jonasdv
Forumsvar skapade
-
Kul att det ska bli segling i Nynäshamn. Jag kan ta med någon extra Davidson D2-prototyp om någon vill låna. Är det för lätt vind för Formula så skulle jag kunna försöka få med flera brädor . Formulariggar fungerar bra på D2. Mastfötterna har standardpinne på gummileden. /Jonas
-
jonasdv
Medlem25 februari, 2017 vid 15:43 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Jättekul med intresse för långa brädor! Efter ett par säsonger med D2-prototyper är jag nu helt inne på att starta tillverkning av brädor. Efter Europamästerskapet 2016 utvecklade jag designen ytterligare. På Franska mästerskapen kändes den bra. Just nu jobbar jag tillsammans med hydrodynamikern Kåre Ljung(bl.à designer av M32) på finjusteringar. Basdesignen från Franska mästerskapen 2016 är kvar och Kåre har analyserat/modifierat kölkurva, släppkanter, volymfördelning och rundning i förskeppet. Tanken är att med hjälp av Göran Marström bygga några Davidson board i Nomex honeycomb och kolfiberprepreg som ger låg vikt, styvhet och lång livslängd. Jag har skrivit lite om projektet på internationella D2-gruppen på Facebook. Glädjande nog finns det en hel del intresse. 2017 är Europamästerskapen på Balatonsjön. Det finns en cup med några tävlingar i Europa och det planeras klassmästerskap i Sverige. /Jonas
-
jonasdv
Medlem30 augusti, 2016 vid 07:31 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Jättekul att det finns intresse för rundbottnade brädor. Jag har nyss kommit hem från Europamästerskapet i D2. Totalintrycket är mycket positivt. Vi var 15 deltagare i åldern 34-58 år. Majoriteten var duktiga seglare som tränar massor och har erfarenhet även av andra klasser. Vi seglade alla mot alla dvs lättvikt och tungvikt i samma start. Deltagande brädor var mina två Davidsonprototyper, två franska Gemmaprototyper, två franska nybyggda Jaguarprototyper, några Lechner och några gamla prototyper från 80-90-tal. Deltagande segel var framförallt Aerolite, Demon, Lefebvre och Tuschingham. Vindarna var mestadels lätta förutom sista racet. Pumpning är inte tillåten i klassreglerna men ett stort diskussionsämne. Alla seglare pratade ihop sig och kom överens om att vi får pumpa en hel del på undanvinden men ska vara återhållsamma på kryss vilket fungerade jättebra. Alla segel och brädor mätte in enligt reglerna utan problem. Seglarna vägdes innan racen och reglerna säger: 8,5 segel för lätt klass och 9,5 för tung klass dvs över 78 kg. Spanjoren som vann tunga klassen vägde in på 76,6 men valde ändå att köra 9,5-segel. Många tyckte att han skulle byta till 8,5 eller bli diskad men i sista änden fick han ok av juryn, troligen för att vi var så få och att man ville vara välvillig vid första tävlingen på många år. Jag blev trea i lätt klass och fyra totalt(kändes som trea totalt eftersom spanjoren inte vägde in). Jag vann ett lättvindsrace och ett hårdvindsrace. Jag var först vid kryssmärket ganska många gånger men blev inledningsvis omseglad på undanvinden av de med lägre och bredare segel. Efter ett par dagar började jag skära upp högre än de andra på undanvindarna och då hängde jag med mycket bättre. Sista racet seglades i 8-10 m/s och jag vann överlägset. Jag hade något bättre fart än övriga på kryssen och helt fantastisk fart på undanvinden. Vid målgång var jag ett och ett halvt slörben före tvåan. Efter regattan testade jag och Rikard segel och brädor med nyblivne Europamästaren Alain Cadre. Vi bytte segel och brädor med varandra för att hitta snabbaste kombinationen. Brädorna gick ganska lika på kryss men känslan var att Davidsonprototypen var lite lättare att hålla stabilt på kant. På undanvind var Davidsonprototypen både snabbare och mer lättseglad. När det gäller seglen så är väl ett högt och smalt segel snabbare i teorin men i praktiken är ett lägre och bredare mer lättseglat. Tävlingen gav mersmak och jag ser redan fram emot någon liknande. Intresset fanns för min design så jag ska nu kolla upp möjligheterna att göre an liten serie.
-
jonasdv
Medlem6 augusti, 2016 vid 20:15 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Priset beror på byggmetod och tänkbart antal. Just nu har jag svårt att bedöma hur stort intresset är för D2. Jag hoppas få mer koll på europamästerskapet. Kan återkomma med bilder.
-
jonasdv
Medlem6 augusti, 2016 vid 06:42 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Kul att det finns seglare med intresse för D2. Jag återupptog brädsegling för några år sedan. D2 blev tävlingsklass igen förra året med moderna segel på 8.5/9.5m2. Jag har byggt några prototyper anpassade för tidigare planing tack vare de större seglen. De nya brädorna är mycket stabilare än mina gamla designer från 80-talet. Planerar att vara med på europamästerskap för D2 om ett par veckor.
