johanoeberg
Forumsvar skapade
-
MacEdu;586983 wrote:….Vääänta nu….
Menar du oink-oink nöff-nöff är svininfluensan
ELLER
Att du höll till i Gyttjebadet – Hjälmaren
Kom till klarhet i detta plzzzz…..fattar inte….
Sen att vi bjuder varandra på dessa härliga storys är precis den läsning som man vill ha i dessa dagar…. och överlevnadssurf är det man vill ha…
Fan jag var ute i inre Mälaren i Måndags och tog kaffepauser mellan ”benen” och utvärderade om jag hade koll och ork…..
Folk på andra sidan som höll på med att säkra ved, rasta hundar undrade nog om man var riktigt klok….(till saken hör att det normalt sett inte ser några surfare eller kitare i denna inre del av Mälaren)…… Men hunden skällde som besatt….hehe….. Jäkligt skönt att folk tittade på….. man vill ju inte få ett XL-kastfall ala slå i huvudet, fastna i ”linan” eller headbanga ngt annat hårt 😀Mac
PS Glöm inte att svara om oink-oink….till och med frugan garva(och hon är i V30……mama mia) DS
Tja du.(….)
Enlig krisinformation.se så har eller hade jag 4 symptom av 7 som ”hör till” svininfluensan.
Men, Hjälmarens vatten har farligt höga värden av e-koli eller vad nu heter. Så jag är inte helt överraskad om symptomen kommer därifrån heller.
Tolka det som du vill ;P
(nackdelen när man trynat 32 timmar de senaste 46 är att man plötsligt har svårt att sova :mad2:)
-
Heh, en liten update på surfhistorien…
Igår natt (natt mot onsdag) så vaknade jag kl 03:00 av att jag hade ont i magen. Den lät som ett ryskt kärnkraftverk och känslan var att jag svalt en spik som magen förökte jobba neråt tarmvägen. Givetvis blev det måååånga toabesök. Och illamående med kräkreflexer som bonus. På morgonen hade jag feber och huvudvärk. Kroppsmässigt hade jag lite mindre ont i ryggen men ondare i resten av kroppen (andra dagens träningsvärk kanske?).
Sov väl igenom hela gårdagens dygn…
Så, vad kan jag lägga till i ”Jag har lärt mig listan:”
-Svälj INTE Hjälmarvatten/brunvatten 😉
Eller, kanske ska jag säga: Nöff nöff, oink oink!
-
Carl R;586617 wrote:Testa att sticka upp till toppen på seglet och håll upp masttoppen tills det blir lite vattenfritt. När seglet har ”lättat” kan du flytta händerna neråt.
Om det är tungt vid toppen så gissar jag att vinden kommer in från fel håll (för mycket från mastfoten).Tack för tipset, det gjorde jag i stort sett vid varje tillfälle. Jag tror mitt fel var att jag ofta hade seglet med masten för mycket mot vinden. Enligt vattenstarternas alla lagar ska ju masten vara tvärs vinden (bommen längs med). Men då tyckte jag det fenomenet vi diskuterade tidigare i tråden alltid skedde, dvs att akterliket/mastbotten alltid trycktes mot botten och seglet lägger över sig åt andra sidan. Det kan säkert lösas genom att ”simma mot vinden med seglet” enligt länkarna ovan?
-
skarabe;586601 wrote:Nooooo, dumpa inte grejorna och simma! Skitfarligt. Strömmar kan dra dig ut till havs eller göra simningen fruktansvärt jobbig. Du blir också snabbt avkyld i vattnet. Om du måste, gör som Zucko säger – dumpa riggen, lägg dig på mage på brädan och paddla in till land. Eftersom du har dina grejor försäkrade blir smärtan i plånboken inte värre än att det är värt det..
Hehe, helt rätt. Att det blir svårare att simma och kanske överleva, det är pettitesser! men varför förlora både bräda och rigg när man kan behålla ena! 😉
Ahh, nu börjar det rycka i surf-fingrarna igen… Brännt barn skyr elden heter det, inte: dränkt barn skyr vattnet! 🙂
Lite OT: Flatviken verkar vara en av de mer grundfria platser i Hjälmaren. Och av bäringen och distansen att dömma så kan det nog bli bra drag vid O-OSO: http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&mapstate=4%3B15.70027%3B59.24297%3Bn%3B15.34198%3B59.38783%3B16.05856%3B59.09811%3B886%3B676%3B0%3B1&mapcomp=%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B0%3B0%3B%3B%3B%3B0&what=map_adr&mymap=LTc0ZWU1OGJmOjEyNGI4MzcxZGY4Oi03ZjZj
Nån som är ledig och sugen att prova imorn?
-
Tack samtliga för tröstande svar. Det värmer!
Dagen har i stortsett gott åt att slicka såren och att försöka röra sig så lite som möjligt. Jag har extrem träningsverk i nedre ryggen. Men, man vet att man lever iaf 😉
Rasmus_W;586529 wrote:När du skriver att vågorna tar seglet vet jag inte vad du syftar på, segel kan fastna i vattnet av många skäl. Ett vanligt fall är att bomänden fastnar i vattnet och seglet åker tillbaka i vattnet med masten uppåt, nåt jag hatar. Orsaken är stall, man försöker få upp seglet för högt upp i luften utan att ha tillräckligt med lyftkraft. Lösningen är att se till att masten är nära vattnet tills man känner att man har bra lyft i seglet. Att bara försöka trycka masten rakt upp går nästan alltid åt h-e.Jo, tänk dig att du ligger i vattnet och har bommen tätt vid ditt huvud när du lyfter upp bommen. Du har lyft seglet och nästan fått det nedre akterliket att lätta från vattnet när en våg sköljer in över dig och ”suger tag” i seglet, som då lägger sig i vattnet, och du står på ruta ett igen…
Det du säger när bomänden fastnar i vattnet (och vinden tar tag i seglet som trycks ner i vattnet) varpå masten sticker uppåt och seglet faller åt andra hållet, det skede väl sådär 10 gånger igår :frown: Hur man på enklast sätt vänder tillbaka seglet så man har masten mot sig, vet jag ej. Jag drog iaf upp akterliket/bomänden och lät vinden ”rotera” seglet 180 grader, så var man tillbaka på ruta ett. Det underlättade…
Rad;586540 wrote:Ett tips kan vara att vid vatten starten ha brädan mellan dig och seglet (och seglet rätt vänt) och sedan dra bommen över aktern på brädan och på så vis få hjälp med lyftkraften. Detta kräver dock att brädan inte är för kort eller att du har bommen högt.Du menar att man lägger över bommen PÅ brädan? Ska prova det nästa gång.
zucko;586551 wrote:Haha det där får han nog att känna sig bättre. Kört är det väll aldrig då man kan dumpa riggen och paddla in men man ska ha respekt för vind och kyla. På sommaren kan man köra så länge man bara orkar men på vintern gäller det att lägga av innan man blir allt för trött för att inte hamna i obehagliga situationer.
Fett bra jobbat, kände lite likadant fast dock inte lika illa. Var så grymt ringrostig efter att inte ha kört ngt på ungefär en månad eftersom vinden knappast funnitsJag var aldrig oroad för livet på så sätt. Det är ju ”skönt” med billigare utrustning, jag tvekar inte en sekund att släppa grejjorna om jag skulle få allvarligare problem (andning, puls etc) och simma på rygg in till land. Men, att simma med utrustningen 300+ meter tar verkligen kraft, usch och fy. Kom och tänka på det nu, hur i helskotta gör ni som bor på kusterna om det blåser frånlandsvind? I mitt fall så kunde jag ju lägga mig på brädan och vänta några timmar så hade jag ju drivit in till Örebro, men för er, på västkusten tex. det är en lång bit till danmark/storbrittanien/norge…?
svennebanan;586553 wrote:Secret var jag och kollade på en gång. Tyckte det såg vansinnigt krångligt ut med lä bakom en udde samt en ö och antagligen en massa stenar plus att walk of shame troligen (och bevisligen) skulle bli ett mindre fälttåg i klass med de som fick USA att lämna Vietnam. Launchade du från den där lilla stenpiren?Jag tyckte inte det såg sååå hemskt ut, men jag kanske var förblindad av åtrån att surfa (läs: abstinensen av drygt 2 veckors uppehåll) att jag inte gjorde en korrekt tolkning av spoten. Jo, att gå i från stenpiren hållandes rigg och bräda med hala våtskor var inget jag gärna gör om :crazy:
Tror banne mig att jag drar ut imorgon och kör på N Ässet, då slipper jag ju vågorna men får istället byig vind… Det ska ju blåsa rejält!
-
stinger;585901 wrote:Nja jag cyklar bara till o från jobbet 😉
http://www.concept2.se/default.asp?svrodd=visakategori&kategori=Motståndet&id=77
Lättare ätt få flyt med lite lägre motstånd speciellt för mig som är liten o lätt, surfan = speedare = förmodligen stor o stark (?) tycker säkert att allt annat än högsta motståndet är mesigt 🙂
Hehe. Kors! :blush:
Hade absolut ingen aning om att ”Monitorn tar dock hänsyn till detta eftersom den mäter inbromsningen mellan varje årtag.”
Jag är faktiskt lite scheptisk. Jag inbillade mig att mätaren visade sträckan som hjulet rullade, och inte att den varierade för hur mycket hjulet inbromsas… Hmmm. thats it! Nu får böckerna ligga ett par timmar för nu ska det göras empiriska tester! Mot gymmet!
-
Geezez. 61.7 knop! Får hoppas att ratificieringen går bra då.
-
Rasmus_W;585889 wrote:Det är inte så många formulaseglare så därför dyker det inte upp grejor jämt. Fast det är givetvis enklare att köpa när nästa års prylar just ska lanseras. Det folk brukar säga är att 11.0 är bästa storleken att börja med. Vad gäller bräda så är det väl en fråga om att 1: ta reda på vilka märken som gått bra i årets tävlingar och 2: fråga sig om det spelar nån roll ifall man seglar på den snabbaste brädan eller inte. Själv har jag en svart exocet för att jag råkade få tag på en och att det i mitt tycke är 2009 års snyggaste bräda. 🙂
Allrajt.
För min del behöver det verkligen inte vara den snabbaste brädan! Så jag ska börja sondera, som om jag inte redan gjort det :crazy:
Vad gav du för din utrustning (komplett då)?
-
stinger;585741 wrote:Johan, vad gäller jämföra tider spelar motståndet ingen roll, jämför med höga mot låga växlar när du cyklar, en del gillar hög frekvens med lätta drag medan andra gillar låg frekvens med tunga drag. Bästa är givetvis hög frekvens med tunga drag 😉
Hehe. Nu tror jag bestämt att jag har så mycket kött på benen att jag kan säga att du är ute och cyklar.
Roddmaskinens (Concept2) motstånd regleras genom att man ökar eller minskar den möjliga lufttillförseln till ”skovelhjulen” i trumman. Ju mer luft skovlarna får tillgång till, desto trögare är det att dra ett drag med en viss hastighet, och motsatt effekt desto mindre luft skovlarna kan dra runt.
(Tror även att motståndsvredet på de äldre maskinerna reglerade en öppning där luften ”försvann” från trumman, så att det inte gick en virvel i trumman, dvs. den relativa vindhastigheten ökar 😉 )
Motståndet i roddmaskinen har således inget med UTVÄXLING att göra, som du jämför med en cykel. Där blir det tyngre för att du ökar utväxlingen -> cyklar snabbare -> skapar med luftmotstånd.
Således är det av stor betydelse vilken ”nivå” man väljer om man ska jämföra hastigheter på en Concept2.
-
Hmmm. Det lät ju inte helt fel. Where? Tycker mig inte se speciellt mycket formula-grejjor här på köp&sälj. Och, vilket storlek är lämplig att börja med?
-
OK. Så bör jag, som relativ nybörjare (eller, säg intermediate) till vindsurfing och helt ny på formula, hålla mig undan utrustning från tidigt 2000-tal?
Alltså, om det är så svårt att det inte blir roligt/går bra, gentemot en utrustning från 04-frammåt?
-
SWE-31;585745 wrote:Det viktiga är att ha ordentlig twist i toppen som släpper ut i byarna när man ska segla undanvind i mycket vind. När bilderna togs blåste det 14-16 m/s. SWT Vejbystrand 2007.
Med bra trim och teknik och en hel del kämpande klarar man att segla överiggad,.
Ja, det är ju det där med att våga. Vid mitt survival-tillfälle ovan så var ju också trimmet INTE helt optimalt och tekniken som bortblåst.
Men, hur är det med formula-riggar som är äldre (början på 2000-talet), är de lika bra på att twista och släppa ut som de nyare seglen?
-
surfan;585702 wrote:har en kompis som har gort 6,18 2000
Vad pratar vi om för motståndsnivå när vi nu jämför tider?
Det var länge sen jag körde roddmaskin (Concept2), men då körde jag ”nivå” 10, dvs högsta motståndet…
Kommer ihåg att jag brukar ligga runt 2 min/500 meter. Så 6,18/2000 m är imponerande (om det är högsta motståndet ;))
-
dr Masse;585613 wrote:Det där ser, ursäkta uttrycket, för j-a illa ut. Mycket sämre än så blir det nog inte. Och ja, du får ungefär samma effekt, eftersom nedhalet gör att det krävs mer uthal för att hålla buken på plats. Men – inte för mycket uthal, då vandrar det i alla fall och blir väldigt fladdrigt.
Det är värt att lära sig rigga rätt, oavsett om det är våg, freestyle, freeride eller räjsriggar. Visst, räjssegel är extra känsliga, men när allt stämmer är de helt otroliga att köra med, även om jag inte gjort det på några år nu. Känns nästan som om man lurar naturlagarna.
Jo tack, inte blev det bättre att byarna närmade sig storm heller…
-
Kan det bli samma effekt av för mycket nedhal och för lite uthal?
Bland den värsta överriggningen jag haft var när jag körde klubbens gamla segel med en bom som inte var tillräckligt lång (så lattorna vid masten inte kunde ”hoppa” över till andra sidan). Och det seglet var tyvär det minsta jag hade att tillgå, så enda lösningen var att dra MYCKET nedhal. Det var ingen trevlig erfarenhet…
http://www.deja.se/bilder/surf090927_2/content/_R7Z5174_large.html
Seglet är 6.4 och de andra körde 4.2-5.0 🙁
