jlhp
Forumsvar skapade
-
Och för att gå tillbaka till början av denna tråden (dr Masse) så har jag aldrig tänkt 5.3 – 4.5 – 3.7 tidigare men ju mer jag reflekterar över det destå vettigare verkar det, jag tror faktiskt att det skulle kunna funka utmärkt 🙂 .
5,3 till 4,7 tycker jag är för nära, liksom 4,7 till 4,2 för att kritisera det gamla universella systemet. 5,3 till 5,7-5,9 tycker jag personligen är lite för nära också( jag kör 5,4 och 6,9+freestyle wave bräda) men så som du resonerar verkar det trots allt ändå ganska vettigt.
Hälsar John -
Drog mig just till minnes att jag såg en Italienare i Kapstaden som jag tror körde 4,2 4,5 5,0 , så allt är möjligt. Eller så säger det mer om italienare…
Hälsar John -
Hmm, alltid kul med lite surfteorier när det ändå inte blåser…
Jag håller till på bästkusten och hade halvkvadrat steg förr i tiden (90-talet), missade faktiskt seglingsdagar pga att jag inte kunde bestämma mig! Ville ju hellre köra 4,5 men det kanske krävdes 5,0 t.ex. Lösningen blev 4,7 och senare 5,6 och en andra (större) vågbräda. Funkar perfekt för mig, har kvar 4,0 och 3,5. 3,5:an används inte så ofta men när den behövs är den oumbärlig, den slits ju inte ut heller så med lite tur kan man få tag i ett beg. ex. alt. köp ett bra som du verkligen gillar och behåll i 20 år (jag har haft min i 13 nu!). Jag har hellre rejäla hopp mellan storlekarna som underlättar segelval och så har jag kvar mina gamla utjänta segel som back up ifall det behövs. Sen kommer ju vikten (på seglaren) in i det hela. Jag väger ca 70kg, har en kompis som väger ca 80kg och han håller på att skaffa en linje på 3,7 4,2 5,0 5,8. Samma princip men ett nr större. Jag vill påstå att matematikern trots allt har en poäng i att man kan/bör ha större gap mellan storlekarna ju större seglen är (jag pratar vågsegel nu, race har jag inte en susning om). Och i sista änden kommer ju personliga preferenser och brädor seglingsförhållanden in också, så t.ex. har jag bytt precis bytt ut mitt trogna gamla 5,6 mot ett Np Combat 5,4 eftersom jag tycker de nya 5,6 orna har för lång bom (180cm är inte längre ett vågsegel tycker jag). En annan av mina käpphästar är att jag tycker man kan blanda nästan (man bör dock ha en tanke med det hela) hej vilt mellan segelmärken och typ av segel i en linje, tvärsom mot den gängse teorin att man ska ha en komplett linje med samma märke, modell, årsmodell och färg;-). Jag menar dels att jag behöver olika egenskaper av de olika storlekarna t.ex. kontroll i de mindre storlekarna men gärna lite power i de större. Jag menar också att förhållandena man använder de olika storlekarna i ändå är så olika att det inte spelar ngn som helst roll om seglen är från samma linje eller ej. Om du, som jag, inte har råd med nya segel för jämnan så lär man sig efter ett tag ändå exakt hur och när man skall använda sina fyra segel. Jag upplever också att jag har blivit duktigare med åren på att trimma nya/okända segel eftersom jag har så olika segel.
Jaha, det blev nästan en doktorsavhandling det här så grattis om du orkade/hängde med ända hit:-)
Hälsar John -
Och jag blir lite avis Magnus, jag fick nöja mig med en staketfena som jag inte ens kommer ihåg hur den kändes att segla med 🙁 /John
-
Inte illa, påminner mig om Woodwind, ”brädornas Stradivarius”! Tur att Starboard finns, trä finish är bara så läckert tycker jag, men de borde ju förståss göra dem i helträ finish (som man gjorde på 80-talet) och inte bara visa lite trä på däcket/John
-
Mmmm, sa ju det. Rosa… Och fot, och fotbolls thrusters och Y-fena. It’s all there! Kan undra om det finns några kvar eller om alla är avbrutna?
