johnk
Forumsvar skapade
-
@patrikol 478447 wrote:
Klistra alla spottars regler på Steffo?
Vill vi verkligen bläddra igenom 30 trådar som är klistrade bara för att läsa översta tråden på Steffo?
Inte jag i allafall.
det är väl bara att skapa ett nytt sub-forum?
-
Eftersom de flesta nybörjare går kurs är väl bra om man vänder sig till instruktörer med viktiga riktlinjer för vad nybörjare bör och inte bör göra. Man kan inte förvänta sig eller begära att nybörjare som går kurs sitter och läser på steffo. Men man når alltid ut till någon förstås…
Nåt som vore bra på steffo är stickys som talar om vad som gäller för specifika spot, t.ex. var nybörjare ska hålla sig.
-
-
@anr 477743 wrote:
Åker till San Francisco mars 2009 under ca 10 dgr. Nån som vet ngra bra spots i bayarea, Berkley? Kontakter? Bra butiker?
http://www.bayareakitesurf.com/ ska nog vara bra. Jag har inte varit i den fysiska butiken, men handlade av dem över nätet. Har dock bara f-one grejer tror jag (mycket bra skit visserligen).
-
jag har bara testat RRD poison av de som nämns här och kan intyga att den är riktigt najs. har dock bara kört testat på plattvatten. någon som vet hur den är i chop?
-
fattas bara att någon drar en parallell med få spray i ögon och mun när man smackar på läppen också!
-
Notering: En kite i full depower kan vara svår att hålla nära marken också eftersom den lätt blir instabil och svarar långsamt.
-
@sourra 477671 wrote:
Temperaturens och luftfuktighetens inverkan har avhandlats här förut och jag tror att kall torr luft kunde skilja ca 5% mot varm fuktig luft (där torr är lättare, tro det eller ej).
Att torr är lättare tror jag på, men kall luft har högre densitet än varm, så den största skillnaden måste vara mellan torr+varm och kall+fuktig luft?
Edit: Wikipedia säger att våt luft är lättare, så nu tror jag inte på dig längre Sourra.
-
-
Jag måste flika in en sak angående att hålla kiten högt. Antingen är det mina ögon det är fel på, eller så håller de flesta kiten kl 12 en längre eller kortare stund medan de är på/nära land – även de erfarna, utan att någon håller i där bak. Ibland för att kolla om man har lagom kraft, ibland på väg ut i vattnet, ibland för att det är trångt i luften och ibland för att det är lättare att gå (lathet). Dock brukar jag inte hålla till på spoter med nära objekt som skapar uppåtvindar. Så jag tycker det är lite hyckleri att skylla allt på det. Ni som aldrig gör detta behöver inte ta åt er.
Jag har blivit loftad på land en gång. Då höll jag kiten kl 14 men in ett trassligt ögonblick svepte den över till kl 11 och själv rörelsen gav mig lyft (och mer fart) som jag inte hade fått om jag haft den kl 12 från början. Jag tror att någon som håller i där bak och drar ut i vattnet ger större säkerhet rent allmänt.
-
@Kjello 477609 wrote:
Lite intressant, men en faktor vill man veta, hur beräkna ytan ?.
Ibland anges den av tillverkaren.
-
@Wibban 477606 wrote:
För att komplicera det ytterligare för mig själv så var jag tvungen att googla lite efter någon kul formel.
Hittade det här för att beräkna kraft man kan få ut av vinden för vindkraftverk:
(Kanske kan vara något för er som gillar att fundera på sådana här saker 😉 )
*****
Here’s what I took away from the excellent talk by Dr. Jim Salmon of Zephyr North, at the PURE public meeting on January 15th, 2005. Basically, there’s a lot of math involved, and numerous things to consider when trying to obtain power from the wind. Here’s the main formula used to calculate wind ”power density”, a critical measurement when analysing your power potential:
Power Density = 1/2 × (air density) × (wind speed)³
What’s important in this formula are the relative terms. Note that power increases linearly as air density rises, but increases geometrically (cubed) as wind speed rises. So double your windspeed, and your power factor increases by 8 times! A small, sustained windspeed advantage, gained for example by a higher tower or better location, could make all the difference for commercial success. As well, air density apparently can vary by as much as 40%, depending on temperature and pressure. Cold winter winds are much better than summer breezes.
Our formula can be expanded:
Power = 0.5 x (air density) x (wind speed)³ x (rotor area) x (various efficiency factors)
Those factors include things like generator and gear-box efficiencies, but note the other term. As rotor area increases, your power increases in linear fashion too (eg. double the rotor area, double the power). And don’t forget that a wind turbine’s rotor area is a function of the square of the blade radius, so double the radius, and you quadruple the area!
vindhastigheten i kubik alltså. shit britt. Luftdensiteten är inte att förakta heller, det har man hört från mångas erfarenheter dessutom. I Läjet i Måndags sa någon att han kört många ggr i 45 knop vind i Egypten och aldrig känt sig överriggad så som i Läjet när det blåste 30.
Uppenbarligen skall det till en ganska komplicerad modell för att komma nära verkligheten, men de borde gå att förenkla till en tumregel som iaf är bättre än ”de flesta andra kör tolvor så det tar jag också”. Projicerad area, vindhastighet, vikt, lufttemperatur och luftfuktighet är ju iaf kända faktorer bara man har en medelmåttig vindmätare.
-
@Thorbjorn 477310 wrote:
Jag tycker att det är lite missvisande med att säga att jag var ute med min 9a och jag med min sjua.
Hur mycket väger ni egentligen 60kg 90 kg eller som jag 120kg
Om jag delar 120kg med 11kvm så får jag ut att det blir 10,9 kg per kvadratmeter om någon väger 70 kg och är ute med sin 8 så blir det 8,75 kg vikt per kvm.
Jag vet inte om man kan räkna så??? Eller finns det någon som har gjort en bättre beräkning??
Sen har vi vindstyrkan dubblar man vindhastigheten så blir kraften i vinden 4 ggr mer.
Det finns säkert någon som gjort en bra uträkning. Jag räknade som du när jag var ute senast. Dock känns det naturligare att vända på det så att ett större tal betyder mer kraft/kg =>
Ex.
120 kg gubbe/gumma
12 m2 drake
10 m/s vind12 m2 / 120 kg = 0,1 m2/kg
och sedan multiplicera med vinden:
12 m2 / 120 kg * 10 m/s = 1 (med det något udda suffixet kubikmeter per sekundkilogram)
Den tar dock inte hänsyn till den där vindeffekten du nämner, men vill man ha med den kan man sätta vindstyrkan i kvadrat. Kan du förklara den effekten förresten? Gäller det även när draken står still?/Ingenjör som har tråkigt på jobbet
-
@WakeNils 477246 wrote:
ser stort ut! men det var kul att prejjas på gocartbanan också… =)
viss risk att man skulle hamnat på land om man skulle laddat nåt skoj i de vindarna med 7anman behövde inte ladda alls för att ha kul om man körde 7:a kan jag intyga! Inget man ville kiteloopa med dock 🙂
