Forumsvar skapade

Sida 11 av 46
  • joth

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 13:59 som svar på: Husbilar överallt i apelviken / tråkigt

    Habo Ljungs lilla parkering har också förvandlats till camping. Men allemansrätten ger ju alla som vill rätt att stå på samma ställe i 24 timmar. Sist jag var nere var det 4 stora husbilar där och inte mycket plats kvar till andra bilar. Men det är övergående så man får väl stå ut.

  • joth

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 13:53 som svar på: Torsdag ser riktigt bra ut…

    Jag hoppas vinden finns kvar tills jag slutar jobba vid 16. Den skall vrida till SV och så småningom avta så det blir Habo för min del.

  • joth

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 09:15 som svar på: Köp av sjögräs fena för TT
    surfan;561842 wrote:
    Hej du du ska ha lessacher chämelon 24,28 dom är super

    Kan bara instämma. 28:an är riktigt bra. Kör den med 6.5 och 7.5 på min iS87. Har inte testat min 24:a ännu. Vet inte om den skulle fungera till min iS87 på 56cm. Kanske på riktigt platt vatten och 5.5 segel.

    Jag har dom som kommer direkt från Lessacher själv. Tycker att materialet är bättre iom 100 kol men finishen sämre. Tekknosports variant är lite svår att laga om den pajar. Dom har nått ytskickt som jag inte riktigt vet vad det är. Vanlig 2 komponents snabb Epoxy fungerar inte att laga dom med enl några jag snackat med. Kanske glasfiber plastic padding eller Epoxy som skall härda under lång tid.

    Jag hade helst sett en sådan fena fast i G10. Tror det skulle vara bästa kombinationen av slittålighet och hårdhet.

  • joth

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 05:51 som svar på: Små bubblor i ytskicktet

    Suuuuck … lekmän!

    Skrapar man av en bubbla så kan jag inte se något under. Det är bubblor i storlek 0,1-1mm vi talar om. Skall låta brädan ligga o torka ordentligt så får vi se.

    Jag hoppas att det är brädan som muterar till en grym speedmaskin. Ni vet med yta som en haj och som simmarnas dräkter. Kan bli riktigt grym när den ömsat skinn färdigt 😉

  • joth

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 20:40 som svar på: Klagshamn el. Skanör tidigt söndag?

    Nope men tidig Habo blir det för mig.

  • joth

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 20:38 som svar på: Skåne Slalom Cup del II, Förvarning Lördag 26 Juni – Habo Ljung

    Skall avta under dagen. Jag kommer att sticka ner mellan 8 och 11 innan ”annat viktigt”. Men hoppas ni får lite vind på tävlingen.

  • joth

    Medlem
    24 juli, 2009 vid 11:20 som svar på: spot vid löddeköpinge?

    Ner mot lödde å? Steningt som tusan tyvärr.

  • joth

    Medlem
    24 juli, 2009 vid 08:16 som svar på: Skåne Slalom Cup del II, Förvarning Lördag 26 Juni – Habo Ljung

    och jag kan inte som vanligt … urgh …

  • joth

    Medlem
    24 juli, 2009 vid 06:10 som svar på: spot vid löddeköpinge?

    Oki, södra halvan innebär den sida som Vikhög ligger. Där finns en parkering men sedan får man gå en bit till vattnet. Vet inte om det är den bästa platsen att gå i på.

  • joth

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 20:07 som svar på: spot vid löddeköpinge?

    Tror att ulf Sjöstedt seglat där ett par gånger. Fint speedställe på Ost. Annars vet jag inte hur bra det är. Vad jag vet så finns där inga förbud mot vindsurfing.

    Har inte själv testat ännu, blir alltid Habo.

  • Abert är bland annat dom extra 1000-lapparna som alla cambersegel kostar. Samtidigt så tror jag att jag ändå skulle välja nocam segel. Hucker eller Retro eller t o m revo spelar ingen roll. Friåkningen är viktig och 4,6 – 5,5 skulle kunna vara vilket segel som av dessa. Och de större Retro. Har Revo 4,6, Retro 5,5, 6,5 och 7,5. Retro 7,5 är omgjort nu 09 och jag tycker det är grymt skönt att segla.

  • joth

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 13:04 som svar på: Fintrim i full planing

    Lite åt det hållet när det gäller fentryck. Man har seglet och stancen fixerad. Små rörelser.

    Alltid svårt det här. De flesta i Sverige eliten har seglat sedan 80 talet och har blivit grymt snabba. Men det har tagit massor av timmar på vattnet. Tror inte det finns genvägar. Ett väldigt bra tips är att prata med de gamla rävarna på stranden. Be dom kolla hur du seglar, riggar etc… De är snällare än de ser ut att vara 😉

    Har själv hållt på från och till sedan 84. Och man har hur mycket att förbättra som helst.

  • joth

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 14:17 som svar på: Fintrim i full planing

    Har inte läst alla artiklar och är ingen seriös speedare men att åka fort i chop är aldrig lätt. Att inte stirra sig blind på choppet närmast brädan kan vara en ide för att låta brädan göra sitt jobb. Höj blicken och studera istället choppet en bit bort. Fungerar rätt bra för mig för åtminstånne. En modern slalombräda drar rakt över mindre chop. Är det meterhögt så skall man nog ta det lite lugnare.

    Sedan är det bara att nöta. Jag har med min slalom på 87l och 6.5kvm freerace rigg lärt mig hantera kanske 4m/s mer vind och mer överrigade förhållanden det senaste året. Man får tips av andra, man lär av misstag och man lär sig hur brädan, fenan och seglet fungerar på vattnet. Teori låter fint och enkelt men praktik är ett måste.

    Tryck på fenan skall nog snarare vara jämt än tokmycket. Om man rör sig mycket för att parera etc så ändrar man trycket på fenan och det brukar inte vara bra. Vissa fenor/brädor kräver mer tryck än andra så som sagt ut o öva.

    Detta är mina iaktagelser och du får säkert lika många andra olika som det finns surfare…

  • kinetic;559230 wrote:
    Hm…Min åsikt är att om man inte skall rigga ner så bör man åtminstone släppa så pass mycket på nedhal/uthal att masten är i det närmaste rak, oavsett segelmärke…

    Jag skaffade mitt första cambersegel -90 (Speedfoil 5.0) o har sedan dess bara köpt cambersegel. Några enstaka gånger så har jag hyrt grejer utomlands (freeride men även wave..) o det enda jag kan säga: de e omöjliga o segla på, allt känns FEL. Gällande Joth så tycker jag att även om hans segel må sakna cambers så är de ändå av ”rätt” snitt, dvs segel med lågt skuret underlik o gissningsvis så är känslan rätt lik ett cambersegel. För övrigt tror jag att Joth kommer falla för cambertrycket tids nog:grin:, allt har sin tid…

    Never never never ….

  • JFR007;559224 wrote:
    Joth, kryp nu till korset så att vi får lite mer tryck i klubbmästerskapet. Gör inte en principgrej av att åka runt med vandrande tryckpunkt. Det måste bli en pudel. Camber (eller klykjävel som vi kallade det när de satt på NP Combat 1989, minns inte exakt när men det fungerade för jävligt) är ett billigt sätt att få bra prestanda med en slalombräda under fötterna.

    Jonas

    Nä, låter er vinna. Gillar mina segel och kommer inte byta. Seglena jag har är faktiskt inte så farliga när det gäller bukvandring. De tål inte så mkt vind som cambersegel är ju självklart men en Sailworks Retro 6.5:a fungerar iaf fint upp till ung 14m/s. Mer vind än så och lek med vågis är mycket roligare än slalom o speed om man inte seglar superplattvatten förståss. Och det har jag missat att göra varenda gång det fungerat i klagshamn.

Sida 11 av 46
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications