joth
Forumsvar skapade
-
joth
Medlem14 juli, 2009 vid 18:21 som svar på: Kan man lämna NP RSR segel riggade över natten eller rent av i flera veckor?hehe, underbara svar. Visste dom skulle komma. kapten K gör en inte missnöjd. 😉
-
joth
Medlem14 juli, 2009 vid 09:39 som svar på: Kan man lämna NP RSR segel riggade över natten eller rent av i flera veckor?Så är det när man skall ha camber segel… Skulle aldrig stå ut med att vara så nervös hela tiden. Jag bjussar på de extra knopen så jag kan sova bättre på natten.
-
Kommer vara nere vid 15 tiden. så vi ses …
-
Skulle säga ett den väst som Klang rekomenderar som är samma som Watskis vattenskidväst är väldigt bra. Men du måste ha sittsele för att den skall fungera. Har vaddering runt om så den skyddar även sidorna. Har 4:a remmar/spännen och sitter på bra. Rek till slalom och speed.
Priset 400:- talar för den det med.
Jag, klang och Thomas B kör den sedan en tid och är helnöjda. Är du nere i Klagan eller Habo och vi är där så tveka inte att kom o kolla.
-
Frågan är om monocoque är bättre i mitt fall. Det är ju knappas där inne i beslaget som den går sönder utan där beslaget slutar. Så även ett mono rör skulle kunna gå av på samma ställe som mina. Pajjar dom precis i kanten på beslaget. Alltså aluminiumen går helt av där. Oftast har det varit nästan som om man sågat av den.
-
Kapten K;553724 wrote:Tycker det är konstigt att många sabbar sina bommar, jag har alltid haft billiga alubommar och dessa har hållt, dock har det hänt att jag har böjt rören i kastfall.
Har inte seglat av en bom nånsin… Pumpa i sönder i lättvind är något annat, men då rycker man av den.
Kanske stora freeride segel belastar bommen mer då det inte finns cambers som hjälper till utan bommen får ta all kraften.
Vad tror du om det?Jadu, kapten krock 😉 Du kommer inte få mig att skaffa cambersegel hur mycket du än pikar. No-cam forever…
Vet inte varför dom går av. Oftast är det där framme i kanten på frontbeslaget som den pajjar. Kanske hänger neråt på bommen för mycket så att den försvagas och sedan går av. Har rätt korta linor och bommen mellanhögt och sittsele.
-
Hur är bakstycket på tekkno TT carbon bom? Längd 180-240cm. Har det rullar så man kan sätta dit uthalstrim? Behöver typ samma rullsystem som på Chinooks långa bommar. Priset känns bra men är bommen det? Vill lägga max 3500:- på en bom som jag hellre lagt på en ny bräda 🙁
Lyckades laga min chinook alubom så den håller ett tag till men funderar så småningom på att gå över till carbon då jag har sabbat 4 alubommar på 2år och börjar bli trött på det. Verkar som att slalom och speed segling tär på bommarna rätt mycket.
-
joth
Medlem15 juni, 2009 vid 12:59 som svar på: Skåne Slalom Cup, Förvarning Lördag 13 Juni – KlagshamnKapten K;553328 wrote:Du skulle ju haft kossan och 7.5 med dig.Har ingen stor bräda längre, men 7.5:an hade nog hjälpt till i alla fall.
-
joth
Medlem15 juni, 2009 vid 12:56 som svar på: Skåne Slalom Cup, Förvarning Lördag 13 Juni – KlagshamnJester;553308 wrote:Den stora frågan är hur mycket du såg åt höger… 🙂Messer…. 😉
Klart det var dit jag såg utmärkt.
-
joth
Medlem15 juni, 2009 vid 07:12 som svar på: Skåne Slalom Cup, Förvarning Lördag 13 Juni – KlagshamnWanna see the movie Robban… Fick du av linsskyddet vid någon start?
Jo, en fete bräda hade nog varit bra. Får se vad budgeten tillåter till nästa säsong. Detta året är nog kört 🙁
Vadå större bil? Min Yaris e väl rymlig! Hade 2 brädor , 3 segel, master bommar etc etc.. i Bilen och kunde ändå se ut på vänster sidan. Jag bara inbillade mig att det skulle räcka med mindre prylar. Skall inte göra det igen…
-
joth
Medlem14 juni, 2009 vid 18:14 som svar på: Skåne Slalom Cup, Förvarning Lördag 13 Juni – KlagshamnTack Robban o alla andra. Jag seglade inte så bra som jag hoppats och får skylla på lite för lite vind främst i de första heaten. Inte lätt att hävda sig med 6.5 och 87:a när de flesta körde över 7.2kvm segel och badbryggor. Svårt att komma iväg efter gipparna. Men annars en juste dag med kul fighter vid bojarna.
Kan tycka att det där med tärning e lite knasigt men vad gör man inte för att få folk att ställa upp som funktionärer.
-
joth
Medlem12 juni, 2009 vid 07:47 som svar på: Skåne Slalom Cup, Förvarning Lördag 13 Juni – KlagshamnJaha, vad blir det nu då.
1. bumo o jump i Habo choppet
2. slalom i klagan
3. speed i klaganKan inte bestämma mig. Kommer vinden att vara bra för speed bakom piren eller blir det för västligt? Är det ren väst stannar jag i Habo. Är det tillräcklig NV så är jag rätt sugen på att testa speed.
Slalom känns svårfixat och kanske inte det man väljer med vind upp till 15 eller vad säger du Klangen.
-
joth
Medlem9 juni, 2009 vid 08:17 som svar på: Skåne Slalom Cup, Förvarning Torsdag 11 Juni – Habo Ljung – INSTÄLLTTrist när det är så, men inte mycket att göra. Lördagen är säkert nedskriven en hel redan i morgon…
-
joth
Medlem9 juni, 2009 vid 07:10 som svar på: Skåne Slalom Cup, Förvarning Torsdag 11 Juni – Habo Ljung – INSTÄLLTSMHI Torsdag
Mellan väst och nordväst, 5-8 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/sFår se om det blir något…
Satsar nog på bump o jump session i Habo på lördag istället. V 14-18 är prog just nu…
-
Och i vanlig ordning kan inte jag i morgon :mad2:
Men skall kanske testa piren på torsdag om vinden är bra då. Hoppas någon kommer att vara där då. Vill inte segla själv. Alex kanske skall segla båda dagarna så får hoppas.
