jester
Forumsvar skapade
-
Intressant frågeställning, faktiskt. Om man bläddrar igenom en surfblaska idag handlar den till 80% om wave o freestyle. Speglar detta verkligheten, kanske. Därför som Mistral har den inriktningen?
Eller Mistral har kanske ett systerföretag som fixar slalom/speed-prylar? Kan för lite om det där… -
Jupp. Skall bli kul o prova hur dom går sedan. Hoppas dom e lika snabba som dom e snygga.
-
surfan wrote:va då orätvist?
Jag menar att volymen kanske inte spelar så stor roll..
-
Är du tillräckligt gammal för att komma in på Sticky, Ola?
Btw: grattis i efterskott…
-
Grejen är ju att det är grunt nästan överallt. Men som du säger så är det största problemet med TT att få jämn o fin vind. Har kört allt från SO till V där, och det funkar förvånansvärt bra. Men bästa dagen i höst hade vi nog SSV, har jag för mig.
-
The_Novice wrote:Har för mig att jag läst ngt om att det är mycket sjögräs på botten som hjälper till att dämpa vågorna, och dessutom är det väl en längre sträcka att speeda på jmf med vad vi kan hitta här?
Jag lever iaf lite i tron om att våra förhållanden är rätt usla och att man egentligen är mycket bättre än vad gps resultaten hitills visar…. 😉
Längre? nej. TT funkar bra på längre sträckor, och Haga är oxå bra på långa sträckor. Ju längre sträcka vi talar om desto högre upp i rankingen är ju vi svenskar. Robert S ligger ju grymt bra till på nautisk mil och på en timmes-rankingarna. Om du kollar på video där dunken speedar i Str Horst, så ser man att det är långt ifrån perfekt. Länk finns här:
http://www.surfbullit456.com/page_1130836300000.html
(han toppade cirkus 38.8 knop)
Jag tror att om vi får vind i TT till våren, och det inte finns något sjögräs, kan det gå riktigt fort i TT.
Ps
Om ni har en modernare SonyEricsson mobiltelefon, så kan man tanka ner en fin konverterare från deras wap-sidor. Klarar bla hastigheter…
-
Det jag sett från Strand Horst har inte imponerat allt för mycket, faktiskt. OK, lite bättre än dom flesta ställen i Sverige, men inte som Sandy Point, vissa andra hamnar i Holland osv..
-
Jag går på Knattes spår. Har oxå min på armen, är lite spännande o kika hur fort man precis körde. Jag brukar kolla av tophastighet på repan jag just kört, och därefter nollställa denna. Kan bli lite väl spännande för ibland gör man ju detta när man står på brädan på väg tillbaka till utgångspunkten, och även då kan det ju gå hyfsat snabbt…
Men känner du dig stressad av tanken av en gps så är det ju bara att låta bli o köpa den. det roligaste med den är, tycker jag, att man hela tiden kan tävla mot sig själv. Man märker vad man skall göra för att köra snabbare, och vad som gör att det går långsammare. Och det är en grym kick när man efter en snabb repa upptäcker att man slagit sitt personliga rekord. I andra hand är det kul att jämföra sig själv med folk i sin omgivning, men då jag oftast kör med Surfan, så är det sällan så kul… 😉
-
erkan76 wrote:varför ska man ha uthalstrim……?
Man trimmar seglet annorlunda när man kryssar och slörar. Allt för att optimera höjdtagnigsförmåga resp hastighet på slören
-
JPS wrote:OK. Tack för svaret.
Om jag fattar rätt så borde det alltså gå att spara hur många sessions som helst (upp till 5,5 timmar) genom att bara stänga av GPSen mellan dessa samt att därefter splitta sessionerna manuellt efteråt.
Blir nog till att ta med datorn isåfall 🙂
Japp. Denna bit gör man exempelvis i GPSar. Men jag har skaffat mig en bärbar dator av just denna anledning. Dessutom fnkar den perfekt som frukost-dator oxå… 😉
-
Ang placering av GPS…
Se till att fästa den någonstans där den så sällan som möjligt hamnar under vatten. På det sättet undviker man dom flesta spikar när du skall analysera din session efteråt.
Jag fäster min med en karbinhake i västens axelband, och en hemmasydd gummibands/kardborre-lösning runt armen. Funkar skitbra, samt ger mig möjlighet att kolla på GPSen on the fly. -
Såg att Andrew Daff hade kört 40 knop med en vågbräda. Kolla på det här:
Date : Saturday, December 31, 2005
Spot : Sandy Point, Australia
Board : Starboard Acid 74
Sail : KA Sails Kaos Wave 3.7
Fin : Starboard Drake Wave 200
Average speed : 37.2 knots (38.3 37.5 36.9 36.9 36.4)
Max. GPS (display) : 39.4 knots
Max. 2 sec. (software) : 40.4 knots
100 m run : 38.9 knots
250 m run : 37.5 knots
500 m run : 32.9 knots
Distance : 23.3 km
Windspeed : 28.0 knots
Windgusts : 38.0 knots
Remarks : The first serious ’Honking Easterly’ of the summer.I was amazed at how fast I went on the Starboard Acid Wave 74 (’04 model)
Great fun!!!
-
surfan wrote:ja tycker du ska köpa en fanatic från 02 ja vet att jester har en!
här har du länken http://kinnas.dyndns.org/formula/index.html
Den går som ett skott kolla här http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=3142&uid=593 ha de bra!Går du på provision, eller?
Men som surfan säger så har jag ett beggat formula-kit till bra pris, tyvärr inte i Sthlms-trakten. (tidigare ägare: Surfan…)
Jag kan för lite om formula, så övriga frågor hänvisar jag till formula-fantasterna. Men det är helt klart häftigt att plana i såpass lätta vindar.
Hör av dig om du är intresserad.
-
Det kostar gratis och finns att tanka ner här:
-
Vi får hoppas att våren kommer tidigt i år… Abstinensen är stor…