Forumsvar skapade

Sida 375 av 420
  • jester

Medlem
    7 januari, 2006 vid 20:45 som svar på: En allmän spaning om trender…..

Intressant frågeställning, faktiskt. Om man bläddrar igenom en surfblaska idag handlar den till 80% om wave o freestyle. Speglar detta verkligheten, kanske. Därför som Mistral har den inriktningen?
    Eller Mistral har kanske ett systerföretag som fixar slalom/speed-prylar? Kan för lite om det där…

• jester

Medlem
    7 januari, 2006 vid 14:23 som svar på: Thommen SR/RS 2006

Jupp. Skall bli kul o prova hur dom går sedan. Hoppas dom e lika snabba som dom e snygga.

• jester

Medlem
    7 januari, 2006 vid 12:37 som svar på: Thommen SR/RS 2006
    surfan wrote:
    va då orätvist?

Jag menar att volymen kanske inte spelar så stor roll..

• jester

Medlem
    6 januari, 2006 vid 22:39 som svar på: västkust musik

Är du tillräckligt gammal för att komma in på Sticky, Ola?

Btw: grattis i efterskott…

• jester

Medlem
    5 januari, 2006 vid 21:03 som svar på: Många svenskar som speedar

Grejen är ju att det är grunt nästan överallt. Men som du säger så är det största problemet med TT att få jämn o fin vind. Har kört allt från SO till V där, och det funkar förvånansvärt bra. Men bästa dagen i höst hade vi nog SSV, har jag för mig.

• jester

Medlem
    5 januari, 2006 vid 19:35 som svar på: Många svenskar som speedar
    The_Novice wrote:
    Har för mig att jag läst ngt om att det är mycket sjögräs på botten som hjälper till att dämpa vågorna, och dessutom är det väl en längre sträcka att speeda på jmf med vad vi kan hitta här?

Jag lever iaf lite i tron om att våra förhållanden är rätt usla och att man egentligen är mycket bättre än vad gps resultaten hitills visar…. 😉

Längre? nej. TT funkar bra på längre sträckor, och Haga är oxå bra på långa sträckor. Ju längre sträcka vi talar om desto högre upp i rankingen är ju vi svenskar. Robert S ligger ju grymt bra till på nautisk mil och på en timmes-rankingarna. Om du kollar på video där dunken speedar i Str Horst, så ser man att det är långt ifrån perfekt. Länk finns här:

http://www.surfbullit456.com/page_1130836300000.html

(han toppade cirkus 38.8 knop)

Jag tror att om vi får vind i TT till våren, och det inte finns något sjögräs, kan det gå riktigt fort i TT.

Ps

Om ni har en modernare SonyEricsson mobiltelefon, så kan man tanka ner en fin konverterare från deras wap-sidor. Klarar bla hastigheter…

• jester

Medlem
    5 januari, 2006 vid 18:49 som svar på: Många svenskar som speedar

Det jag sett från Strand Horst har inte imponerat allt för mycket, faktiskt. OK, lite bättre än dom flesta ställen i Sverige, men inte som Sandy Point, vissa andra hamnar i Holland osv..

• jester

Medlem
    4 januari, 2006 vid 22:06 som svar på: GPS eller ej – en filofosisk fråga…

Jag går på Knattes spår. Har oxå min på armen, är lite spännande o kika hur fort man precis körde. Jag brukar kolla av tophastighet på repan jag just kört, och därefter nollställa denna. Kan bli lite väl spännande för ibland gör man ju detta när man står på brädan på väg tillbaka till utgångspunkten, och även då kan det ju gå hyfsat snabbt…

Men känner du dig stressad av tanken av en gps så är det ju bara att låta bli o köpa den. det roligaste med den är, tycker jag, att man hela tiden kan tävla mot sig själv. Man märker vad man skall göra för att köra snabbare, och vad som gör att det går långsammare. Och det är en grym kick när man efter en snabb repa upptäcker att man slagit sitt personliga rekord. I andra hand är det kul att jämföra sig själv med folk i sin omgivning, men då jag oftast kör med Surfan, så är det sällan så kul… 😉

• jester

Medlem
    4 januari, 2006 vid 17:56 som svar på: hjälp mej…
    erkan76 wrote:
    varför ska man ha uthalstrim……?

