Forumsvar skapade

Sida 406 av 420
  • jester

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 16:07 som svar på: 38,3 knop??

Helt klart behöver denna track-log städas. Enklast är ju att analysera i GPS Action Replay. Hoppar farten från 20 till 38 knop på 2 meter är det ju något galet…

Instruktion för att rensa bort sk spikar finns här: http://users.info.unicaen.fr/~mathet/gpsar/index.php?menu=0&choice=6

tbsurf eller någon annan hjälper säkert till att analysera sessionen.

Dessutom är ju halva nöjet med GPS att man kan analysera sin session efteråt.

• jester

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 08:00 som svar på: Hängselelinornas placering?

Fördelen med en massa lattor och cambers är just den att tryckpunkten inte flyttar sig. Det är en av anledningarna till att man kan hålla så stora segel..

• jester

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 22:12 som svar på: Hängselelinornas placering?

Hmmm… Det där med hängselelinor är ju extremt personligt. Många segelsnurrare har ju bommen över skallen (ser tokigt ut, tycker jag), och toklånga linor. Själv kör jag med ganska låg bom, och inte allt för långa linor (24″), och placerar linorna neutralt, kanske några mm bakom den neutrala punkten.

Detta funkar bra för vanlig slalom-segling, pga bristfällig vind, har jag inte hunnit experimentera med linorna vid speed-segling.

Men det är som Staffan antyder, pga att vi alla ser olika ut så får man anpassa sig efter hur man ser ut rent fysiskt, både vikt och längd (och styrka)

• jester

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 22:06 som svar på: Att åka fort

Jorå, slören är snabbast. Vindriktningen när Finian Maynard och Karin Jaggi gjorde sina världsrekord låg vinden på 126 grader.

Mina fysikaliska kunskaper räcker dock inte till för att förklara varför… wink.gif

• jester

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 17:52 som svar på: Att åka fort

Bra inlägg!

Som du skrev, så kan (för dom flesta iaf) en bräda som är lite mera lättkontrollerad vara snabbare för en vanlig glad speed-amatör än dom värsta spetten. Själv kör jag med en vanlig JP SuperX med standardfena. Men jösses vad viktigt det är med ett fullcambrat segel! Ganska underlig känsla när polarna är toköverriggade med 5.3 och man bara skriker efter mer vind till 6.2:an…

Det härliga med just speed-åka är ju att man bara indirekt tävlar mot andra ute på vattnet. Det som gör GPS-seglinge så unik är ju att man kan tävla mot den värsta motståndaren som finns: sig själv! Sedan är det ganska bal o mobba polarna som just för tillfället råkar ha lägre toppfart… wink.gif

Öhhh… Vad vill jag ha sagt med detta inlägg? Inte en aning. Men intressant läsning, det du skrev Getwet!

• jester

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 12:36 som svar på: är ett lättvindskitt värt stålarna?

Surfcompaniet har en F2 SX 130 ståendes. Tror dom skall ha 7000:- för den med en 56 cm Select-fena

• jester

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 11:07 som svar på: 34,5 knop på Haga idag.

Största problemet är att vindj-veln sover… frown.gif

• jester

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 06:14 som svar på: irc VINDSURFING kanal

(23:56:02) (O|a) åäö
    (23:56:17) (O|a) åäö
    (23:56:19) (O|a) =/
    (23:58:27) (Ola_) åäö
    (23:58:33) (Ola_) BLEH
    (23:59:17) (O|a) hejhå… blabla äåöäåöäåö
    (00:01:10) (O|a) hejhå… blabla äåöäåöäåö
    (00:01:14) (O|a) =/
    (00:01:16) (O|a) damn
    (00:01:31) (Ola_) blä
    (00:03:03) (O|a) hejhå… blabla äåöäåöäåö
    (00:03:06) (Ola_) suck
    (00:07:07) (Ola_) blä

Så här roligt har vi på irc… grin.gif

• jester

Medlem
    31 juli, 2005 vid 21:04 som svar på: Exocet Turbo Boost

Om (när?) det blir en GPS-speed helg, dyker jag förhoppningsvis upp. Just nu hoppas vi bara på en västlig kuling så vi kan se till att höja svenska flaggan rejält på rankinglistorna!

• jester

Medlem
    31 juli, 2005 vid 18:30 som svar på: 34,5 knop på Haga idag.

Bra jobbat!!

Har varit upp o snokat i 30-knops vallen med 7.5, men nästan 35 knop är ruggigt snabbt med så stort segel!

• jester

Medlem
    31 juli, 2005 vid 18:25 som svar på: Exocet Turbo Boost

Ah….. Då vet jag oxå vem tbsurf är…

Tror vi träffades på Haga i somras? Du funderade eventuellt på att köpa mitt Gaastra GTX 8.5 (som jag nu sålt)

• jester

Medlem
    31 juli, 2005 vid 17:47 som svar på: Bygga speedbräda

Billigare än att köpa Dunkens brädor: http://www.proofboard.com/boards/speedboard.html

Iofs finns det möjlighet att köpa dom brädor han (eller nån team-seglare) kört några repor på…

• jester

Medlem
    31 juli, 2005 vid 17:46 som svar på: Bästa våtdräkten

Någon som har erfarenhet av Rip Curl Core 5/3? Ser ju iaf ganska go o varm ut

• jester

Medlem
    31 juli, 2005 vid 17:43 som svar på: gps-speedsurfing.com

Kul!

Vi ställer gärna upp o stöttar dig när det behövs!

• jester

Medlem
    28 juli, 2005 vid 22:13 som svar på: Super-X brädor HJÄLP!!

Hejs!

Jag kör en JP Super-X 106 -05, och den är jag väldigt nöjd med. Riktigt snabb, svänger fint och allmänt trevlig att åka fort med. Rekommenderas varmt, och ett test i tyska Surf fick den ju riktigt bra betyg (kolla utdrag ur tästet här: http://www.jp-australia.com/2005/main.php?id=976&PHPSESSID=b4209b3cd6b8cdcbb32daa24f06a6fd9&PHPSESSID=b4209b3cd6b8cdcbb32daa24f06a6fd9)

Sida 406 av 420
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications