jfr007
Forumsvar skapade
-
LarsD;677450 wrote:Bara plattvatten vad jag vet. Har för mig att Cervantes hade en slalomtävling (som blev inställd pga dålig vind) när jag var i WA 90/91. Cirka 8-10 mil norr om Lancelin och 20 mil söder om Geraldton. Här är ett kort klipp med Lökträ på speed-bräda i Cervantes och lite snälla vågor på Coronation som avslutning.
http://www.youtube.com/watch?v=5piNwaYLFsoLars,
Nja. Nog seglas det vågor där ibland. Ruggig stort onshore sist ’98. Men inte som att surfa Gåsefjärden…
JonasF -
D2an är ”sweet” (ofta använd term på känd seglingsblogg). Fint komplement i brädsamlingen men hur tusan den får plats i släp återstår att reda ut.
Raid är klockrent dock att den här varianten inte skulle inkludera teamdimensionen som jag tycker är grymt kul på raid. Att hela tiden maxa fart, navigera och dessutom göra taktisk val kräver två gubbar (eller tjejer) som är i form och har ball. Men jag vill ändå testa D2an för raid. Som komplement till f18 bör nämnas.
Slalom är kul, formula likaså, men raid är nästa planet. Sorry Klang det blir ingen ny formula för mig men väl en 117w eller d2a. Som komplement.
/ Jonas F
PS:
För den intresserade har filmerna från årets svenska raid precis släppts:Officiell:
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=ePeoEpEbfd4″]Raid Revenge – YouTube[/ame]O.T.: Om vi inte kraschat 4:44 in i filmen hade vi fått en något bättre placering kanske. Kom visserlgen igång igen på under tre minuter och tappade inte så mycket annat än mentalt fokus.
Gustaf memory lane:
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=ntY7aT2GpUs”]Raid Revenge 2011 – YouTube[/ame] -
Ni talar nog om olika saker.
Martin C: Om du släpper din kompis i ”bassängen” så lär du får hämta ut honom på polisstationen och han lär inte behöva mer salt det året för det är just vad det är, saltdammar. Kör inte i dammarna är ett stabilt tips.
Svenne och jag måste ha varit på olika ostsidor, för mer långrunt än en vanlig svensk strand är det inte vid La Bergerie. Lomma är mer långgrunt. När det blåser pung på ostsidan så kan det bli lika stökigt som på en vanlig svensk bonnstrand som det blåser on-shore på. Vågor att tala om blir det dock inte. Typ Lomma-vågor fast ingen tång.
-
Funkar fint att hyra i butiken dit Svenne länkat men det blir ett attans hasande av prylarna om du inte har hyrbil med takräcke.
Själv brukar jag istället nyttja uthyrningsstället på stranden typ 500 meter syd om den butik dit Svenne länkat.
Där finns helt ok vågprylar och fräscha segel. Minns inte vad det kostade men det var rimligt och jag bytte färdigriggade segel på stranden i hela segellinjen (NP). För mindre vind och lite större prylar så har de bara freeride-brädor och dylikt men då brukar jag ändå bara dricka rödtjut.Sen vet jag att man kan hyra på andra sidan (dvs på östra stranden längst norr ut) men där har jag bara kört med egna prylar. Se upp för beachbreaket om det blåser.
-
Vi drar till Moss (bara andra sidan av fjorden) för att segla NM F18. Ball att bägge mästerskapen i de snabbaste klasserna går samtidigt på samma vatten, undrar om ens norbaggarna förstått det! Vi drar upp på fredagen. Ses på vattnet.
-
kommer
-
Hänkö;608102 wrote:Ett illvilligt rykte gör gällande att Lars Dahl börjat med Kite
Om det ryktet skulle sammanfalla med vad Lars faktiskt gör så är det tveklöst det mest tragiska jag hört i år. Det kan bara inte stämma. Jag är i chock och nog lite upprörd. Förhoppningsvis i onödan.
-
tobhed;597591 wrote:Vad kan man dra för slutsatser här?
Att flerskrov är det som gäller?