Man trimmar seglet annorlunda när man kryssar och slörar. Allt för att optimera höjdtagnigsförmåga resp hastighet på slören

• jester

Medlem
    4 januari, 2006 vid 17:54 som svar på: Vilken GPS? Garmin eTrex Venture?
    JPS wrote:
    OK. Tack för svaret.

Om jag fattar rätt så borde det alltså gå att spara hur många sessions som helst (upp till 5,5 timmar) genom att bara stänga av GPSen mellan dessa samt att därefter splitta sessionerna manuellt efteråt.

Blir nog till att ta med datorn isåfall 🙂

Japp. Denna bit gör man exempelvis i GPSar. Men jag har skaffat mig en bärbar dator av just denna anledning. Dessutom fnkar den perfekt som frukost-dator oxå… 😉

• jester

Medlem
    4 januari, 2006 vid 13:49 som svar på: Vilken GPS? Garmin eTrex Venture?

Ang placering av GPS…
    Se till att fästa den någonstans där den så sällan som möjligt hamnar under vatten. På det sättet undviker man dom flesta spikar när du skall analysera din session efteråt.
    Jag fäster min med en karbinhake i västens axelband, och en hemmasydd gummibands/kardborre-lösning runt armen. Funkar skitbra, samt ger mig möjlighet att kolla på GPSen on the fly.

• jester

Medlem
    4 januari, 2006 vid 12:11 som svar på: Vilken GPS? Garmin eTrex Venture?

Såg att Andrew Daff hade kört 40 knop med en vågbräda. Kolla på det här:

Date : Saturday, December 31, 2005
    Spot : Sandy Point, Australia
    Board : Starboard Acid 74
    Sail : KA Sails Kaos Wave 3.7
    Fin : Starboard Drake Wave 200
    Average speed : 37.2 knots (38.3 37.5 36.9 36.9 36.4)
    Max. GPS (display) : 39.4 knots
    Max. 2 sec. (software) : 40.4 knots
    100 m run : 38.9 knots
    250 m run : 37.5 knots
    500 m run : 32.9 knots
    Distance : 23.3 km
    Windspeed : 28.0 knots
    Windgusts : 38.0 knots
    Remarks : The first serious ’Honking Easterly’ of the summer.

I was amazed at how fast I went on the Starboard Acid Wave 74 (’04 model)

Great fun!!!

• jester

Medlem
    3 januari, 2006 vid 20:32 som svar på: hjälp mej…
    surfan wrote:
    ja tycker du ska köpa en fanatic från 02 ja vet att jester har en!
    här har du länken http://kinnas.dyndns.org/formula/index.html
    Den går som ett skott kolla här http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=3142&uid=593 ha de bra!

Går du på provision, eller?

Men som surfan säger så har jag ett beggat formula-kit till bra pris, tyvärr inte i Sthlms-trakten. (tidigare ägare: Surfan…)

Jag kan för lite om formula, så övriga frågor hänvisar jag till formula-fantasterna. Men det är helt klart häftigt att plana i såpass lätta vindar.

Hör av dig om du är intresserad.

• jester

Medlem
    3 januari, 2006 vid 15:27 som svar på: Gps visualizer

Det kostar gratis och finns att tanka ner här:

http://users.info.unicaen.fr/~mathet/gpsar/

• jester

Medlem
    2 januari, 2006 vid 22:54 som svar på: 40 knop nästa år?

Vi får hoppas att våren kommer tidigt i år… Abstinensen är stor…

Sida 375 av 420
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications