jfr007
Forumsvar skapade
-
Vad vet vi om vindriktningen?
-
Moderator vv rensa tråden från drakflygare.
-
SVT Play
http://svtplay.se/v/1641914/mer_sport/sm-veckan_i_malmo_-_2_8
Kona 55 minuter in i programmet
F18 1.07.28 in i programmetHumor att få svall av följebåten mitt i slaget. Enjoy.
-
Seeberg;563273 wrote:och Uffe SWE-8 är med och seglar grymt inför EM.
[/url]
och stackarn blev visst tio år äldre på kuppen.
-
Bilder, och notera SVTs reportage idag.
-
Särskilt grattis till Anders! Superbra seglat. Nästa år steker du farsan i lä.
Kul kappsegling och formatet med SM-vecka (och flera klasser samlade) är ju helt ok även om det finns många åsikter om effekten av finalseglingar. Vi körde mixed (herr/dam) i F18 och det gick helt ok även om en tokvolt sänkte totalresultat. En sak att fundera på är om det är säkerhetsmässigt klokt att kombinera Kona och F18 på samma bana. Ni syns inte i när ni ramlat eller vilar i vattnet. Ni har minst skydd i form av båt. Vi (F18) kommer i 10-20 knop en vanlig dag och har rejäl svängradie och ingen broms alls, samt testeronfaktorn i fältet är hyggligt hög kan jag lova. Herre jesus vilken racing! Ur säkerhetsaspekt vore det därför bättre att köra F18 i kombination med CB66 och Kona på egen bana. Ni såg f ö roliga ut i grupp på vattnet (är det filmerna Tillsammans eller WaterWorld som inspirerat?) ska försöka lägga upp lite bilder som vi tog på vattnet. Tveksamt om Dalas PR-jippo med formulabrädan strax innan start gick hem hos SVT men vi kan ju hålla tummarna.
Vi verkar kunna ses i Malmö nästa år för SM 2010!
-
Klang;558598 wrote:Mer vild spekulation
Formen på bommen lär bestämma möjlig form på buken på seglet. Om bommen är väldigt bred så kan man såklart låta seglet anta vilken form som helst, men om bommen är lite smalare så måste man ju dra uthalet lite hårdare för att inte buken fullständigt skall hänga över bommen.
Jag kör NP:s RS segel, då dessa tagits fram med X9 bommen så kanske man borde fundera på att åtminstone använda en bom som har så lik form som denna som möjligt? Någon annan som har speklationer kring detta?
Oj – rejält vilda spekulationer. Bommen begränsar mig veterligen inte buken mer än ytterst marginellt, även om man släppt uthalet helt.
-
jfr007
Medlem14 juli, 2009 vid 19:28 som svar på: Kan man lämna NP RSR segel riggade över natten eller rent av i flera veckor?joth;559158 wrote:Så är det när man skall ha camber segel… Skulle aldrig stå ut med att vara så nervös hela tiden. Jag bjussar på de extra knopen så jag kan sova bättre på natten.Joth, kryp nu till korset så att vi får lite mer tryck i klubbmästerskapet. Gör inte en principgrej av att åka runt med vandrande tryckpunkt. Det måste bli en pudel. Camber (eller klykjävel som vi kallade det när de satt på NP Combat 1989, minns inte exakt när men det fungerade för jävligt) är ett billigt sätt att få bra prestanda med en slalombräda under fötterna.
Jonas
-
jfr007
Medlem14 juli, 2009 vid 19:26 som svar på: Kan man lämna NP RSR segel riggade över natten eller rent av i flera veckor?40knots;558950 wrote:Måste man rigga ner eller kan man bara släppa lite på nedhalet tex? Jag använder RS6 och inte RS9 master från förra året.Tom
Ett säkert tips är att rigga ner (och låt helst inte seglet ligga uppriggat i direkt soljus om man inte har sailcover som riktiga proffs). Varför?
1. Böjkurvan är grym (i vart fall på NP, RS:S undanräknat).
2. Nedhalsspänningen är grym.Ingen av dessa parametrar är desamma som för bara 5-6 år sedan. Rigga ner och spara pengar. Så ofta blåser det ändå inte i Sverige.