Sorry, kunde inte låta bli. F18; roligare kan man inte ha under tio meter vind. 40 båtar på SM och alla möjligheter att segla balla raider. Bända formula gjorde vi på 1900-talet. Slänger med lite bilder från säsongen. När SWT går i Lomma får vi hoppas på lite vind så att vi kan göra upp.
PS1 Av någon märklig anledning är det Swe50 som gäller oavsett om jag står på brädan eller skrovet DS
PS2 Ang. AmericasCup kan man ju bara skratta eller gråta. Kattan vinner dock. DS
-
andersbq;588450 wrote:Japp, och proffigare starter. I år hade vi ibland typ ”någon gång inom sista minuten går starten när gröna flaggan går upp”. Så funkar det inte i stora världen. När starten går så är det på 100-delen och då kör alla redan 30 knop över linjen. Inget problem med att plana eller täckt vind. Ungefär som en formulastart fast snabbare.
Just precis. För egen del så spelar antalet kombatanter på startlinjen mindre roll (även om modellen med roterande grupper verkar ball), utan STARTSEKVENSEN måste vara proffsig. Det är A och O för rättvisa race.
Jag betalar gärna rejält extra för en arrangör som kan hantera startklocka och flaggor. Ingen kritik mot det som varit men det är rena rama Grönköping att stå på ett rev i ”lite go vinkel” mot vinden och sedan resa riggarna först till kvarn när ”typ när det är en minut kvar – sen är det bara att köra”. Argumentet att det blir lättare för fler att vara med då bär inte längre. Alla kör redan runt med klocka på armen.
En proffsig startsekvens innebär också att det, om vi ska behålla ambitionen att få fram bra seglare, inte kan genomföras stegar utan diskar för tjuvstarter. Diskar är ett sundhetstecken.
-
Sverige är fantastiskt. På riktigt.
-
Kapten K;584228 wrote:Anholt och västerö, eller saltholmen i sundet borde ju funka, vet inte om man får segla där dock,, båt krävs ju nog med.
Har suttit i litet flygplan över Anholt och reveln längst upp i bild skulle nog bli ruskigt bra för speed. Reveln är rejält lång i verkligheten – det måste vara mycket högvatten på bilden. Sandreveln böjer sig dessutom i en trevlig båge så att den inte blir så riktningskänslig.
Bara att lasta brädorna på taket, åka till Flygklubben på Getterön, slänga upp en femhundring och ta svarttaxiflyg över. Eller inte.
-
SWE-31;584179 wrote:Är ett kanon ställe, funkar på masor av riktningar, problemet är att det är förbjudet vatten, sälskyddsområde och kameraövervakat av öresundsbron.
+ att du behöver båt för att ta dig dit, men seglar du +40 är det ju få som hinner ikapp dig:smile:
Kanonställe? Du är rolig. Jag har seglat där med katamaran i arton sekundmeter, och kan inte föreställa mig att det skulle vara särskilt lämpligt för speed. Ön (och särskilt stenbankarna nere vid strandlinjen) är alltför höga för att vinden ska komma ner nära land (även om det ser vackert ut ibland från bilen på bron). Skulle vara på sydlig styv kuling så att man kan köra tillräckligt långt ifrån ön för att få vind, men då blir det oplatt och sten dessutom. På sydsidan går det dessutom ruggigt med ström och sjö. Nej fy tusan, bättre att sitta hemma i soffan.
-
Klang;434748 wrote:Gott, får prova vombsjön på nästa kraftiga vind från NV. Jag mätte sträckan, den nordgående på bild, i Google Earth till 2500m. Sedan ser det ut som om att det är rätt lite träd till väster om sjön, vilket också är lovande.
Hur har vinden varit där, är det extremt byigt då det blåser på ordentligt?
Testat Vomb idag. Och ja det är riktigt groteskt byigt. Inte ens idag med tjugo stadiga (och större grenar uppe i luften i någon by) gick det att plana hela vägen. Tack till Glenn som stannade på land. Bättre att satsa på något annat ställe.
