jester
Forumsvar skapade
-
Efter mycket våda så har jag nu lagt en beställning på en Exocet Turbo Boost 58. 40 knop nästa!!!
Tack för alla trevlig tips!
Hmmm… Någon som vill köpa en JP SuperX 106l (2005)? Näst snabbaste brädan i Sverige i år…

-
Men du vet väl att det kostar att ligga på topp??

Ev. skall jag nog ta och testa ett Gun Sails Mega XS till våren. Har ju RS4 att jämföra med, så det kan bli riktigt spännande… Bara för att motsäga mig själv så undrar man ju lite lätt om en X9 funkar i ett sådant segel…

-
Ja, det är som doktorn säger billigare med ex en V8. Tänk dock på att det är skillnad mellan olika tillverkasres FreeRace-segel. V8 är ju i stort sett en RS4 utan den extremt breda maststrumpan, men vissa andra tillverkares FreeRace-segel är ett freeride-segel dom stoppat in ett par cambers i.
Fördelen med V8an är ju att dom inte är lika känsliga för master. Kör en Fiberspar 75% i mitt V8. Nu kör jag iofs en 490 iställret för 460 som det är rekommenderat, men jag kommer undan med det pga min tyngd. -
Om du bara är ute efter att åka speed kommer du undan med en mindre fena än 38 cm. Jag klockade 32.4 knop med min HyperSonic (125liter) med 34cm fena och 7.5 kvadrat V8. Men om du även vill kunna höjda så är 38-40 cm bra. Iofs så skall ju HS kräva lite kortare fenor än ”normala” brädor.
-
Japp. Det är välkomna nyheter, helt klart!
-
Dom där var inte vackra…
Men går säkert jättebra. Och med deras 68-litare har vi nu inte mindre än 4 produktions-speedbrädor. Coolt som f-n!Just nu lutar valet åt Exocet som verkar vara en bra kompromiss mellan nytänkande (Manta) och mera konventionellt tänkande (Sonicen). Beslut tas efter helgen. Tack för alla goa tips!
-
Svar till:
Det är inget fel alls på dina bilder och inte på dina svar.
Vi stör oss bara på att Boardseeker ställer så dumma frågor till dig och de andra tjejerna.
[/ QUOTE ]
Vi?
Jag stör mig inte alls på frågorna. Har man lite humur inser man ju att dom är framtagna med glimten i ögat. Glöm inte att redaktören för det hela är en tjej. Ta inte allt så allvarligt pojkar!
(och visst saknar man swimsuit corner i Windsurf!
) -
Svar till:
Köööp! Exocet Warp Speed .Du blir garanterat snabbast av alla. D finns inga standard brädor som hänger med. Testa!!!
[/ QUOTE ]
Hehe… jovars… men den är lite för extrem.. Thommen SR50 och nya Manta 49 finns ju oxå… men nöjer mig nog med 80-90 liter
-
Har inte testat någon X9 själv, så där vet jag inte. Men köper du en schysst kolbom, så kommer man ganska långt. Alu funkar inte alls iaf… Vågar inte testa X9 heller, för då kanske man måste köpa på sig ett par sådana oxå…

-
Det kostar att ligga på topp!

Du verkar redan ha förstått det, men vill passa på att understryka hur viktigt det är att köra med rätt mast i denna typ av segel. Finns inga marginaler att snåla på här! Köper du NP, kör X9, Gaastra Igntion osv
-
Hittills är det beställning som gäller. Har hört att SP eventuellt kommer lagerföra lite rs6:or, men det lär inte bli många, skulle jag gissa. Dessa segel tillverkas dessutom i limiterad upplaga.
Fenor är lite lättare att få tag på. Select-fenorna säljs ju bla av wallén-gubbarna här i götet, och Curtis/G-sport säljs av [url=”http://www.vindsurfing.se.”]www.vindsurfing.se.[/url] Surfcompaniet kommer sälja Select nästa år, och SP kommer oxå sälja ”riktiga” fenor nästa säsong. -
Du kan säkerligen köra en 6.7 på den brädan. Kan ju redan nu nämna att med så stora segel som du pratar om, så kommer du inte sätta några extrema topphastigheter. Dom bästa tiderna sätts ju med 6.7 och mindre…
Men på den brädan och ett RS på 7.8, och en fena på 36-38 cm så är ju 30 knop ett ganska lätt överkomligt mål. Har inte kört Supersonicen, men jag tror att du kommer bli positivt överraskad av ett modernt RS5, eller RS6-segel. Dom är helt enkelt makalöst bra (finns även andra tillverkar med bra segel, typ Severne, North, Gaastra osv).
Vad gäller fenor har jag kört både Select och Curtis (numera G-sport) med gott resultat.
-
Svar till:
EasyRidern borde funka fint du får med 34 fena
sen är de bara att gasa![/ QUOTE ]
Du är bara avundsjuk över att du inte kört 32+ knop med 77cm bred bräda…

Men snacka om i-landsproblem… Har värsta ångesten över vilken bräda jag skall välja…
-
Får titta förbi Fiskebäck o snacka lite med gubbarna…
Just nu står det mellan
sonic, exocet och mantan
-
Knatte:
Jao. AB+ ser grymt trevliga ut… Och då speciellt 90-litaren. Synd att ingen tar in dom i Sverige..trefyrfyra:
Och visst kan man köpa fjolårsmodeller billigt, men här skall det vara nyaste, senaste…
Men tack för tipset!Fick dessutom sålt vågprylarna precis… Nu är det nära en beställning!