jester
Forumsvar skapade
-
Grattis!
Eller som juniorerna här på konfen skulle säga:
Fett snygg kringla!!
-
Beror på hur mycket du väger. Jag som väger 100+ har typ nästan aldrig nytta av ett så litet segel. 5.8 hade varit perfekt som mitt minsta-segel. Största problemet när det börjar blåsa riktigt rejält är ju att vattnet blir så otroligt stökigt, så då är det bättre o hoppa i plurret med vågprylarna istället…
-
Har sett RS4:or med X7-master, och det ser inte kul ut. Dom ser ut att vara på tok för mjuka. Hela toppen av seglet böjer sig bort från vinden (istället för att akterliket dumpar vinden). Så om det är ekonomiskt möjligt så är det X9 som gäller. 5.4 RS4, förrästen? Är det Bringdahl-proton du kommit över?
-
Svar till:
Jester surfan.. är riktningen so ok för speed?
Mvh Speedjanne
[/ QUOTE ]
Det kan funka. Problemet är ju som vanligt med Torkels att det ibland är jobbigt för vinden att nå så långt in. Tyvärr sitter jag instängd på kontoret hela dagen, men Surfan och Micke lär ju dyka upp.
-
Använd helst NP orginal. Smällde av ett par master i min RS4, som inte var av NP-fabrikat. Den sista var helt ny, och smällde av när jag provriggade seglet i trädgården… Kör en X9 Wave 430 i min 6.2, och det funkar kanonbra. Mao, kolla med våg-gubbarna oxå
-
Kan ju helt enkelt vara så att NP kom fram med rätt shape iom RS4. RS5 och 6 är ju egentligen bara förfiningar av RS4. Och det är ju korkat om kokurenterna inte ”snor” bra idéer. Naturligtvis med enga lösningar.
-
Ligger söder om Åsa och Frillesås. Strax norr om Ringhals.
-
Ja, det är stor skillnad. Körde själv med 6.2 i 17-18 m/s, och polaren körde då 6.7… Övrigt folk var då överriggade med 4.0… Det är speciellt i slören som det går åt större segel, så hade du tänkt att mera söndagssegla, så kan du nog gå ner en storlek.
Visst fungerar alubom oxå, men det är ju lite obra iaf…Och skall du inte ha fullcambrat, så bör du gå ner ytterliggare en storlek. Men då kan du glömma att sätta några grymma speed-rekord.
-
Svar till:
är du seriös ian?
alvarligt.[/ QUOTE ]
Har han någonsin varit seriös?
-
Inget vatten i Torkelstorp idag, tyvärr. och byigt som f-n enligt senaste rapporten.
Stråvalla kan funka med lite tur
-
Jag kryssade i följande: ”Mystiken kring Konfmastern ”
-
alla är ju mer eller mindre överens. är det möjligt?
-
Svar till:
Skulle varit ett mest trött på konfen alternativ till

Alla anonyma inlägg och att man INTE måste vara inloggad för att få skriva inlägg.[/ QUOTE ]
Ja! Konfmaster! FIXA!!!
-
ett segel: 6.0-6.5, fena cirkus 30cm. Select eller Curtis är bra
två segel: 5.8 och 6.7, fenor: 28 och 33cmTa bort ett par cm på fenstorlek om du bara skall åka speed.
Och som föreg. talare rekommederar jag fullcambrade segel, typ NP RS4 elelr nyare, Naish Stelth 2005 och nyare, North Warp 2006, Severne SSR 2005. Viktigt att även köra med rekommenderad mast tilld essa segel, samt kolbom.
Var beredd att hosta upp en slant mao.
-
Svar till:
what? varför måste dom upp för att det är vinter?
[/ QUOTE ]
Isen skulle ju flytta dom annars