jester
Forumsvar skapade
-
Jag fick också möjlighet att testa Simmer-seglen, och dom var ju ganska bra, men inte alls i klass med mina NP segel. Som Surfan skriver finns inget bottendrag i dom alls, och tryckpunkten ligger vansinnigt långt fram. Var tvungen att flytta fram hängseletamparna extremt långt jämfört med RS4. Antagligen funkar nog dessa segel bättre om man inte är så tung, det är min teori iaf.
Jag körde ju en Simmer SC10 mast i min RS4, och det visade sig vara en dålig idé. Smällde av en mast ganska snabbt ute på vattnet (gjorde 5 knop då det hände). Fick en ny via reklamation. Den gick av på exakt samma ställe när jag testriggade på gräsmattan… Uppgraderade till en X9 Wave 430, och seglet känns bättre, samt roterar mycket lättare. Slutsatsen är att man nog måste köra rekommenderad mast till race-segel…
Att Surfans 6.7 gick sönder i helgen har nog som förklaring att det seglet är så vansinnigt mångsidigt, så han har faktiskt kört det seglet varje gång vi varit ute i år nästan. Funkar fint i vindar från 8 m/s upp till 17-18 m/s som i lördags. Så det har ju fått jobba riktigt mycket…Tilläggas bör att Simmers 8.3 funkade riktigt fint. Dom mindre sotrlekarna tyckte jag inte fullt lika mycket om.
-
Som vanligt är det den tekink som fungerar bäst för dig som kommer vara den snabbaste. Dock kan man ju alltid finslipa lite små-detaljer. Själv seglar jag ganska mycket med bakfoten, ganska låg bom och korta linor. Har dock höjt bommen ett par cm i år, och börjat använda framfoten för at ttrimma brädan.
-
Japp. Formulan är till salu. Går ju för långsamt. Tänkte köra en V8 9.0 på min HS125 istället. Lättare att hantera den lite mindre storleken…
-
Fy f-n va tråkigt, Jona! Hade jag haft en Foretrex 201 hade jag inte vågar köra den utan en Aquapak… Vet ju hur ömtåliga dom där pinnanra är.
Och inte f-n e det kul o bryta master heller. Been there, done that. Hmmm… Var det inte dig jag hjälpte in med en knäckt mast i formulatävlingen i Sillvik 2003? Var funktionär i en av båtarna då…
-
Svar till:
Hur tar de båda brädorna ett racesegel typ Speedseeker eller liknande? Jag antar att de egentligen är designade med typ ett Saber i åtanke, men det är ju kul att veta om man kan pressa dem till seriös speed med en fullcambrad 6.6:a om man vill.
[/ QUOTE ]
Det går perfekt. Toppade ju 35.7 knop med min JP SX 106, en RS4:a 6.2 och en Curtis SR6b på 28 cm i helgen…
-
Ta en titt på JPs Super X oxå. Duktigt snabba, samtidigt som dom svänger bra och är lätta att kontrollera. Finns ju även andra brädor som passar in. Tabous Rocket-serie, Starboard S-Type, osv.
-
jester
Medlem2 oktober, 2005 vid 17:32 som svar på: Speed och effekt på båtar,riggar brädor och motorGlöm inte att vinkel från vinden måste räknas in. Mindre vindmotstånd ju mer man närmar sig 180 grader…
-
Det får du fråga Mag om, men min motfråga är: varför inte?
-
Man skall alltså inte connecta mot #windsurfing, utan mot valfri Quakenet-server. Därefter skraiver man bara /join #windsurfing
-
Kolla HÄR för installationsanvisningar för en populär irc-klient. Connecta bara till en Quakenet-server o joina #windsurfing så är du klar.
Hojta om ni behöver hjälp!
-
Hmmm… Och fulingen till vänster är jag. Bilden är dock inte tagen igår, utan för nån vecka sedan. Dock är den tagen i Torkels. Får ju kontra med en bild på fotografen ovan. Micke in all his glory:
-
Svar till:
Funderar på en sak.
Egentligen skulle vi ha ett chatforum
ölandsKenneth[/ QUOTE ]
Finns redan. vi har en kanal på Quakenet (IRC) som heter #windsurfing. Tyvärr hänger det inte så mycket folk där för tillfället. Tråd i konfen
-
Tack!
Och hoppas foten blir bättre!
Cambersegel är ett måste för att åka riktigt fort. Gött att köra med ett segel som är helt neutralt i händerna trots mycket vind.
Och du får se till att fixa bättre vind nästa gång jag kommer på besök! var ju för dåligt i somras…

-
Jag körde iofs ”bara” 6.2 idag. Men jag kör med mastfoten kanske nån cm bakom mitten på mastskenan. Upplever inget stampande alls. Går hur stabilt som helst över 30 knop. Men det beror nog till stor del på riggen oxå (har jag nämnt förut att min RS4 är hur bra som helst?). Dessutom väger jag ju 100kg+ oxå. Iofs är väl inte du jätteliten heller om jag minns rätt…

Falcon 90 är en snabbare bräda, men på hyfsat platt vatten tycker jag att rigg och fena har en procentuellt sett större påverkan på hur fort man kan åka. Micke körde ju 34 knop idag på en JP FreestuleWave… Till det hade han ett Naish Stealth -04 och en MFC fena på 30cm