Jonas
-
Ja det ska bli gött. Dvs att segla Formula 18.
-
@Kapten K 530162 wrote:
Problemet är att den är lite hög, så jag vet inte hur mycket vind som går över.
Som vanligt så är Kapten Klänning som öser ur sig idéer men det bara jag som har rekat på allvar.
Piren är tokhög. Dessutom är det ett riktigt hårigt beachbreak att ta sig ut ifrån från småbåthamnen (typ fyrnoll l’Almanarre pålandsvind – riktigt jävligt). Jag vände. Det skulle vara om man lyckas sjösätta från pontonbryggorna inne i småbåtshamnen, simma ut därifrån, seglar bakom pirarna som är höga och läar samt tillslut lyckas undvika att bli slukad eller påkörd av höghastighetskatamaranen som anländer med jämna mellanrum. Nej då stannar jag hellre hemma och klipper gräset. -
Kapten Klänning och jag lär vara de enda som försökt segla Foteviken under 2008. Det var så mycket sten att det inte ens gick att komma in i viken västerifrån i sundet. Vi gick i från Höllviken och det är nog smartare att faktiskt slöra ner från Klagshamn (eller hitta en väg ner från någon av jordbruken som har strand ner mot Foteviken). Om slavarna tog bort stenen för 900 år sedan så tror jag att det har poppat upp en hel del ny sten sedan dess. Jag skulle bli uppriktigt förvånad om det går att segla där inne. Men ordentlig rekning, utmärkning med bojar och lite högvatten kanske hade funkat. Men om det inträffar så finns det å a andra sidan trevligare ställen.
-
Detta är alltid lika märkligt. Vissa får svar inom kort tid från deras support-center, andra får vänta i halvår eller år. Det är helt slumpmässigt. På den tiden det begav sig brukade jag dock få fenor med ca 3 månaders ledtid. En gång gick det ännu snabbare men då var jag nere i verkstaden i Toulon och hämtade ut dem personligen (röken låg tät i lokalen och inte var det vanlig piprök). Men herre jesus vilka fenor det gjorde och antagligen alltjämt gör även om processen flyttat.
På LarsDs vänliga inrådan har jag kapitulerat och kör Tectonics numera. Men support i all ära – Deb är Deb och det är inget som kan ändra på det. Om någon här därför får kontakt med Mariana (eller vad deras supportbrud numera heter) och kan beställa fenor, så PMa mig först för jag ska ha en till bara om det är för att ha på väggen som påminnelse om hur galet gött det är när en R13CustomM spattar loss. Galet på riktigt.
Tur i oturen att de inte gör tångfenor får då hade jag nog satt mig i bilen bums och gjort inbrott i fabriken.
-
@Kapten K 521315 wrote:
Är inte lattorna extra mjuka i bakkant(vilket jag inte tror) så kommer ju inte seglet att twista där om du inte är idiot överriggad.
Jodå det kommer att tvista mer, även om lattorna är jämnstyva över hela längden (däremot är animationen kraftigt överdriven i ”High Wind”). Tro mig eller testa att byta lattor på dina egna segel så ska du se vad som händer med akterliket. Egentligen är det fantastiskt vilken skillnad det blir i hur akterliket faller ur bra man byter någon smärre styvhetsgrad.
Nackdelen med hela idén – vilken f ö varken är ny i windsurfing eller vanlig segeldesign (har själv deltagit i segeltester där vi testat yta upp och ned längs akterliket – är att man till slut får dålig kontroll på akterliket men visst blir det ett jävla mos när det vill sig väl. Avsaknad av kontroll visar sig främst på kryssen och därmed ska seglet enligt teorin gå sämre på kryssen om eftersom det blir svårare att få bakkanten att ”bita till” – låt vara att flera här nog skiter stort i det. Personligen tror jag inte att detta är en revolution. Bättre att ha ett vanligt segel och dra nedhal utav bara helvete när det brallar istället.
