Forumsvar skapade

Sida 386 av 420
  • jester

Medlem
    2 november, 2005 vid 18:50 som svar på: Stenar i Torkelstorp

Öhhh…

http://0108dev.surfzone.se/files/352770-torkel.JPG

Den, då?

Jag ser bilden så fint, så

• jester

Medlem
    2 november, 2005 vid 18:00 som svar på: Stenar i Torkelstorp

Har ju sagt åt dig att inte blanda sprit o surfing… Horn??

Hade varit najs om stenarna jag hittade märks ut av någon driftig människa…

• jester

Medlem
    2 november, 2005 vid 14:56 som svar på: Stenar i Torkelstorp

Var bilden som var intressant. Länken är bara en ”säljes”-länk… wink.gif

Skall dock vara fixad om någon är intresserad av att köpa en beggad formula… wink.gif

• jester

Medlem
    1 november, 2005 vid 08:51 som svar på: Beställ Warp 2006 senast måndag

Svar till:

Anonyma åsikter på en rad däremot är väl… ja, lite fegt kanske?

[/ QUOTE ]

Och onödigt. Tycker personligen att det skall krävas inloggning för att posta på forumet (dock inte för att läsa)

• jester

Medlem
    31 oktober, 2005 vid 20:45 som svar på: Starboard Carve 111, wood vs D-RAM (2003)

Svårt att säga, men brädan upplevs helt klart livligare och mindre svampig. Det är samma princip som gäller för bilar. Ett mera vridstyvt chassi = bättre prestanda och körglädje.

Och skall du köpa beggat, tror jag inte priserna skiljer så mycket heller. Dessutom är Wooden MYCKET snyggare än dram… wink.gif

• jester

Medlem
    31 oktober, 2005 vid 18:18 som svar på: Bränna i 5-6 m/s, vad krävs?

Svar till:

Varning för Starboard Hypersonic oansett årsmodell!
    Den har bland annat utpekats som den största floppen i modern windsurfing.
    Kolla hellre på Falcon 120 eller 131, stora Mantan och F2 SX 131.
    Med en modern lättvindslalom och ca 10 m2 kan du plana och ha tryck i sylarna redan i 5 m/s.
    Nya slalom seglena i dessa storlekar går igång tidigt, tidigare än formula i samma storlek.

[/ QUOTE ]

Tro inte allt du läser. Hypersonicen är egentligen en riktig succé. Inte många brädor som hanterar segel från 6 upp till 10 kvadrat utan att det känns löjligt. Dom som säger sådant har inte fattat vitsen med brädan. Är perfekt att ha om man inte har råd/lust att skaffa mer än en bräda. För den ersätter både en 90-100-liters bräda och en 130 liters bräda. Men som både jag och några andra sagt här i denna tråden, så är den ju en kompromoiss, men en riktig sådan. Det är san att Faclon 120/131 och manta bla bla bla är bättre som lättvindsslalom, men skulle inte vilja stå på en sådan med fullt drag i 6.2:an… Och tvärtom funkar den bra som ”liten” slalom, men Falcon 90 mm är bättre, men är ubåtar i lättvind.

Var perfekt första året för mig som återfalls-surfare, men nu har jag köpt på mig fler brädor, varför hypern inte får så mycket vattentid som den fick i början. Nästa gång det blåser lite skall jag sätta på en schysst fena, köra den med RS4:an, och bevisa att man med lätthet kan köra 30 knop med brädan.

Så man kan säga att den är både bra och dålig. smile.gif

• jester

Medlem
    31 oktober, 2005 vid 16:13 som svar på: Starboard Carve 111, wood vs D-RAM (2003)

Det gäller att inte glömma att wooden även är styvare än DRam. Det är ganska viktigt, speciellt om man är lite tyngre. Jag kör en Wood från 2003, och sköter man bara om brädan, så är det inga problem med dingar.

• jester

Medlem
    31 oktober, 2005 vid 16:11 som svar på: Beställ Warp 2006 senast måndag

Äh. Så länge det handlar om ren information är det ju helt klart ok. Dom har ju trots allt betalat för en banner där uppe också.

Och våga logga in… wink.gif

• jester

Medlem
    31 oktober, 2005 vid 16:10 som svar på: Bränna i 5-6 m/s, vad krävs?

Hypersonicen är en bra kompromiss som fungerar i ett oerhört vindregister. Dock blir ju tidiga planingsegenskaper resp extrem toppfart lidande. Dock är Hypern grym på att plana genom vindhål. Snudd på formulaklass på den!!

Jag gissar på att det är den kluriga bottenformen som gör att den är lite trög runt planingströskeln. Men när man väl får upp den i planingen skjuter den iväg som ett skott. Hysterisk acceleration, helt enkelt.

Visst e formula lite ”klumpigt”, men det är mest på land man upplever det.

• jester

Medlem
    31 oktober, 2005 vid 09:56 som svar på: Bränna i 5-6 m/s, vad krävs?

Jao. En formula är bättre för att köra i dom lätta vindarna du pratar om. Av en ren händelse så har jag en sådan till salu… Se nedan.

Hypern är ganska teknisk att få igång tidigt. Kör själv en HS125… Men jag är ganska mycket tyngre än du, iofs

• jester

Medlem
    31 oktober, 2005 vid 08:29 som svar på: Tävling?

Njae. Speed handlar ju att vara fortast…

Däremot skulle det vara roligt att ha en månadstävling. Mao en rankinglista per månad. Snabbaste vid varje månadsslut får äran att titulera sig snabbast i sverige den månaden.

Dock skulle det vara mycket roligt att träffas o speed under samma förhållanden. Dock nästan omöjligt att genomföra…

• jester

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 15:07 som svar på: fituna 051029

Denstörsta anledningen till att höjdningen blir problem är pga att man måste köra en riktigt djup slör för att uppnå topphastighet. Det gör att det blir i princip omöjligt att komma tillbaka till platsen man började på. Vi snackar om över 120 grader när det blåser riktigt mycket, och går mycket fort.

• jester

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 12:58 som svar på: vägledning inför nyköp av utrustning????

Man måste kunna gå innan man kan börja springa… Visst går det att hoppa med freeride-brädor, men några monsterhopp bör/kan man inte göra. Dom största superX brädorna kanske duger, men jag tycker dom har för lite volym för din tyngd. Ett alternativ är ju att köpa en bräda runt 100 liter, och behålla den gamla bärdan, men du kommer bara tycka att den gamla är tung och klumpig. Så mitt första tips står jag för fortfarande… wink.gif

• jester

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 11:39 som svar på: vägledning inför nyköp av utrustning????

120 liter är för lite. Väger själv 100kg+, och har en 125-litare. Ställer man sig ett par cm fel, står man på botten…

Jag skulle vilja rekommendera 130-140 liter. Och även gå upp nån segelstorlek på Oscars rekommendationer. Kräcs ju lite power att flytta på 100kg+… wink.gif

Det fina i det hela är att du sedan kan använda brädan som lättvindsbräda när du uppgraderat dina kunskaper ytterligare nåt snäpp. För då vill du ändå ha en bräda som är mindre.

• jester

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 09:06 som svar på: fituna 051029

Känner igen syndromet liten fena, taskig höjd. När jag tog mitt pers, blev det en hel del traskande i vattnet… Tar ju för mycket kraft att kryssa upp efter en bra repa.

Sida 386 av 420
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications