johnk
Forumsvar skapade
- 
@psychonauten 397130 wrote:
Det där var ett konstruktivt inlägg. verkligen.
keep it up!DU menar att man INTE ska öva tills man hittar sin säkerhetsrelease? Eller missförstoid jag dig?
Ja, du missförstod mig. Jag menar att man inte kan säga ”övar du så klarar du det när det verkligen händer” om man inte har behövt göra det själv än. Klart som f-n att man ska öva så att man inte behöver Fundera över vad som behöver göras när det händer (även om man inte klarar att utföra det sedan).
 - 
@skejtar_henke 397062 wrote:
Du väcker inte debbat.. Du väcker irritation över att du är retsam och kommer med korkade orgrundae inlägg som bara är så fel och uppåt väggarna.
En fråga tetras. Hur gammal är du… skulle tippa att du är antingen ung eller gammal…?
”Ung eller gammal”. Ja, det var ju en vild gissning. Låter som ”sol till halvmulet med risk för torka och åskskurar”.
tetras: stå på dig. håller med dig helt och hållet. de som först säger att ”öva så hittar du releasen när det verkligen gäller” och samtidigt ”jag har kört i 3 år och har aldrig behövt dra min release” om vartannat är så motsägelsefulla att det är pinsamt. Följande citat säger allt: ”försökte få rätt på grejorna och utlösningen. Tyvärr gick något galet och jag vaknade på sjukhuset.”. Om man kan undvika en sådan olycka med ett intuitivt säkerhets-system är det värt ”debatt” och ny design. Till de som inte är intresserade av att delta i en konstruktiv diskussion och förbättra: gör något annat än att forums-gnälla på de som bryr sig.
 - 
@Eddie 395889 wrote:
Ähh… fan vad du babblar en massa.
När du pratar om ”släppa upp kiten” så tappar jag direkt allt förtroende för dig. Hur många gånger har du gjort self-rescue?
Tycker du att det är svårt?
Tror du att en nybörjare kan ta den informationen till sig?
Sätt dig ner i båten!Till något mycket viktigare:
Jävla skönt att det inte blev några bestående skador. Vi tänker på dig!!Vad menar du med att du tappar fortroendet for mig? I enlighet med vad Jezaja sa sa ar det uppenbarligen en verklighet: ”[…]då släpper killen som håller kiten rakt upp i powerzone med 12m/s rak onshore[…]”
Och jag tycker inte det ar viktigare att 100 personer sager ”hoppas han mar bra under omstandigheter” an att man forsoker se till att det inte upprepas.
Jag har gjort self rescue en gang nar en bridle traslat sig runt ena vingspetsen och jag drev mot en bathamn. En annan gang traslade sig linorna och nara land dar ingen kunde assitera mig och tvingade mig att rulla in linorna. Farligt om man inte vet hur man haller kiten utflaggad medan man narmar sig den. Inte en komplett self rescue, men det ingar som en del i det. Self rescue kanske inte ar sa svart, men bra mycket enklare an att forsoka lista ut sjalv hur man ska gora mitt pa ett stormande hav om ingen ens namnt ordet self-rescue. Och det racker att man gor ett fel for att forlora fingrar eller kastas upp pa land sa tycker jag det ar nog sa viktigt att man gor ratt forsta gangen.
Om en nyborjare inte tar tills sig det nar man berattar sa far man se till att han/hon kan gora det sjalv innan de far ga ut sjalva helt enkelt. Det ar det jag menar att instruktorerna ska se till.
 - 
Illa att aftonbladet fått nys om detta. De är antagligen det största verkliga hotet mot sporten. Tur att de ännu inte vet hur utbrett det är och att det finns i Sverige. När något sånt händer i Sverige (för det kommer det göra förr eller senare) skulle det inte förvåna mig om de ser till att ha en lokalreporter på varje kite-strand vid hårda vindar för att gama om något går fel (eller om de i deras otränade ögon ser ut att gå fel eller är ”onaturligt och hutfullt”). Vi får hoppas att sporten blivit tillräckligt accepterad för att hantera spress-kalabalik och att det finns någon som kan gå in och försvara sporten på ett professionellt sätt. Allra helst ska denna/dessa person(er) inte ha kommersiellt egenintresse i kiting som pressen kan hugga på.
Jag tror också att det inte är en dum idé att ha någon form av certifikat som måste förtjänas innan man går till stranden och släpper upp sin kite. Det är en alldeles för farlig sport för att lära sig ”den hårda vägen” (till exempelt att släppa upp en 12m mitt i powerzone över fast mark i 25 knop). Tänk om man skulle resonera så med pilot-utbildning eller djuphavsdykning. ”Äh, visa honom spakarna och skicka upp honom. De nya flygplanen har ju ändå katapultstol i ett nödfall, så det är lungt”. När jag tog lektioner på Maui hade de ett kunskaps-kort som skulle fyllas i av instruktören efter lektionerna som talade om vad man kunde. Ändå var det ingen som hindrade en helt grön nybörjare att gå ut utan lektioner om han/hon insisterade. Nu i efterhand har jag insett hur oseriös 4-timmars-lektionen jag tog ute i Apelviken var, som inte ens lärde ut self rescue innan (eller efter) de drog igång med water start. Om inte ett cert eller liknande arbetas fram kommer vi bli stoppade – förr eller senare.
 - 
@Fifi 364265 wrote:
e man tjej o de säger att man måste betala en massa så e det bara att börja se lite ledsen ut o nästa gråta så får man gratis….eller ljug o säg att ni ringt innan o frågat om de och de sa att det inte var några problem med kiteutrustning…viktigt att låta lite arg då!
Ok… Bli tjej, börja gråta, bli arg. Jag tror jag är med.
 - 
@johnk 362123 wrote:
Jag ska över till San Diego i några månader och vill ha med mina kite-grejer.
Vad är bästa/billigaste sättet att få med sig grejerna över till staterna (oskadda). Eftersom jag ska stanna länge kvittar transport-tiden egentligen.
Antagligen flyger jag med lufthansa. Jag kollade in deras bagage-sida och om jag tolkar det rätt skulle det gå på 2700:- ungefärg (grejerna väger ca 18 kg). Andra alternativ tror jag är Air France och KLM.
Vad finns det för alternativ?
Det där visade sig att inte stämma alls faktiskt. Jag har precis prata med lufthansa i telefon och de sa 470:- för 18 kg och 150 cm långt, en väg. Vilket kap! Hälften av vad det billigaste fraktsättet kostade 😀 På Torsdag drar jag… äntligen!
 - 
@nic 363146 wrote:
Ju längre bort man åker desto mer får man ha med sig.
Brazilien med Air France tex så får man ha med sig 2 bagage med 23kg vardera. (sista sidan) Det räcker tom för en tjejpackning.
(under 158cm höjd+längd+bredd måste det vara med)inom europa är det 20kg
nic
He he. Jag ska vara borta i tre månader, så jag behöver en tjejpackning som är redo för surf, snowboard och slips-nissande. 158 cm blir nog omöjligt att komma under för mig. Brädan är 133 + 38 [+ någon försumbar tjocklek]. Air France/KLM/Delta verkar rätt billiga.
 - 
@Yann 362130 wrote:
Golfbag och checka in det som golfutrustning. Har inte testat själv ännu. Naish har en trevlig kitebag med hjul förklädd till en golfbag.
http://www.naishkites.com/products/soft_tech/softtech_core_golf.html
Finns att köpa hos Fahlén i Varberg.
Den är tyvärr slut 🙁
 - 
@walle 362331 wrote:
vem fan kör på brädor över 135cm??? 😉
antingen så blåser det, då behöver man inte stora brädor… annars så blåser det inte och då kan man dricka rom&cola och behöver absolut inte stora brädor!!!
