johanoeberg
Forumsvar skapade
-
Enligt gubben så ska Fanatic Falcon 100 brädan vara grön… Jag har aldrig sett en Falcon som varit grön, har ni?
-
Speedkenta;578750 wrote:Så är det!
Aha, Tack!
-
En övrig nackdel med N Ässundet är ju ”dränerings”kanalen som sänker vattennivån med 10 cm (give or take) vid måttliga VSV-V-VNV vindar… Det var motigt bara att köra med 54 cm fena igår. bara tanken på att fenan skulle sticka ut 16 cm till gör ju inte att man blir mer övertygad… 🙁
-
svennebanan;578309 wrote:Borde det inte räcka med en slalom utrustning och runt en 9.0a för N Ässundet? En formulafena där är nog inget jag skulle vilja åka runt med iaf. Det är väldigt få där vid lättare slalomvindar, men då det är platt och lättplanat så är tom jag sugen på en slalomutrustning och lite ”skoj”racing.
Som jag skrev innan så är stenar och generellt grunda förhållanden vid N Ässundet en punkt som gör mig högst osäker på om det blir formula paket eller ej! Damnit, varför ska man bo vid en dypöl för?
-
SWE876;577688 wrote:Du ska inte tro på allt du läser på nätet! 😉
Varje gång du är på vattnet och det är ett annat segel ute så är det en tävling, du vet det och dom vet det. Kör hårt! (och var inte rädd för segelstorleken)
/Jona
Hahaha. Somliga är ju mer tävlingsinriktade än andra :tongue:
Men klart man helst är den som kör om än blir omkörd.
-
Hehe. Skitig plastbit utan rigg för 400. Även med ”svärd”. Nu blir det till att köpa!
http://www.blocket.se/skaraborg/Windsurfingbrada_slumpas_23582025.htm?ca=8&w=3
-
SWE 496;577626 wrote:Visst det går med den fenan du har, men du tappar mycket av en formulas egenskaper att plana tidigt med en så liten fena, du får helt enkelt inte den kraften och balansen mellan rigg och bräda.
Ok. Jag ska ringa och höra vad det var för fenstorlekar som följde med. Tack!
-
SWE 496;577614 wrote:Nja den brädan du kollar på kräver nog minst 65cm fena till en 9,8:a helst 70cm fena då den är 100cm bred.
Vad är det för fenor som följer med?
Visst är 12,5 otympligt i början, men det är en liten övningssak. Jobbigt att bära på land, men när du väl är i planing så känner du inte storleken annat än att du planar tidigt;).. Lite otympligt i manövrar kan jag hålla med om att en 12,5:a är. Men det lär du dig snabbt att hantera.Hur mycket väger du och hur lång är du?
Aj fan, hade hoppats på att inte fenan skulle behöva sticka iväg speciellt mycket längre. Det är ju ingen direkt fin känsla man får när fenan skrapar i…
Jag är 182 och väger (just nu) 78 men lite mer normalt.
-
SWE 496;577480 wrote:Jag tycker det paketet du skrover om verkar vara värt pengarna. En Formulabräda är en formulabräda och inget annat, att en gammal formula skulle kännas som en stor freeridebräda är inte riktigt sanningen. Freeridebrädan väger oftast mer och är inte lämpad för att köra med så stora fenor som man gör i formula.
Vad är det för segel som följer med i paketet?Mjo. Jag är sugen på en utrustning som gör att man utnyttja vindarna. Jag bor i Örebro och man kan väl lätt påstå att vi inte riktigt har samma nivå på vindregistret som (väst)kusterna.
Tydligen var seglen 9.8 och 12.5 (och typen enligt han var ”Pro Formula 580”, vilket mer låter som NP Matrix Pro Formula 580, dvs masten…?)
Hur är det, det känns som jag hellre skulle haft en 9.8 och 11 kvm.
