jlhp
Forumsvar skapade
-
Jodå, den ser ut att kunna ta bra med höjd. Efter vad jag hört var den väldigt medvetet utformad så på grund av att efter vad jag också hört lär raceboards ha svårt att hänga med D2: orna (rundbottnat) på kryss just på grund av att de tar lite sämre höjd.
Ett par bilder på centerbordet trots att det är svårt att göra rättvisa på bild, som sagt en riktigt fin kolfibersak:
-
Instämmer i stort med sailortrash med tillägget att det dels tog mig flera år innan jag slutade ramla och tyvärr är det fortfarande sällsynt att jag inte ramlar någon gång per session.
Stagvändningar har jag kämpat med i snart 20 år nu. På 110 l brädan sätter jag över 50%, på 70 l vågbrädan mindre än 50%. Jag har precis börjat segla rundbottnat och hoppas det ska ge mig betydligt mer både balans- och stagvändningsträning.
Lycka till!
-
jlhp
Medlem14 november, 2016 vid 06:29 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Tack, gärna, låter trevligt!
Min dröm är att vi kan bli några gäng som träffas och seglar tillsammans ngn gång/månad eller så, tex västkusten, Stockholm osv. Och så ett par nationella träffar/år, förslagsvis vår/försommar och sensommar/höst.
Min jobbarkompis och jag siktar på att börja segla en till två gånger i veckan till våren när vi äntligen fått ordning på våra utrustningar, om någon mer vill vara med oss är den givetvis mer än välkommen 🙂
-
jlhp
Medlem11 november, 2016 vid 13:47 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Kanske dags att börja fundera i de här banorna…
http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?95900-Torrdr%C3%A4ktserfarenheter -
jlhp
Medlem11 november, 2016 vid 13:32 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Jo, vi får se vart det barkar hän. Till att börja med hoppas jag att vi kan bli några stycken som kan träffas lite regelbundet, segla tillsammans och ha trevligt. Nästa steg är väl att det införskaffas några bojar… För egen del är jag som sagt total nybörjare på det här så de närmaste åren handlar det bara om att ha kul, gärna tillsammans med andra:smile:. Med andra ord så passar ett blandat longboard fleet mig alldeles utmärkt. Och då seglar vi ju med dom segel vi råkar ha.
Blir vi sen ett gäng som vill rejsa D2 aningen mer seriöst så gärna för mig. Då finns det ju 3 segelklasser. Dels typ A: gamla 6,5 trekantsegel, dels typ B: med lite modernare 7,3 segel (genomgående lattor och CI tillåtet), dels typ C: max segelyta enda begränsning och då 8,5 för lättvikt och 9,5 för tungvikt. Det sista är nog ganska bra vad du efterlyser, ger tyngre seglare ett handikapp, men vi slipper formulaeländet med gigantsegel och svindyra master och bommar (kan föresten bli alldeles tillräckligt dyrt ändå…)
Typ B-seglen kan nog förresten vara ett riktigt bra budgetalternativ på gamla brädor om man råkar snubbla över ett. Blir mycket stabilare att hålla i än de gamla trekantseglen utan att bli för stora för de gamla brädorna.
-
@McRill
Ok, kan jag förstå.Tror att Jonas Davidson håller på att rätta till just den bristen med sina nya prototyper…
Det var ju dom vi skulle fått testat på träffen om det inte blivit vinterkallt. Men, som sagt det får komma nya tillfällen…
-
@Barkis
Utan att känna till racescenen så håller jag helt med dig i allt! Jag betvivlar inte för ett ögonblick att en duktigare D1-seglare slår en sämre D2-seglare. Och det hade varit jättekul med ett longboardfleet. Kan bli kul! Lättvind till alla!:smile: -
@McRill igen. Jo, hmm, jag gick väl igång lite där angående div l och ll, ursäkta. Hade varit roligt att få höra mer om din erfarenhet och varför du föredrog div l. 🙂
Skickat från min D6603 via Tapatalk
-
Tycker det här var otroligt häftigt att se, man kan alltså köpa en sprillans ny Windsurfer original – blir nästan lite sugen men skulle i så fall hellre vilja ha ett riktigt originaloriginal komplett med teakbom och allt.
http://www.originalwindsurfer.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=OW&Category_Code=WSRFR
Apropå träbom tycker jag Caj Britschgis kommentar i Surfsports jubileumsnummer från 1990 är obetalbar -”några smarta killar kom på att kränga på en cykelslang eller limma på gummi på bommen och SEN KUNDE MAN HÄNGA BEKVÄMT EN HEL KRYSS”! Detta var på 70-talet och innan hängselen var uppfunnen!
Det här var också härlig läsning som gav mig en härlig Aha-upplevelse. Aha, det var ju så här det var, det var därför vindsurfing slog igenom och blev så stort:
http://www.originalwindsurfer.com/site/main_1967.html
http://www.originalwindsurfer.com/site/why.html
Och just enkelheten och kravlösheten gäller ju faktiskt fortfarande när det kommer till longboards, så himla avspänt och skönt – underbart!
”it could be stored almost anywhere. It’s portability and convenience of use didn’t require a lot of planning or preparation to head out sailing. All anyone needed to do was load it onto their cars roof rack and unload it anywhere there was wind and water. No boat ramp, no trailer, no government registration, no hassle. New locations for windsurfing were only limited by imagination.”
Den sista meningen var väl det som ledde till funboards och hårdvinds- och vågsegling, som i sin tur uteslöt den stora massan av utövare och sportens nära nog utdöende. Väldigt vad filosofisk och nostalgisk jag känner mig just nu…
-
@McRill du och din Mistral är givetvis också varmt välkomna 🙂
Hmm, jo utseendemässigt är det väl bara bottenformen som skiljer av betydelse, och i fallet Järvinen 385 (div 1:a) så är den också ganska rundad undertill så ganska liten skillnad mot en 2:a.
2: orna var väl mer renodlade tävlingsmaskiner, så generellt mer påkostat byggda och mycket dyrare. Bla något lättare och styvare, ofta ihåliga, och bättre finish. Förseddes med tiden med mastskenor och helt infällbara cb. Cb var också mer påkostade med bättre finish, ofta i trä eller laminerade med lätta kärnor.
Eftersom fokus var enbart på tävling på elitnivå så var shapen befriad från komforthänsyn, någonstans har jag läst att det enbart är självplågare som ens kommer på tanken att segla dom utanför tävling… 😉 Att dom är ömtåliga som äggskal och kräver ständig tillsyn och underhåll var ju heller ingenting som konstruktörerna låg sömnlösa över.
Div 1 brädorna hade generellt en bredare målgrupp. Ofta mer av karaktären nybörjarbräda som man också kan tävla med. Windsurfer original var tydligen världens största seglingsklass under ett antal år:shocked:! Rätt häftigt, och rent häpnadsväckande när man ser hur få vi är som vindsurfar idag.
För mig personligen hade säkert en div 1:a rent seglingsmässigt varit ett mycket smartare val, men jag gillar själva utmaningen med en svårseglad bräda och har heller aldrig påstått att jag är särskilt smart.
Väl mött
-
Hej! Dåliga nyheter angående D2-träffen till helgen, prognoserna ser allt sämre ut med minusgrader större delen av helgen. Varit i kontakt med JonasDV och vi tycker det blir lite väl kallt så vi ställer in i helgen och skjuter fram det. Får nog ta det helg för helg med kort varsel och hoppas att det går att få till något innan vintern, annars får vi satsa på vårträffen istället.
-
@Badjanne, varmt välkommen på tråden 🙂
Härliga bilder! Blå himmel, sol och shortssurf i Sverige! En bortglömd sida av vindsurfingen som vi kan få återuppleva tack vare longboards.
Jag längtar redan som en tok till nästa sommar. Hoppas verkligen att vi kan få till ett par D2-träffar då:-) -
Oj, har ni sånt väder! Här är det 7 plusgrader och höst istället för vinter så surf känns inte alls avlägset.
Vi laddar också för nästa säsong 😉
Skickat från min D6603 via Tapatalk
-
Hej! Nu räcker långtidsprognoserna över nästa helg. Ser ut att bli både vind och ”värme” lagom till helgen. Ca: 10 m/s, 5-8 plusgrader, en hel del regn. Smhi tror det blir ostligt och windguru västligt så är väl inte helt att lita på… Ser väl ändå så bra ut som man kan begära i mitten av november så jag skulle säga att läget är på tills vidare.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