Undra på att man dreglade över Alpin & Surfsports kataloger när det begav sig:-) -
Ha, ha, nu har jag rotat hos mina föräldrar och minsann hittade jag inte vad jag sökte. Så håll i er, här åker vi tillbaka till 1985. Tycker broschyren är urläcker, och som sagt, bulbfenor i rosa lexan var det…
-
Svenne, var kan man få reda på sånt här utan att behöva gå en kurs? ”Jag vet folk som bland annat har varit på Jem Halls kurser, och där får man minsann veta ett och annat om guld och skit bland brädorna på marknaden. Tokigt, att just han är med och testar för Boards…”
Tycker nog att det i högsta grad är intressant att få reda på vilka grejor som är ren skit INNAN man har lagt ut sina mödosamt hopsparade (och snart värdelösa!) kronor.
/John -
Hade en staketfena en gang, innan den gick av. Borjar bli sa gammal att jag inte kommer ihag hur den kandes men jag har for mig att det hjalpte en del mot den pa 80-talet sa fruktade SPINOUTEN. Antar att de flesta roliga fenor hjalper/te mot spinout men kanske inte lika bra som de var pa att samla tang!
John -
Hmm, lat mig se. twinfins och trifins var val lite poppis for ca:tio ar sedan. Men thrusterkonceptet med en stor mittfena och tva mindre sidfenor en bit fram har jag ocksa sett forr-for sisadar 20 ar sedan! Ahh, gamla tider, kommer ihag brochyrerna fran Alpin&Surfsport dar man kunde dregla over mini fot-, fotbolls-, och bulbsidfenor i rosa lexan!! Tror det kan ha varit -86. Eller var det pa 1800-talet??!
John -
Ha, ha, det har haller pa att bli en grym trad:-)
Nu ar kanske skillnaden att det existerar nyktra svenskar;-)@Ola H. 532929 wrote:
Keith Teboul (som också kör små fenor) kör t ex sina extremt långt fram (och har alltid kört sina single fins långt fram också).QUOTE]
Hmm, jag har hallit pa och flyttar fram fenorna pa en del av mina brador i flera ar nu. Tycker bradan kanns ”losare” och svanger lattare, men kanske lite mer svarkontrollerat nar det borjar bli overriggat eller ga riktigt fort pa vagen.
John -
Tror det var i Windsurf forra aret jag sag ett litet citat fran Scott McKercher angande twins. Han sade att han nog hade ngra gamla twinserfenor liggande nagonstans och vidare menade han att twinsers var bra for att kontrollera power trifins pa att generera power ”and that’s where the single has always sat in between so to speak”.
Skulle gissa att antalet fenor bara ar EN parameter av manga nar det galler braddesign. Har sjalv tyvarr aldrig fatt mojlighet att kora annat an singlefins sa det ar jatteintressant att fa ta del av andras funderingar och erfarenheter har pa konfen:-)
/John (I Kapstaden for tillfallet, satte mitt forsta helikopterslag pa 70litersbradan idag :-)) ) -
Tack!
Det har ordnat sig nu/John -
Klart kul o intressant tråd även om jag efter genomläsningen (puh) måste citera från någon annanstans på forumet: ”still confused, but on a higher level”!
Det dök upp en fråga om vilken roll fenans lutning spelar som jag kanske missade svaret/utredningen på. Det gällde väl i praktiken hur bakåtsvepta vågfenor fungerar kontra upprätta, relativt raka speedorienterade, och jag har något i bakhuvudet från ngn artikel i saliga gamla Surfsport om detta. Kanske samma som den med fenprovning under kökskranen kontra mammas osthyvel!! Vill också minnas att Henrik Sköldängen skrev ngn artikel om fenor runt -90 ngn gång efter att ha seglat en hel kryss med fenfodralet kvar på fenan!!! Där nämnde han (om jag minns rätt) att en tillräckligt bakåtsvept fena (läs vågfena) utvecklar en virvel längs framkanten som markant ökar tåligheten för stora anfallsvinklar. Det hänvisades i det sammanhanget till Concorde som kunde flyga med så stor anfallsvinkel att man var tvungen att fälla ner nosen på planet för att piloterna skulle kunna se framåt, Concorde hade ju väldigt bakåtsvept leading edge på vingarna. En sådan virvel ökar kanske motståndet vilket kanske inte är så bra om man bara vill segla så snabbt som möjligt, men på en vågbräda kan den komma till användning. Tyckte dock att det var intressant att titta på bilderna av svärdsfiskarna, som tydligen kan simma betydligt snabbare än världsrekordet i speedsegling. Deras viktigaste fenor för att generera kraft ser ut att vara ordentligt bakåtsvepta, i vart fall jämfört med formula- och racefenor.
Tack alla för intressanta inlägg/John -
@Lars_K 391712 wrote:
De senaste Tecnolimitsbommarna har ledat frontbeslag.
http://www.tecnolimits.deTack för upplysningen
John