Min råkar vara 133 cm 🙂 Jag är nybörjare och det är min första bräda, vilket var den minsta som fanns kvar på rean när jag bestämde mig för att köpa utrustning. Ändå tog jag Small. Tur att jag inte gick på medium iaf. (North Dragon 2006).
Jag är inte jättesugen på att köpa en ny bag, eftersom jag precis köpte min första (som är för stor för att klara golf-klassen, typ 160 cm). Men om jag sparar hundra eller tusental kronor på bara en resa är det kanske det vettigaste alternativet ändå.
 - 
@Yann 362130 wrote:
Golfbag och checka in det som golfutrustning. Har inte testat själv ännu. Naish har en trevlig kitebag med hjul förklädd till en golfbag.
http://www.naishkites.com/products/soft_tech/softtech_core_golf.html
Finns att köpa hos Fahlén i Varberg.
Tackar. Det är säkert ett bra köp för andra resor, men det ser inte ut som det spelar någon roll för just Lufthansa till USA, vilket är ”long-haul med piece concept”. Priset är nämligen samma för golf- och kite-utrustning (intressant att de faktiskt har listat kite som separat). Vad jag inte riktigt fattar på Lufthansas dock är om man fortfarande får ta med 2 bagage utöver sport-utrustningen eller om sportutrustningen ersätter 1 av bagagen. Om man fortfarande får ta med två så packar jag ner så mycket som möjligt utom brädan i en vanlig resväska istället så sportbagaget väger lite.
Med Air France och KLM däremot lönar det sig kanske med golf-grejer, där man till och med kan komma undan gratis ifall man bara har ett vanligt bagage (annars 75 euro extra). För kite är extra-avgiften 150 euro oavsett (som jag uppfattar det spelar inte vikten någon roll?!), men då har man ju fördelen att kunna ta med en hel väska till med vanlig skit i… Det kan det vara värt kanske.
Det bästa är nog att låta resebyrån berätta exakt vad det kostar med olika alternativ. Vet ni några andra flygbolag som har bättre villkor?
 - 
Biorno wrote:Glöm inte att kolla Waroo, årets mest sålda kite, det finns en anledning…
Kan vara för att den är mycket billig jämfört med andra stora tillverkares liknande kites 🙂
 - 
Milkman wrote:Den kommer heta Instinct2. Kommer tidigt nästa år, långt innan sässongen börjar.
Målet är att börja dema dom på västkusten när det fortfarande är is på stranden 🙂Låter intressant! Jag väljer nog Rebel framför Instinct med allt sammanräknat, men frågan är nu om jag kommer ångra att jag inte väntade tills Instinct2 kommer? 🙂
Jag förstår att eftersom det är ganska långt kvar till lanseringen så kan du inte avslöja hur Instincts detaljer/utförande har ändrats, men kan du säga nåt om hur dess egenskaper kommer att skilja från den första Instinct:en? Mycket intressant hur andra generationen av en så banbrytande kite kan bli!
Eftersom jag ändå måste köpa Rebel till ordinarie pris och det inte lär bli mer åkning för mig i år, så kan jag vänta om den verkar lovande…
 - 
Milkman wrote:Njae, 20 m/s ska du nog vänta ett tag med :).. Jag skulle nog villja säga att du först ska bli trygg med ”motsvarande 11:an” innan du börjar ge dig på topp end. När du utvecklas kommer själv känna hur hård vind du fixar med din utrustning. Men jag som väger 80 ska ut med 9:an i helgen och det skall blåsa upp till 16 m/s.
Med komma igång menar jag ta höjd, hoppa, ha roligt.
Kan nog inte vara objektiv, dels för att jag inte testat rebel, dels för att det inte går att vara objektiv när man helst vill leva på kitingen på ett sätt eller annat 😉 Jag brukar försöka sätta på bs-filtret och surfa runt på forumen, sen helst testa innan jag väljer kite.. Men det är svårt i början- Svårt att känna skillnad och nästan alla kiter fungerar innan man vant sig med en speciell modell/känsla.
Angående Invertering så har Instincten ett system för att hindra invertering som jag tror de är unika med. Har hittills bara hört talas om någon som sett nån som lyckats med det. Så det problemet kan jag nog mena att man slipper.
Jag tror att Rebel kan flagga ut kiten (på 5:e linan) och det kan inte instincten utan en uppgradering som kostar 199 kr. Man anser att säkerheten är stor nog när man släpper bommen.Instinctens Akilleshäl är relaunch i lätta vindar. Under 5,5 m/s är den svårlaunchad men man lär sig, under 5 m/s är det praktiskt taget omöjligt utan hjälp. (du kan iofs inte kita då heller, men det har ju hänt nån gång att vinden mojnat plöttsligt – då vill man inte tappa kiten:))
Funkar den vanliga 5:th element bommen till rebel? jag är ganska säker på att den inte funkar till Instincten, en bom ingår hur som helst i paketet.
Ojj, det vart ett långt inlägg…
Ja, tack för ditt utförliga svar! Av någon anledning så måste jag alltid försöka göra det perfekta köpet 😀Nu har jag läst alla trådar på kiteforum med orden Instinct och Rebel i 🙂 Inga jämförelser tyvärr. Ingen verkar ha testat både Instinct och Rebel. ”Flagga ut” är när man lossar chicken loop:en och får kiten helt kraftlös i en leash? Är det någon nackdel med detta, eller varför är det inte standard? Vad får jag ge för en Instinct 11 inkl. bom och den extra säkerhets-grejen idag?
 - 
Milkman wrote:Hade det varit mina kiter du köpt så hade jag rekommenderat 11 och 7:a. Inte större.. Du kommer igång från strax innan 6 m/s och kör lätt till en bit över kuling.
Bara för att Rebel ”inspirerats” av vår depower/trim lösning så betyder det dock inte att man kan jämföra storlekarna rakt av.
Du kanske kan hitta någon jämförelse på till exempel http://www.kiteforum.com, sök på Instinct och rebel . Har du tur så finns där nån som testat båda och har nått bra att säga.
Lycka till 🙂Oj. Pratar vi 20 m/s? Olika bud här. 14 och 11 🙂 Men eftersom du gör en liknande kite får jag nog lita på din expertis. När du säger ”kommer igång”, menar du planing eller att man tar höjd lätt? Jag är inte helt i svängen med alla begrepp än. Antar dock att det är närmre det senare eftersom 11:an är för vikt 70-85kg på er sida. Jag läste någonstans att Rebel betedde sig konstigt under kite-loop (kan inte hitta var jag läste det just nu). Har läst om invertering av den om man inte passar sig också. Är det någon av de egenskaperna som Instinct delar?
Vad skulle du annars säga är skillnaden mellan Instinct och Rebel (förutom att ni har 20% rabatt), om du kan vara objektiv ;)? Funkar Norths femlinors-system med era kites eller behöver jag bom/linor från er? (Har redan köpt 5:th element-bommen).
Tack för råden hittills!
 - 
Milkman wrote:Wallén är ju distributörer för North. Snacka med dom ifall du ändå har bestämt dig för deras produkter genomgående. Low end skillnad på 0,5 m/s kan säkert stämma. Det är stor skillnad på kraften i vinden vid 5,5 och 6 m/s.
Annars kan du välja i stort sett vilken bowkite som helst för att ha en liknande range. Rebelen är bra för den inte har block, varken i kiten eller på bommen. Jag vill inte inte ha block i kiten därför har jag en med samma lösning och jag är nöjd.
Jo, jag har pratat med Walléns och de tar 9k för en 10:a och 10k för en 12:a. 14 frågade jag aldrig om, för jag trodde att 10-12 skulle bli min mellan-kite, men nu hoppas jag som sagt på endast två… Är det ett bra pris eller kommer det bli billigare i butik (men jag kan iofs ändå inte vänta till April när de börjar säljas i butik, så…:)?
 
