johnk
Forumsvar skapade
-
Ja det borde finnas många najs ställen längs texas kust.
http://www.southpadreislandkiteboarding.com -
Köpa en ny bom är nog bäst. Om din kite har flera infästningar för styrlinorna kan du testa att byta. Beror på om du har svårt att styra ner den för att det är för tungt eller för att styrlinan dras för lite när du styr. Testa också att trimma upp så att mittlinorna blir längre. Då blir styrningen snabbare.
Varför kapade du bommen??
-
Det finns ju redan sjö i Mölnlycke. Inte stans fräschaste kanske. Jag pluggade 3 år brevid den 🙂
Bild 1: Back in the days @ hulebäcksgymnasiet. HAHA
-
Gusting up to 60 knots. Then it got a bit dangerous. He he.
Diagnos: Kitekåt. ”Det blåser så dåligt på sommaren så nu när vi fick ’bra’ vind så var jag tvungen”.
Slår vad om att det enda som gick i hans huvud när hon frågar ”Finns det något sätt att skydda sig efter att ha blivit slagen medvetslös?” var ”Jag skulle ha släppt bommen. Jag skulle ha släppt bommen. Varför släppte jag inte bommen? Nah, bäst att inte nämna det” 🙂 Det kanske inte hade hjälp i en så stark by, men det hade iaf inte skadat att ha draken max depowerad och på ett ställe i vindfönstret. Pausar man i andra flygturen ser det ut som om det finns iaf 20-30cm kvar på depower-linan.
-
Alla frågor som Neven ställer är intressanta tycker jag. VAd det är för summor per privat investerare vi pratar om o.s.v.. Jag skulle tycka det kunde vara kul att vara delaktig på ett sånt här projekt även om det inte betyder klirr i kassan. Vad är det för kommun vi pratar om?
-
Som sagt, det är lite svårt att ge tips när man inte vet vad du gör för fel. Men det är bättre att ha vikten för långt bakom brädan än för långt framför. Har du vikten framför ramlar du framåt, gör faceplant, får vatten i näsan och tappar brädan. Bakåt är inte lika illa. Det där med bodydrag är en bra idé också. Träna på att förstå NÄR kraften/draget från kiten kommer när du gör en viss rörelse. Då kan du vara beredd att kompensera genom att hålla emot mer eller mindre sen när du står på brädan. Viktigt: Räta på ryggen, dra in röven och skjut fram höfterna. Och när du startar så håll frambenet sträckt, bakbenet böjt och rikta brädan snett nedvind.
Vatten i näsan får nog alla. Stäng munnen och håll andan när du faller så trycks inte vattnet upp lika lätt. Men ibland hjälper det inte vad man gör. För ett tag sen körde jag med skyddande glasögon och blundade, men vattnet spolade ut mina linser ändå(!)
-
Jag har en dragon och skulle nog säga att den är för liten för bindningar. Jag kände på ett par Fone-pads av årets modell förra veckan som var sjukt sköna, men jag vet inte om de passar i skruvhålen. Kanske kan undersöka det åt dig eftersom jag även har en Fone-bräda från förra året.
-
Lite om Portugal som kanske borde hamnat i den här tråden egentligen…
http://0108dev.surfzone.se/forum/showpost.php?p=492764&postcount=7 -
Allt är relativt som man brukar säga. Om jag fryser kan jag inte koncentrera mig på åkningen och när man inte längre vill riskera att ramla kan man lika gärna sitta på land. Vi var mycket på sydkusten och där blåste NW-vinden undan ytvattnet varje dag.
Någon dag kanske det var 30 grader i luften mitt på dagen inne i stan, men oftast lägre och vinden sätter inte igång förrän 2-3 på eftermiddagen plus att tidvattnet i lagunen ofta är bäst ännu senare. När månen var full blev det inte plattvatten i vår (stora) lagun förrän kanske 18 på kvällen och då värmer inte solen mycket längre. Vissa dagar var det så kallt i vattnet att hela benen värkte när man ville kyla av sig med ett bad (på förmiddagen innan det börjat blåsa). Lätt under 15 grader. Så länge våtdräkten inte var torr eller det var vindstilla var det aldrig för varmt, men det innebär att man inte surfar ändå.
EDIT: Vill man spara vikt på flyget är det bättre om man slänger ut saker som t.ex. Ravioli-burkar ;-p
-
@Neven 493087 wrote:
Om det bara är duken så är det ju lungt att fixa. Lite mer krux om det är LE och bladder också… Surt… Du får skaffa lite hållbarare grejjor! 🙂
Japp 🙂 Det blir nya prylar snart!
-
@sourra 493083 wrote:
Ajdå. Fan vad surt. Har bladdern gått på Waroon också eller är det bara duken?
Bara duken på waroon.
Hittade en snubbe som lagade den very naajs för bara €35. Fick tillbaka den hel och ren i staden där jag var dagen efter. Han beklagade sig över att han inte kunde lappa med samma tyg-färg som orginalet 😀 Han hade lagat segel i 30 år eller nåt. Ska man laga kites i södra portugal (bor i sagres) så rekommenderar jag honom. Annars verkar ”Paulo Meira” vara The man för sånt. Jag har numren till båda så PM mig eller skicka sms om ni trashar en kite där nere.
-
@Yann 492967 wrote:
Ännu en som fallit offer för Guinchos hungriga käftar?
Där överlevde både jag och drakarna även om det blev ett par ordentliga omspolningar i vågorna 🙂
http://0108dev.surfzone.se/forum/showpost.php?p=493073&postcount=17 -
@sourra 492929 wrote:
Haha, det är fan imponerande på ett märkligt sätt. Hur dödar man två kites om man bara kör laguner?
Waroon fick revs av från LE till TE vid en lättare krasch. Kanske hade en lina skurit hål någonstans i seglet tidigare under min session. Eller så låg det nåt i det grunda vattnet under ytan. LE var ovanligt mjukt pumpad också eftersom min stop-boll i ventilen flög ur och försvann innan.
Min Rebel 07 (LE inkl bladdern) exploderade spontant i luften mitt under flygning, helt depowerad halvvägs ner till vattnet. Det var visserligen inga 6 psi i LE, men ändå… Jag tror att sömmen i mitten av LE släppte först och fick bladdern att bukta ut och explodera. Det är tydligen fler som råkat ut för samma om man söker runt lite på forum. En jag träffade på stranden hade ett kort från Guincho där en kille med en Rebel 08 som det också hade hänt.
Bild 1: Waroon
Bild 2: Min rebel (kommer bättre bild senare)
Bild 3: En annan rebel i Guincho
