jester
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Hu…. Inget lätt att förklara detta. Men en väldigt snabbis kommer här

Du sätter GPS-kablaget på datorport ”com 1” (om du har en seriell port) och ansluter andra ändan av kablaget till GPS:en. Nu bör GPS:en kunna prata med datorn.
(Ev. måste du göra vissa inställningar på GPS:en i menyerna, för att GPS:en skall kunna prata med datorn. Men GPS:en bör vara rätt inställt som default, om ingen har ändrat detta.)
Öppna programmet GPSar och välj alternativet GPS i menyn. Välj sedan download all.
Kolla samtidigt på GPS-settings längst ner på GPS-menyn, att du har valt ”windows och com port 1”
Om allt fungerar nu, så börjar du ladda över trackens från GPS:en och en slinga eller spår växer fram på GPSar displayen.Nu börjar det riktigt svåra. Men du skall börja med, att försök skapa kontakten mellan datorn och GPS:en som första steg. Du kan behöva lusläsa manualen ibland oxå.
Sedan kanske vi får försöka göra en lite tydligare manual i framtiden och på svenska

[/ QUOTE ]
Om GPSar inte klarar av att hämta information från din GPS, så finns G7ToWin. Klarar ju även USB. Tanka här: http://www.gpsinformation.org/ronh/g7towin.zip
Sedan tycker jag det är SÅ tråkigt att städa spikar ur .gpx-filerna. Funderar på att slänga ihop ett litet program som hjälper oss med denna biten, mao kunna städa mer än en punkt i taget (som man är tvingad att göra i GPSar).
-
Snabbast är Finian Maynard som klockade 48.7 knop i en specialgrävd bana tidigare i år. Och då snackar vi medelhastighet över 500m!! Tyvärr hade han inte GPS med då… (detta rekord är är världsrekord för alla typer av segelfarkoster)
Snabbaste svensk bör vara Anders Bringdal som körde cirkus 42 knop härom året.
Gå in på http://www.gps-speedsurfing.com för att kolla ställningen för toppfarter mha GPS.
-
Svar till:
105kg och 6.2 RS4, krävs mycket vind och det kan bli riktigt snabbt i styv kuling! Tror inte att din vikt är negativ, snarare tvärtom när det gäller speed. Vad det handlar om är att köra så stor rigg som det går (läs hantera och i relation till vinden) och så liten fena som möjligt utan att kombinationen falerar. Felet de flesta gör som inte får fart på bitarna (nu pratar vi 30+) är just valet av segelstorlek: Oj nu börjar det bli läskigt och jobbigt att hålla i! Det är först då dessa segel börjar att leverera, det får man inte glömma bort! Så din RS4, en riktig slalom och 27-30 fena kommer att fungera hur bra som helst i de övre vindregistren.
[/ QUOTE ]
OK. Får nog bli en 28 cm då. Håller med om segelstorleken. Var ju LÅNGT ifrån överriggad när jag toppade 33.3 knop med 6.2 senast, dock kändes ju fenan aningens stor.
-
Svar till:
Hej Knatte
Ett förtydligande ang rensa minnet.Innan du speedar måste du rensa gamla resultat i displayerna. Däremot kan du spara tracks i minnet. Gps-speedsurfing rekommenderar dock att rensa allt gammalt,finns rekommendationer på deras hemsida.
När man håller på och sparar olika tracks blir det stora problem att hålla isär vilka som är vilka, alla tracks hamnar i samma fil när du tankar över till datorn. Det har vi fått erfara på Öland.Robban
[/ QUOTE ]
Akta er för att använda funktionen i GPSen där man kan spara en session! Tydligen skall man förlora en massa information då. Det är inte alls svårt att splitta det nedtankade till flera gpx-filer i GPSar. Största problemet är väl att man kan fylla minnet och förlora det som inte får plats.
-
Hejs!
Har för mig att Dave White körde dryga 42 knop med en standard F2 Sputnik 265 WCE 1994. Nu har ju samma kille standardrekordet på drygt 44 knop, fast med betydligt mera moderna prylar…
Så visst går det att åka snabbt, förutsatt att grejorna är i gott skick.
-
Svar till:
Kan detta vara någonting kul??
http://www.north-sails.com/products/detail.asp?iProductID=786
http://www.north-sails.com/products/detail.asp?iProductID=677 Men dessa fenor var ju lite för stora i storleken. Kanske finns mindre att få?Se selects finguide : Selects fenguide
[/ QUOTE ]
Jodå Select är grymt bra. Har en Lightning L på 43 cm till Hypersonicen. Och som Surfan berättat så har han nu hämtat en Lightning Speed på 28 cm (som jag upptäckte att Udéns hade hemma). Dock bara Tuttle…
Kan ju kolla med dom om det går att få med PB…
-
Hmmm. vad hade du för toppfart??
Var det 33.2?
Vad hade jag nu igen???
Just det!!
33.3 knop var det ja…

-
Hmmm… Och om man väger några kilo? Spelar inte det roll? Väger nu runt 105 kg…
Mjo, vet att PB inte är helt optimalt, men jag fegade ur och köpte JPn i våras. Ville ju att man skulle kunna hoppa lite med brädan oxå. Sedan köpte jag RS4:an, och är fast i speed-träsket…

-
Ser ju fina ut. Vad tror ni om storlek, då? Känns ju onödigt med 34 cm, då min 33cm standard inte är helt kass, och 28 cm känns kanske lite liten??
-
Svar till:
oj, den är inte lätt

säj till om du kommer på ett smidigt sätt
har försökt med div jpeg-bilder men tycker det är små hysteriskt pillande
[/ QUOTE ]
Jag använder ett program som heter Fugawi 3.0 som klarar av att läsa sjökort i .bsb-format. Man kan ställa in programmet så muspekaren visar korrekta koordinater i longitud o latitud. Bara att se till att Fugawi visar det område man är ute efter, göra en print-screen och spara som en jpeg-fil. Sedan är det ju bara att titta vilka koordinater övre vänster och undre höger hörn har. Därefter editerar man bara default.maps, och man är klar.
Hojta om något är oklart!
-
Läste någonstans, minns dock inte var, att det finns omvandlare från DB9 till USB.
Dock vet jag att programmet G7ToWin ( http://www.gpsinformation.org/ronh/g7towin.zip) klarar av att hämta data via USB-porten (vilket inte GPS Action Replay klarar).
-
Janne!
Hojta om du behöver hjälp med att installera/konfigueraAnvända GPS Action Replay. Det knöligaste är ju att få in ett schysst sjökort så man ser var man kör som fortast.
/J
-
Total Distance: 15 546,384 km Total time: 3200 hours 20 minutes…

Men under en del av skräpsiffrorna hoppas jag att det ligger en bra verklig hastighet!!
Folket på baksidan e ju lite kaxiga för tillfället…
-
jester
Medlem2 augusti, 2005 vid 16:14 som svar på: Pozo reser imorgon. beslutsångest. största segel?Eftersom du verkar ha ätit din gröt ordentligt varje morgon, så tror jag inte att ett extra segel på 4 kg inte borde vara några problem o bära på…

Skulle ju vara surt o missa en dag pga lathet. OM du nu inte passerar viktgränser på flyget…
-
Ett tips som jag har är att bära GPSen så högt upp som möjligt på kroppen. Har själv haft min hängades från hängselen, men varje gång man badar hamnar den under vatten, vilket innebär att den tappar kontakten med satelliterna. Skall nu fästa den i axelbandet på flytvästen, och en rem runt överarmen. Det är aptråkigt att leta och deleta spikar…