens för lite… 😉

• jester

Medlem
    23 januari, 2006 vid 14:28 som svar på: North Warp 06
    dr Masse wrote:
    Ah, ”snabb som en Ipod” kommer att bli ett nytt begrepp här! Ere därför som X9 masten skall krängas, tro?

Vilka storlekar blev det?

Jupp. Kommer kränga den masten och min RS4, samt min V8.

Har beställt 5.8, 6.8 och 7.8 och en 430 och en 460 mast. Dyyyyrt, men förhoppningsvis grymt bra.

• jester

Medlem
    23 januari, 2006 vid 13:51 som svar på: North Warp 06

Jahopp… Då fick man lite snabbt och (förhoppningsvis) lustigt beställt 3 st IPod-segel… Här skall bli åka av i år…

• jester

Medlem
    23 januari, 2006 vid 07:24 som svar på: Spots
    JohanC wrote:
    Intressant det där du säger om vågprylar… Om jag smäller på en slalom/speedfena på min gamla vågbräda, hur långt från en speedkonfiguration är jag då? Det är väl ändå mest fenan som är i vattnet i de farterna, eller?

Undrar

JohanC

MGS har ju kört 34 knop med en JP FreestyleWave på 91 liter. Inte illa… Och det var bara ett par knop sämre än vad vi övriga gjorde på slalomgrejer den dan. Men då hade han en riktig rejs-rigg, iofs..

• jester

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:11 som svar på: Gun Sails katalogen idag

Visst har jag det, 8.4 TSD fullräsers med en 490 X7. Sålde seglet efter en säsong men behållt masten…………..du fattar va?

Jovars. Men Mega XS gick ju ganska bra i Namibia i höstas. Goda för 40 knop iaf… Är helt klart ett alternativ ifall jag inte får tag i lite beggade RS-segel

• jester

Medlem
    22 januari, 2006 vid 17:50 som svar på: PWA 2006 – spaning…

Verkar iaf som om ISA satsar på ett förhållandevis stort antal tävlingar 2006, nämligen hela 6 stycken, samt en officiell rekord-slakt-månad direkt efter sista tävlingen. Kolla in http://www.internationalspeedsurfing.com/events.htm

• jester

Medlem
    22 januari, 2006 vid 17:41 som svar på: Gun Sails katalogen idag
    Boman wrote:
    Jester här är ett ”Gammalt” M8 riggat på en fiberspar mast och det stog riktigt bra på den masten. Tror att en NP mast lär funka ännu bättre.
    Jag har harvat runt med mina Gun segen nu sen 2003 och dom är rikrigt bra i dom övre vindregistren, har några synpunkter på dom men det är inget av vikt när man väl står på vattnet.
    Skönt med gun(budget) segel är ju att man kan skylla på något om man inte är snabbast, kör man top off the line så finns det ju inget att skylla på… eller ;-))

Det där såg ju riktigt bra ut. Testade ju Simmer SC10 i mitt RS4, och den upplevde jag som på tok för mjuk. Kan nog sitta som ett smäck med en ganska styv pinne (:tongue: ) i ett Mega XS.

Och Getwet… Har ju faen inte råd o skaffa NP… 🙁

Sida 371 av 420
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications