Forumsvar skapade

Sida 411 av 420
  • jester

Medlem
    19 juni, 2005 vid 11:05 som svar på: Nedhalstampar?

Lite långt till Umeå… Men idén om klätteraffärer är ju inte så dum. mottager varmt mera tips om Gbg!

• jester

Medlem
    19 juni, 2005 vid 09:11 som svar på: vind snart i sikte

Västkusten. Bara o hoppas mao

• jester

Medlem
    16 juni, 2005 vid 11:25 som svar på: Hur ska jag rigga mitt zero seven?

Hej, och välkommen till forumet!

Det bästa rådet jag har att ge dig är att fråga om någon erfaren surfare kan hjälpa dig att rigga det nästa gång du skall ut. Dom flesta hjälper gärna till.

Annars är ju grundregeln att ställa in mastförlängaren enligt vad som står tryckt på seglet, och dra nedhalet så att det max är 5-10 mm kvar till trissorna på förlängaren. Om du tycker seglet ser konstigt ut (slappt och sladdrigt) i akterliket (den bakre kanten), så är det inget att oroa sig för. Det SKALL se så ut. Min erfarenhet är att många oftast drar för lite i nedhalet.

Det där med hur linan skall dras för att det inte skall bli onödigt motstånd och slitage på linan är en konst, som det är lätt att misslyckas med. Nu vet jag inte om Simmer har bara en öljett, eller rullar där nere. Om det har rullar, så finns det en liten guide på hur du skall göra på sid 4 i följande dokument:
    http://download.neilpryde.com/2005/tunning_guide/2005_guide_e.pdf

Lycka till, och var inte rädd för att fråga om något är oklart!

• jester

Medlem
    16 juni, 2005 vid 07:16 som svar på: Kol/Alu?

Svar till:

En aspekt man kan väga in är ju även seglarvikt, för en lättare person är skillnaden oftast inte lika stor, eftersom påfrestningen blir mindre.
    Men väger man som mig runt 90kg och jämför med en räka typ 60kg så kan man nog säga att det är skillnad alltid.

Jag tror alla som säger att det inte är så stor skillnad inte har provat segla med kolbom, för skillnad ja det är det!
    Själv kör jag bara med kolbom, visst kan man hålla med om att det är mindre skillnad på små segel, Men skillnad är det tongue.gif
    Sen håller en kolbom bättre, jag har böjt flera alubommar med följden av kassering…

[/ QUOTE ]

Kan inte göra annat än att hålla med. Seglat min 8.5 med alubom i 2 år, och var aldrig riktigt nöjd med hur det hela funkade. Enorm skillnad när jag fick köpt mig en kolbom. Känner även skillnad på min 6.5, men inte alls lika stor. Men det blir nog att jag skaffar en kolbom även till mina vågsegel.

• jester

Medlem
    14 juni, 2005 vid 19:04 som svar på: Nya pryttlar

Svar till:

mera….

http://www.surfforum.be/viewtopic.php?t=15526

[/ QUOTE ]

Gah!

Alla plattvattensegel får den där fula cut-outen för bomen…

Men annars såg dom ju ganska fina ut.

• jester

Medlem
    14 juni, 2005 vid 14:21 som svar på: Kol/Alu?

Svar till:

om jag fattat det rätt är det bara för formula/race segel?

[/ QUOTE ]

Inte bara, men helt klart viktigare där. Och på storlekar över 9 kvadrat ett måste. (finns helt enkelt inga alubommar som är över 250cm vad jag vet…)

• jester

Medlem
    14 juni, 2005 vid 06:13 som svar på: Kol/Alu?

Ju större segel du har desto viktigare är det med en styv bom. Har själv bytt från Alu till kol på mina större segel, och det är en drastisk skillnad. Kol är ju som bekant lite känsligt för slag, så titta så att förre ägaren inte varit slarvig med bommen.

• jester

Medlem
    12 juni, 2005 vid 21:27 som svar på: Hjälp varandra att rigga ner seglen

grin.gif

• jester

Medlem
    12 juni, 2005 vid 20:27 som svar på: Snart är det midsommar

Jupp. Fick en fin kväll i Lejet kvällen innan midsommarafton förra året. Skall bli fint med lite vind. Har inte rört mina vågsegel ännu i år…

• jester

Medlem
    12 juni, 2005 vid 20:06 som svar på: Hjälp varandra att rigga ner seglen

Hoho. Skaffa dom moderna race-seglen med sjukt bred maststrumpa. Då man både trär i masten och ur den med masten ovanför alla cambers, så blir det nästan inget slitage alls på monofilmen. Dessuomt kan man segla fort med dessa segel… wink.gif

• jester

Medlem
    11 juni, 2005 vid 09:04 som svar på: POLISANMÄLAN för IP-Nummer

Stämmer bra det, Ola. Blir ju olagligt först när man använder IPn för att ta reda på vem det är.

Anslut er till DASP nu!

• jester

Medlem
    11 juni, 2005 vid 07:29 som svar på: POLISANMÄLAN för IP-Nummer

TDK, vi får bilda en rörelse här på forumet…

DASP – Dissa Anonyma Skräp Postare

• jester

Medlem
    10 juni, 2005 vid 22:38 som svar på: Easy uphaul

Svar till:

okej, ger mig!! tongue.gif

Är ändå skeptisk till den, men jag har ju inte provat så….

Tycker iaf att mjölkskummar vispen är onödig wink.gif

[/ QUOTE ]

Precis. North Power XT finns juh…

• jester

Medlem
    10 juni, 2005 vid 22:37 som svar på: POLISANMÄLAN för IP-Nummer

Haha. Konstigt. Detta inlägg av högsta kvalitet är skriven av en icke inloggad användare! Märkligt!!! wink.gif

• jester

Medlem
    10 juni, 2005 vid 22:34 som svar på: En kitesurfare flög bort…

Svar till:

dom flesta kör man om trots att man bara kitat ett år.

[/ QUOTE ]

Det måste varit nybörjare du kört mot då. Jag har ibland svårt att avgöra om jag möter eller åker ikapp kitarna… Fartskillnaden är högst påtaglig. Dock har en pålitlig fd surfare intygat att fartkänslan faktiskt är helt ok med drake. Men, inget går upp mot att ha fullt drag i grejerna, och göra höga långa hopp enbart mha den fart man lyckats bygga upp, och en schysst våg. Vill jag flyga drake, hoppar jag nog hellre från ett berg, och får mig en riktig flygtur med en riktig drake…

Sida 411 av 420
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications