jester
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Eftersom ni är så villiga att svara så är det väl bäst at förtsätta fråga ,kan man få fram bästa sitt på500m pånått bra vis. annars verkar det som man gjorde 28,2 knop idag med okammrat 6,6″freemove”segel o hs105 .nu skriker både barn ofru så det är dags att sluta med detta för idag
[/ QUOTE ]
Jodå. Gå till menyn enligt bifogad bild, se till att sätta i krysset för 500 meter, och välj därefter ”Compute speed statistics”. Klart!

-
Krullo: Logiskt, om det nu hade varit så att Simmer-masten är specialtillverkad för just simmer-seglen. Men om jag inte minns helt fel, så är det samma mast som Powerex, och den används av många olika segeltillverkare.
Ang trimmet: sluta tänka centimeter! +-5 mm kan man trimma ett segel… Min erfarenhet är att alltid dra ungefär lika mycket oavsett vind. Om du vill komma upp på planing, får man väl pumpa en extra gång, eller så. För när du väl kommit upp på planing är det ingen nackdel med perfekt nedhal (men däremot nackdel med för lite nedhal…)
-
Svar till:
Svar till:
hej köpte en begad 201:a för ett tag sen fick data kabelen igår.Men hur tankar man över data från gps en till datorn.
läste på gps speedsurfing och tog hem dom två program där ,
sitter på ett gammalt telefon modem såsaker tar tid och min engleska är inte den bästa .så jag hoppas det går fortare attfråga här än att fortsätta leta själv.
henrik.[/ QUOTE ]hej igen var ute igår vid dalarö och surfade med gpsen för första gången igår vilket resulterade i två kastfalls skador på HS,en och måttliga 25,4knop med gun tsd 8,1m2.kontakt med datorn har jag nu med g7towin men lyckas inte öppna gpsar?var det någon annan stockholmare som fick upp sin knopmätare närmare 30 kn i den vind som fanns?
henrik[/ QUOTE ]
Om du inte kan starta GPSar över huvud taget, kan du sakna komponenterna för seriekommunikation. Hoppa in på http://users.info.unicaen.fr/~mathet/gpsar/index.php?menu=0&choice=1 och följ instruktionerna under punkt 2.
-
Svar till:
Mm, det där har jag också läst och försökt ta upp med SP, men de säger att Simmer o NP skall ha samma böjkurvor. Låter ju annars som en rimlig förklaring till att det blir för mycket flex i toppen. Att Simmer är mjukare i toppen, alltså.
[/ QUOTE ]
Öhhh… Texten handlade ju om Streamline-masterna??
Alltså står det inget på SPs hemsida om att Simmer-masterna skall vara mjuka i toppen!
-
jag tycker dansken har mest rätt oftast. Om det inte blir pisseregn i morron blir det till o åka formula i morron
-
Asså. Mitt V8 är svart med aningens blått i. Är det så skrikigt??
Men smaken är som baken. Själv tycker jag mitt RS4 är tidernas snyggaste segel.
-
Den hade ju inte gjort ont att ha…
-
Jag kör en 7.5:a
Iofs med en 490-mast istället för 460 som rekommendreas (luffen är 491 på seglet).
Dock kör jag en SC10 på mitt RS4, och det drar jag oxå enligt spec, och det funkar kanonbra.
Men tycker fortfarande att du skall försöka dra enligt spec, då seglet är byggt för detta. Och jag har oxå svårt att dra mitt V8 för hand (och då är jag stor och ganska stark), men då kan jag rekommendera Norts XT-förlängare, eller en nedhalsvev.
Men fixa en bild på seglet som du riggar det nu, så kan vi ju titta på det.
-
Svar till:
ja vet..kännde bara för att reta dig ofentligt

Kriga lite ikväll då

[/ QUOTE ]
Rambo din gamle camper.
-
Är inte något generellt fel på V8 2005 iaf. Jag drar mitt mer eller mindre exakt enligt spec, och det ser kanonfint ut. Men 8 cm? V8 kräver ganska mycket kraft i nedhalet för att det skall fungera, och om jag drar 8 cm för lite på mitt är det stor risk att cambrarna ploppar av…
Har du bilder på seglet med resp trim?
-
Hejs!
Ett j-vligt bra tips är ju att börja köra med flytväst (om du inte redan gör det). Underlättar faktiskt förvånansvärt mycket. Man blir inte alls lika trött av en massa trampa-vatten gymnastik osv. Detta gör det enklare även för mig som vattenstartat sen sent 80-tal.
-
201 har uppladdningsbara batterier (lithium ion).
-
Numera även på NPs hemsida…
-
Ah… var det så enkelt.
Jao, den heter Backspace.
Kan man tanka från USB-porten i GPSar?
-
Svar till:
skicka den till
tbsurf@bredband.net
så fixar jag till allt så att ni kan tanka den[/ QUOTE ]
Hur blev resultatet efter städning av spikar?