I Nybörjarens guide säger han att allt över 12 bara är otympligt och att man ska hålla sig borta från sånt om man inte ska tävla :confused2:
Nackdelen som jag ser det också är att hemmaspoten N Ässundet bjuder på mycket stenar och skit som jag inte vill stöta på, I dagsläget kör jag på 54 cm racefena till SB GO-brädan. Men den längden borde väl räcka för 9.8 på formulabräda?
Tack för svar!
-
Karapp;577461 wrote:Ingen föranmälan som vanligt, men vill ni ha mat förbeställer ni det
på info@gwc.se SENAST torsdag 1 oktober. Kostar 65k/dag.65 000/per dag!?!?!
Föy fan. då hoppas jag maten ingår 😉
-
Rasmus_W;577444 wrote:Största problemet med riktigt gamla formulabrädor är att formula är ömtåliga saker så en åtta år gammal formula kan vara rätt sönderkörd. Dessutom gissar jag att de känns mer som stora freerides än som en modern formula, de ser i alla fall ut som stora freerides.
Å andra sidan brukar det gå att hitta ganska nya formulabrädor för runt 4000 och jag tror det är ett bättre köp. Betyder det att du får vänta ett tag innan du har råd med en formularigg så tror jag ändå det är ett bättre val.
Ska jag tolka ditt första stycke som att det inte paketet är värt pengarna eller att det är skicket som får avgöra? Enligt säljaren/gubben så fanns det inte skador på brädan, så om den nu är odingad, kan den vara ”sönderkörd” innuti då?
Tja, om jag köper en nyare formulabräda nu så måste jag ju ändå komplettera med komplett rigg senare, och vart kan man landa i totalkostnad då?
Tack för svar!
-
Tim.Eriksson;576677 wrote:Det är surfbutikernas fel…
De rea’ar ut flr mycket prylar –> Fler köper nya grejor –> När man köpt nya grejor blåser det aldrig –> Där vi är nu –> ?
Hahaha. En högst otrolig men sann orsaksanalys! 😀
-
johanoeberg
Medlem8 september, 2009 vid 13:58 som svar på: Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!Calle_B;574130 wrote:MEN, går jag in på en vädersajt, så vill jag i första rummet se – just det – väder.Jag antar iom att Smhi är en sida som levererar så mycket mer än bara väderprognoser för allmänheten så kommer du ”aldrig” att få samma upplägg som Yr.no eller Foreca.se
Gör som jag bara, sluta använda det man inte tycker om (om det finns alternativ, och det gör det!)
-
Rasmus_W;570220 wrote:Planingsfart går att uppnå i ca 4 m/s, med formulautrustning, bestående av en rigg som är alldeles för tung för en nybörjare och en bräda som vanligtvis är alldeles för ömtålig för en nybörjare. Realistiskt för en nybörjare är snarare 7-10 m/s beroende på bräd- och segelstorlek.
Aschhh… Nu tycker jag du var lite väl pessimistisk.
Jag kör på en Starboard GO -01 (L: 280 B: 83 V: 180L), 54 cm fena, och ett 7.5 segel. Klart det inte är en fjäderlätt rigg, men, kan nog sticka ut hakan och påstå att jag planar vid 5-6, kanske 4 m/s?. Den brädan tål en jävla massa, har fått kastfall då jag trott att brädan skulle vara klyvd och masten delad på två.
Så, om du vill ha en asfet bräda som inte knappt gippar alls men stadig som få, så rekomdenderar jag den.
-
svennebanan;567864 wrote:Antagligen hade du inte tillräckligt med tryck i riggen för då vill man automatiskt flytta sig bakåt på brädan. Främre foten först i stroppen. Du har väl sele?
Hehe, ja jag har sele (sittsele). Det sjuka är att jag lätt får i foten i bakre strapen. Men det är väl som du säger, inte tillräckligt bra tryck. Lite konstigt dock för jag är way beyond planing. Men, ska ut nu och köra lite, det ska ju blåsa 4-7 NV (smhi) så det bör väl räcka till med 7.5 rigg. Har dock redigt ont i armarna (armbågarna sen gårdagen session) :confused2:
