Forumsvar skapade

Sida 2 av 7
  • jfr007

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 12:37 som svar på: Halv-mast-tråden: Bli av med din halva mast!

    North Sails Platinum 490 överdel söker nytt garage.

  • jfr007

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 18:38 som svar på: Trimtips akterliket i vattnet

    För tusan Glenn! Det är ju skitbra. Gör du en bakåtloop hela tiden? Akterliket i vattnet är ju hur ccolt som helst. Värre är det med underliket i vattnet.Det är bara att ta fram kniven och skära bort skiten.

    / ordpolisen

  • jfr007

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 16:06 som svar på: Thule Wingbar lasthållare

    Kör numera Thule wingbar men skillnaden i brus är inte märkbar. Höj stereon istället för att gå på den finten.

    (Rails är f ö riktig skit (möjligen förutom xc70 som har hål). Dåligt för miljön och svårt få 100 pr fäste.
    Thule får fan skärpa sig annars köper jag en sedan nästa gång med rejäla inserts i taket. )

  • jfr007

    Medlem
    6 mars, 2013 vid 21:51 som svar på: Boom… The 60 knot sailboat smashes the barrier!

    Ser ut som att gänget bakom Vestas SailRocket har något helt nytt på G. Själva sitter vi surfare fortfarande och funderar på samma saker som för gjorde för tio år sedan. Innovationsnivån måste upp. Känns ju nästan som att slutet på intervjun är lite av passning till oss.

    Färskt från Sailng Anarchy:
    next
    Paul Larson took the SailRocket program to incredible heights,*literally. We caught up with him after the Shackleton Epic*to ask what’s next…

    To be honest… we still have to work that one out. Even if we do push on with VSR2, I think it will be in parallel with whatever our next project will be. I don’t think anyone expects… or wants us to do something normal/conventional. It has to be something we are truly passionate about as I know now more than ever what depths these projects can drag you to. It’s only worth it if you really believe in what you are doing. I doubt I need to tell you that.

    We have started looking into a few options at taking the concepts offshore and scale models are already being sailed… but these are just early days and we remain objective. The answers will present themselves as to whether they are worth following up on. Yeah there’s some pretty obvious paths and then some slightly ‘off track’ ones. We will look into all of them. When we first saw Bernard Smiths concepts a long time ago, it all seemed so obvious.

    The path to where we are now seemed clear… although we often tripped up on the details along the way. So often we are ‘conditioned’ not to see what should be obvious. I guess I’m more fascinated by what hasn’t been done rather than what has. I guess that sounds a bit out of place coming from someone who just did a Shackleton re-enactment. I did that for a mixed number of reasons. I wanted to see that part of the world and I wanted to see if I could translate my education and understandings into a world which is vastly different. Those adventures don’t come around often. It was also a good way to avoid the come-down after the high of finally seeing the Sailrocket program deliver.

    So we’ll sit down with the team and start afresh. One thing is for sure… there are still plenty of good things out there that haven’t been done… and even more that haven’t been done right. The world needs people lifting up the corners of the carpet to see what’s under there (Christ, after two months on a Discovery Channel shoot I’ve turned into a f*****g sound bite machine)!

  • jfr007

    Medlem
    11 februari, 2013 vid 20:33 som svar på: Laga segel i Malmöområdet

    Ännu bättre blir det om du kollar med North Sails i Lomma! Ligger vid Statoil-macken nyöppnat loft.

    Till skillnad från Gran så surfar de själva…

  • jfr007

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 11:29 som svar på: Schlalomcupen är tillbaka!

    @styret 706658 wrote:

    Vad är det som är komplicerat?

    Exakt det undrar jag också. Förstod det dessutom som att du tyckte det var bra med kommentarer om reglerna och antar det är så du menar.

    Om du läst så ser du att jag gett eloge till de som arrar., vilket jag antar är du.

    Anledningen att jag alls frågar är att det (rimlig förutsäbarhet i start som nu verkar vara enda utestående frågan vilket löser sig om någon i startbåten har en mobil med klocka i och att seglarna klarar av att räkna till 1060) nog skulle påverka mitt val att åka till Öland eller Danmark… Eller så gör ni ett så långt race att det inte spelar någon roll.

    Eloge igen och kör så det ryker!

  • jfr007

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 06:13 som svar på: Schlalomcupen är tillbaka!

    @styret 706609 wrote:

    Det där är ju en internationell regel. både inom kappsegling och vanlig sjöväg.

    nu. DS

    Nä.

    Upphinnande väjer för framförvarande är en vanlig regel, men i o m att ni skriver ”ledaren” så slår ni andra regler (som har företräde i specifika situationer) ur spel. Det finns bl a situationer (t ex om du zick-zackar…) då man upphör vara ”framförvarande” men fortfarande är ”ledare”. Därför blir det konstigt i er regel…

    Jag har kappseglat i 30 år men aldrig protesterat mot en medtävlande. Har inga ambitioner att börja. Jag tror bara att ni kunde förenklat livet och attraktionskraften om ni bara kört på vanliga normala regler.

    Om tänket är ”eget” och att t ex ingen ska ha fördel av startklocka ja då är det så. Men låt oss inte vara överraskade i frågan varför svensk slalom inte har internationell klass förutom några enstaka undantag.

  • jfr007

    Medlem
    7 februari, 2013 vid 08:03 som svar på: Schlalomcupen är tillbaka!

    @Svenne 706585 wrote:

    Paragrafryttare brukar vanligtvis kommentera reglerna efter tävlingen. 😉
    Tomten som ligger först och kör slalom på riktigt lär inte leda så länge till när de bakom – som kör snabbaste vägen – seglar fortare.

    Eftersom jag inte kommer att vinna slalomen i sig så satsar jag på att vara fullast på efterfesten. Men med tanke på vilka banjo-players man har emot sig så ligger jag dåligt till även där.

    Tänkte också på Banjo men ännu mer på läget när ledaren stänger insidan i gippen men det är lugnt jag kommer sist ändå i alla övningar.

    Förresten 1; Ska jag inte driva mer med er. Jag visste faktiskt att NileCity inte skämtade.
    Öland är nog ändå Sveriges Jamaica.

    Förresten 2; Det är alldeles för gullig stämning mellan landskapen.

    Förresten 3: Om jag bara hinner och får tag på brädor och segel samt har tekniska möjligheter att odla rastaflätor så ska jag försöka dyka upp. Det är lugnt vi startar närsomhelst och ingen kör om den som är framför. Boooom Shacka lack

  • jfr007

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 22:14 som svar på: Schlalomcupen är tillbaka!

    Ytterligare en skön regel i detta race verkar vara att ingen får köra om den som leder racet. Typ.

    ”Upphinnande väjer för ledaren” typ.

    Så den som leder kan zick-zacka och luffa de bakom hursomhelst.

    Skön grej.

  • jfr007

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 22:10 som svar på: Schlalomcupen är tillbaka!

    @mackee 706578 wrote:

    Alla står på sandrevet och strand startar när signalen går
    Funkar kanon för det mesta

    Misstänkte det. Men om man gör sig allt omak med båt och flaggor varför inte ta ner flaggan på en minut istället för närsomhelst.
    Verkar lite bättre förutsättningar för fair segling… Tänk om man står och filosoferar när flaggan går ner. För tidigt.

    Nåväl en eloge till alla som råddar i dylika arr.

  • jfr007

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 20:18 som svar på: Schlalomcupen är tillbaka!

    Nyfiken fråga: Startproceduren. Så start kan ske helt när som helst inom ”sista minuten” dvs grön flagg kan komma upp direkt med orange och så är det start om en sekund? Räknar arrangören med att alla ska stå still på linjen och pumpa igång (när som helst inom en minut) eller hur går tänket?

    Frågvis.

  • jfr007

    Medlem
    30 januari, 2013 vid 19:56 som svar på: Den 30 januari – Skanör sandrevel bonat golv

    @SWE117 706252 wrote:

    Nej, det är dessutom ”restricted area” 🙁

    Mig veterligen gäller sälskyddet inte i januari (därav uppropet!) och det ”övergripande surfförbudet” överallt på Näset och hela tiden är det väl ingen Människa som tar på allvar (så länge säl och fågelskyddet efterlevs) utom förhoppningsvis kitare.

  • jfr007

    Medlem
    30 januari, 2013 vid 19:47 som svar på: Den 30 januari – Skanör sandrevel bonat golv

    Ja det går att gå ut till fots (förutom en grund kanal på ca 50 meter) precis på slutet. Så var det i v f sist och sand rör sig men inte så mycket. Ribben ligger vid slipen i hamnen om säkerheten är fråga. Nu är det för sent.

    Vän av ordning undrar varför det ligger en sandatoll just där (kolla flygfoto nv om hamnen) och svaret lär stå att finna i stenformationer som binder och skapar virvlarna. Skånes sista hemlighet är nu röjd.

  • jfr007

    Medlem
    10 december, 2012 vid 19:52 som svar på: Boom… The 60 knot sailboat smashes the barrier!

    Jorå har kört lite M20. Som i andra sammanhang kommer det bra skit ifrån Västervik. Fint kex.

    Om du satsar på M20 så strunta i undervattenskroppen utan foila bara upp den. Vilket Göran f ö gjort med resultat att allt först lyfte okontrollerat.

    Upprepar efterlysning nya idéer surfingen.

  • jfr007

    Medlem
    9 december, 2012 vid 18:15 som svar på: Boom… The 60 knot sailboat smashes the barrier!

    @Mården 704474 wrote:

    nu vet jag knappt vad vmg betyder ? men krävs väl 45kn i 45gr kryssvinkel mot vinden om man ska ha 32kn vmg?
    eller kan man mena vmg mot länsmärket också ?
    annars var den grym på kryssen 🙂

    Velocity Made Good

    Ja de är samma mått på undanvind dvs fart mot märket helt enkelt.

Sida 2 av 7
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums jfr007

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.