joth
Forumsvar skapade
-
Nordlig vind blir byig som tusan iom att det går en del över land. Det kan ge rätt ok vatten längre in men ute vid revet blir det nog som vanligt choppigt.
Värst är NV men även VNV ger mycket chopp.
Undra bara om vinden kommer hålla i sig till ikväll. Verkar inte så. :frown:
Vill ut o segla idag. -
@tobhed 411341 wrote:
Helt rätt, isonic 87 så klart:grin:
hmmm, Tobbe e inte sesongen slut för dig snart 😉
-
Grattis Tobbe!!! :cool2:
Hur gick det själv då Robban. Kom du i mål ??? 😉
-
@Kapten K 409073 wrote:
Jaha.
Då kan inte ja vara med då?Har varit medlem i LBWS och haft s-144
Då får man skaffa nytt nummer innan tävlingen?Som jag förstått det så kommer inte segelsiffror från SBF vara nödvändiga men att ha markering i seglet kommer vara nödvändig så att man ser vem som är vem. Sedan så skall man vara medlem i en klubb.
-
@tobhed 408167 wrote:
såg nog vad som händer när man bränner rakt in i en sten i 30 knop.
Lider med Janne. Fy tusan vilken otur. Det var ju en hel del som strök med i kraschen vad jag förstod.
-
@S19 408183 wrote:
Instämmer med Tobbes kommentar… det stenrevet kallas för Blacks rev! En bit väster om det och ner till soptippen går bra men mellan revet och piren är inget att rekomendera… Jag vet ett ställe till där nere osm man surfat på förr men vet inte riktigt vad de nya bestämmelserna säger men vad jag hört så av kiteare så är skylten som sitter uppe är inte ditsatt av länsstyrelsen… utan av en närliggande hmmmm instutition…. för en form av primitivt jordbruk…
Om man kör där på syd/syd eller sydvästlig (minns inte helt hundra och orkar inte kolla kartan) kuling så kommer det nog att gå undan 😉
LinusHehe det är väl ingen hemlighet men det är rätt kinkiga fågelskådare med sina j…a fåglar där mest hela året.
-
Om ni menar att segla på ljunghusen sidan av kanalen på sidan där kanalkiosken ligger så kan ni nog feteglömma det. Stenar och grunt.
Kommer ihåg att jag när man fick surfa vid Soptippen så körde över till Kanalen. Jag körde vid ett tillfälle ganska nära land. Kom ett stort minfält av stenar. Stora runda och bara några centimeter under ytan (totaldjup över 1m). Här kan ni snacka om att segla slalom. Och inne vid land är det för grunt vad jag kommer ihåg.
Hur det är på Östersjösidan vet jag inget om men om ni hade tänkt ha lä av kanalen så är ju den rätt hög och ger byig vind.
Men åk till Klagshamn när det är ostlig vind. Blir fint som snus då. Eller vad säger du Tobbe 😉
-
@NLC 407868 wrote:
Eller harskitar.
Är man så rädd över att få veck i monofilmen när man riggar får man väl införskaffa segel med full X-ply.
Mjo, men vecken har efter 3-4 års tid blivit sköra och går lätt sönder. Har en massa tejp i ett av mina från 2003. Kunde trycka lätt med fingret och det gick rakt igenom. Men genomskinlig tejp funkar fint att laga med. Brukar köra med Tesa extra starka som är vattenfast och finns på tex Bauhaus.
X-ply är super tycker jag. Har 2st segel helt i X-ply om man bortser från ett litet ”fönster” för siktens skull. Lite tyngre segel men för min del kan det kvitta. Jag är ingen segelsnurrare.
-
@tobhed 407665 wrote:
Nu är jag grymt taggad och vill ha MER vind
Vi får hoppas att det kan bli nått i Habo till helgen. Enl SMHI kan det bli 7-11 eller så. Håller tummarna.
-
Snart slutar det regna enl sattelitbilder och hoppas på vridande vind på 5-10. Stora grejor får det bli. Ni har väl 7.5:a? … Nähä inte det … jaja se segelsnurrare 😉
Hoppas på lite surf om allt vill sig väl…
-
@faster 404473 wrote:
Med ett brett arsel sitter man stabilare på stolen!
Det enda jag har hört är att en bräda med kort våtyta men bredare är snabbare och stabilare än en med längre våtyta och smalare. Det var ju så formulan utvecklades med en bred bräda kunde dom ha långa fenor och inget centerbord behövdes längre. Blev du klokare nu?Borde kunna stämma. Speeda med en vågbräda som är tunn och smal i aktern är inte alltid så stabilt. Kan börja vobbla tycker jag. Men för bred bräda gör väl det också svårare att kontrollera den i chopp eller gäller det totalbredden och inte bredden i aktern?
-
@kinetic 403943 wrote:
Nja…Robby gjorde ju en framåtloop med en Equipe för en himla många år sedan o ja har för mig att brädan ”klockats” för farter över 30knop för över 10 år sedan…men ja kan minnas fel.
Jag fick upp en F2 Strato -84 (centerbordsbräda med matchvikt på drygt 20kg) i drygt 20 knop med 7.5 segel så en modernare riktig courseracer borde ge högre farter.
-
@Carl R 394934 wrote:
Va ute och körde Equipe idag. Halvplanande byig vind. Gick väl ungefär dubbelt så fort (kanske mer) som den nyare breda brädan (freeride nåt) som var ute och försökte komma upp i planing. Riktigt skönt att det är så lätt att komma upp i planing när man ligger i redan hög fart utan planing. 😀
Och att det går att höja å sänka centerbordet så fort man vill ta lite höjd efter att byn är slut eller när man ska falla av å bränna lite.
Grymt kul åk! 😀Jaha, och ditt inlägg gör det bättre … 😉 Nu måste någon erbjuda mig en fin Courseracer … plz…
-
nope, dom brädorna eller kanske en Pacer vore väldigt nice men de har jag inte råd med. Skall vara billigt. Så ransaka er själva, släkt och vänner. Dessa fina brädor från förra årtiondet ligger säker och skräpar i era förråd. Skulle det vara från 80 talet så beror det på vilken bräda det är. Inte brädor typ en Strato eller Fanatic Cobra, dessa är tunga och tröga brädor mer för badväder än för långturer.
-
@tobhed 393974 wrote:
Jonas, du ska ju köpa min is87 vid årets slut… 😉
Hehe, jodå Tobbe det har jag inte glömt men det är ju massor av månader dit … Jester var kanske så trött på att han inte når 42knop med brädan att han vrakar iväg den… :tongue: *önsketänkande*
