joachim_larsson
Forumsvar skapade
-
Konas nya SUP visas under båtmässan i Göteborg/Stockholm.
Ingen har nog någon erfarenhet av den nya SUP:en ännu.Kolla in denna nya film om Kona 11.5″ såg den på Konas int forum
http://www.youtube.com/watch?v=cMCkeZHO28I
Joachim Larsson
http://www.konanordic.com
http://www.exocet-original.com -
info jag har Kona 11.5″ för test, jag upplever den som stabil och snabb men framförallt en kanon windsurfingbräda också.
I planing så blir den ju kortare med sin speciella duck-tail vilket är bra för farten och manövererbarheten.
Den kommer ju i Teknora också 2009
Kan nog finnas någon beg också vid behov.
Joachim
//www.konanordic.com -
Honeycomb var revolotionerade på våra div II brädor där Marströms (tillverkare av katmaraner, skrov och master) också använde både värme och vacum för att få bort all luft i matrialet. Helt sjukt styvt och hållbart, men sjukt dyrt.
Tänk Er 390 cm och en volym på ca:320 liter och en vikt på 11 kg, fick stoppa i bly så man kom upp i 18 kg.
Har denna kvar och Jonas Davidsson som tillverkade brädorna har lovat att fixa flaps och sedan ska den seglas igen.
Denna slalombräda på 129 liter och den styvheten kan nog bli en liten hitt, ska ju också veta att EXOCET ligger tvåa i slalomrankingen genom Ben Van Stern med ett Simmer (kul), likasa så ligger Gonzo etta i på Formula rankingen.
Matrialet hjälper till med den stora insatsen står seglaren för, spelar nog ingen roll vad t.ex Anders Bringdal, Antonio A, B Dunkerbeck står på de vinner ändå.
//Joachim
http://www.konanordic.com -
@Rasmus_W 521136 wrote:
Dessutom används det i bikupor. Är du helt säker på att det är samma material bara för att värmesköldarna är uppbyggda av sexkantiga saker?
Nej jag är inte helt säker….
//Joachim
-
@Jester 521053 wrote:
Är det inte så att Formula-formulan (:)) innehåller maxvärden på bredd, djup på fena o så? Så en 120 liters slalom är ju bara en smalare formula.. 😀
Jag kan ju ha fel, dock..
Tänk Er en EXOCET WARP SL 78HC,129 liters volym och ett 9:0 kvm segel med en extremt lång fena, det kan inte vara fel….
http://www.exocet-original.com/products/warpsl_spec.asp(HC står för Honeycomb används i sköldarna på colombia (rymdfarkost), hade själv en rundbottnad Davidssonbräda på 390 liters volym som vägde 11 kg 1986 i honeycomb, har den kvar ännu, kunde släppa den från 2 meters höjd och den bara studsade utan att gå sönder) kommer ha en hemma till i april, ska försöka se till att den är med på eventet eller på någon annan longdistance slalom)
//Joachim
http://www.konanordic.com
http://www.exocet-original.com -
joachim_larsson
Medlem12 december, 2008 vid 16:53 som svar på: Surfingen gynnas av Finanskrisen!!!!@Speedkenta 520466 wrote:
Fan idag när tankade bilen kostade soppan 9.90kr
I somras kostade den 14.75kr
Detta gör ju att man kan åka oftare på chans.
En resa S-holm haga Park är nästan 500kr billigare om bilen drar 1 liter milen
Vilket surfbilar ofta gör med all utrustning på taket
Då kanske vi får se get wets van på Haga igen
Finanstidningarna pratar om att vi kommer att få deflation.
Då åker brädpriserna ner också. (en dröm)
Ökad arbetslöshet gör att man får mer tid över för surfingen och umgås med surfpolare.
Fan se ljuset i mörkret//Brädpriserna hänger med dollarn och EURO så i dagsläget är en bräda från Cobra 10% dyrare i inköp..
//Joachim
-
@hollister 520434 wrote:
Är OTC det enda surfcentret i El Medano eller finns det fler??
Det finns flera sök på windsurfing och el medano
//Joachim
http://www.konanordic.com
http://www.exocet-original.com -
@hollister 520311 wrote:
Jag funderar på att ta en restresa till Kanarieholmarna någon gång denna veckan men vilken ö, stränder och surfcenter ska man ta sig till om man vill ha bra vindsurf och hyrpriser???
Är det några fler som planerar att åka nu innan Jul??
Kanske ses vi där nere 🙂
Kolla här http://www.otc-windsurf.com/ och där kan du passa på att testa olika brädor och segel ligger på Teneriffe El Medano (superställe)
//Joachim
http://www.exocet-original.com
http://www.konanordic.com
http://www.bradsegling.se -
Tävlingen tar emot 800 st seglare och sedan har man förtur om man har seglat året innan.
Förra året så anmälde sig 1400 st första timmen.
Det är världens största windsurfing event.
Vi har platser via vår sponsor i Frankrike annars går det inte….det ingår liksom i teamet att försöka vara med på plats och få inspiration och lära sig mera….
//Joachim http://www.konanordic.com
-
Alla som undrar?
Ja då var det ute och Kona är inte svaret på alla vindar för Er grabbar med det är svaret för många, nu när vi har börjat få till bredden kan vi börja jobba på specialgrenarna.
Jag själv använder Kona ONE och kappseglar i 0-15 m/s vilket inte många andra koncept klarar av. Kona är ett bra sätt att komma in i sporten och för det större delen kanske detta räcker och det är väldigt socialt och förhållande vi billigt. (gämnför det med världens framgångsrikaste jolle klass Laser, fast bättre här kan du börja som nybörjare och fortsätta hela livet, ha kul med polarna och ha en trygg investering)
Jag själv kör småbrädor och älskar detta, vad vi hela tiden har gjort är att öka på antalet potesiella windsurfare.
Nu har jag en kaskader av ungar som vill göra som oss seglar regatta på ett strukturerat sätt och vidare leka och ha kul på mindra brädor.
Då vi på KonaNordic går vidare i vår satsning så är det naturliga steget att arbeta med EXOCET och andra discipliner.
Frågan är ju om Kona har varit dåligt för windsurfing?
Från Kona ONE klassen kommer vi få Speedseglare, Salomseglare, Freestyleseglare och vågseglare.
Vi sätter nu strukturerat upp ett Team inom alla kategorierna men vi har inte bråttom då vi vet att vi har en bra produkt.
Bara dåliga produkter måste ut i marknaden fort…..annars kan man inte sälja dom…
Vi kommer tillika med ett eget segelmärke men det blir officiellt vad det blir inom kort……..
”Kona have been the lost part of the windsurfing but now we can go on.. Patrice Belbeoch”
Och SWE EXOCET Team kommer att köra Defiwind 2009….
//Joachim Larsson
http://www.exocet-original.com
http://www.konanordic.com -
joachim_larsson
Medlem20 november, 2008 vid 10:51 som svar på: Bräda bump/jump och eventuellt lite våg ?Jag har kört FSW 92 och kör nu EXOCET 94 CROSS, supperskön, lättare i planing, snabbare, följsam och nu även i Pro Edition (sjukt lätt: 5.9 kg) om man vill.
Jag väger 76 kg läs mera här
http://www.exocet-original.com/products/cross_spec.aspjag kör i vättern som kan vara choppig. (du kan få testa min om du kommer hit)
//Joachim
-
joachim_larsson
Medlem19 november, 2008 vid 17:52 som svar på: Ser ut som om det blir RS-X i London 2012@JFR007 516811 wrote:
Tjena. När Tornado blev OS-klass fanns varken banan-Hobiecat eller för den skull F18 som seriös klass. F18 började 1998.
Någon undrade varför tvåskrov inte finns med på OS längre. Det är vi många som protesterat mot länge. För att göra en lång historia kort så tycktes det att det bara fanns plats för en performance-plattform, och då föll valet på 49ern. Mitt och mångas tipp är att F18 snart tar över även på OS. Saken ska prövas i närtid.
Så kul som jag haft med F18 har jag f ö aldrig haft annat än på vågbrädan trots 25 år på brädor inkl. Formula. (Tack f ö Joacim för att jag fick testa Konan i Borstahusen.) OT.
//Kommer du på SM i Malmö?
Det kommer att bli ett kul event, Kona;F18, 470, laser och CB66 mycket social på kvällarna och det finns brädor att hyra om du inte hittar gast
//www.konanordic.com Joachim
-
joachim_larsson
Medlem17 november, 2008 vid 11:33 som svar på: Ser ut som om det blir RS-X i London 2012Kan bara sitera vad Jona skrev för ett år sedan, Kona klassen är det bästa som hänt Formulaklassen, 10% kommer att börja segla formula.
// de första kommer efter VM i Varamon och Motala eller tidigare.
PS: har just nu 50 st som satsar mot VM i Motala inte dåligt efter 2 år i Sverige, visar på att vägen med Kona kan vare det som vi saknats, vem vet?
Och Tack för berömmet SailorStif.
//www.konanordic.com //Joachim
-
Blev en sväng ida också, men med mycket mindre vind.
Bra med ett motionpass.
Tydligen är det på G tisdag-torsdag nästa gång enligt gurun.
//Joachim
-
joachim_larsson
Medlem16 november, 2008 vid 16:07 som svar på: Ser ut som om det blir RS-X i London 2012@Svenne 516247 wrote:
Det där är inte ett hållbart argument, i sånt fall skulle OS haft F18 eller Hobiecat som klass istället för Tornado. Men Tornado är klassen som gäller sedan flerskrov började seglas i OS.
Dessutom stod Starboard för FOD, och de är definitvt en av drakarna. Formula har varit och är den stora surfklassen. RS-X är ett fiasko.
Tror att NeilPryde har övertaget och är väldigt duktiga på lobbing, kanske mera förra gången när dom valdes in, det var ju väntat alternativet FOD presenterades i sista timmen, men jag tror också att FOD hade varit bättre.
OBS! det är vad jag tror?
//Joachim
