Forumsvar skapade

Sida 39 av 46
  • joth

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 07:07 som svar på: Habo eller Klagshamn 23/10, var seglar ni?

    Tror du syftar på att det var 2 kitare som gick i vid parkeringen där surfarna håller till. Dessa skulle vara med på LBWS KM med surfingprylar men vinden blev inte som vi tänkt och dom chansade på att åka lite kite istället. Dom sade själva att det inte var bra att gå i där och tror inte att dom gör det i fortsättningen. Säkerheten måste gå i första hand och dom väljer nog ”kitebeachen” nästa gång. Sedan så kommer nog uppdelningen fungera i fortsättningen. Vid Sv vind så blir det bra att åka längs stranden och det gör att kitarna inte heller har så stor plats att åka på och lånar lite av bukten. Vid tex NV händer det ju aldrig. Tycker inte det stör om dom kan åka. Men nybörjare bör inte hålla till där surfare är av just anledningen att surfare inte känner att det är säkert och det blir irritation.

    //Jonas

  • joth

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 15:57 som svar på: LBWS klubbtävling Fullt Ös

    SMHI:

    Söndag
    Sydväst, 8-12 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s

    Kan ju hoppas dom har rätt denna gång…

    //Jonas

  • joth

    Medlem
    19 oktober, 2006 vid 17:40 som svar på: "Kors va de vimlar av segel i da. E de Löda. Nä de e Speeda"

    Hehe, underbar liten film. Nu vill man ju bara vara med nästa år… Så sköna gubbar vill man ju träffa.

    //Jonas

  • joth

    Medlem
    16 oktober, 2006 vid 12:11 som svar på: Viktens betydelse i hastighets vindsurfing

    Ujj, en massa högtravande fysisk spekulation men kul läsning.

    Övre segelstorlek tror jag också spelar roll. I alla fall för oss miniviktare. Ex: Jag och polare seglar, jag på 6.3 och han på 7.5. Noteras att han iof också körde på för stor fena. Jag kör fortare. Han blir ledsen av alla gliringar och går in och byter till mindre segel och fena och kör fortare än mig. Så även om man kan hålla stort segel så genererar det ju inte fart alltid.

    Men det är väl hur bra man är på att överföra seglets kraft till fart frammåt och inte bara generera en massa sidokraft.

    //Snillen spekulerar…

  • joth

    Medlem
    16 oktober, 2006 vid 07:33 som svar på: Viktens betydelse i hastighets vindsurfing

    Allt detta snack om vikt etc… Men om man istället tog fettospeedaren med sitt feta segel och speedbräda och förminskade den så att vikten blev i min klass typ 73Kg.

    Alltså en speedbräda på 65 liter och ett 6.5 segel för en 110Kg bjässe blir då en 50 liters bräda och 5.5 segel för en 73kg snubbe.

    Eller detta sätt att tänka fungerar inte… tja då får jag väl bygga mer muskler så jag pallar hålla stora grejor.

    //Jonas

  • joth

    Medlem
    13 oktober, 2006 vid 07:33 som svar på: Motion inlämnad om SM i Speed 2007

    Gillar upplägget med GPS del och deltävlingar. Förhoppningsvis kan jag vara med på någon av deltävlingarna och delta i GPS delen.

    Ligger långt efter alla andra prylmässigt och hastighetsmässigt men vill ändå vara med och leka samt ju större deltagande nästa år ju bättre för fortsatta tävlingar/evenemang. Blev inget med det i år av andra skäl men nästa år så.

    //jonas

  • joth

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 09:12 som svar på: Kitesurfing and Windsurfing in Habo

    Så länge både vindsurfare och Kiteare tar hänsyn till varandra och inte slåss om samma utrymme (Habo är ju stort så alla behöver inte vara på samma kvadratmeter) så skall väl inte osämja behövas. Klart att man hälsar tebax oavsett kite eller W-surf.

    /Jonas

  • joth

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 08:59 som svar på: 40 knop med vågbräda samt vågsegel?

    Låter snabbt för att vara vågis men nog inte omöjligt. Med bra förhållanden och hjärnan hemma så… Kan Sandy Point killarna med miniprylar och ingen vind sätta supertider så kan man det säkert med vågprylar med när det brallar i.

    Jag har fått upp min F2 Maui Project 8’4 vågis i 30.1 knop med 5.2 vågsegel. Grejjor från 2000/2001. Det som jag har i min avatar. Och det kändes som att det finns mer att ge. Blev mörkt tyvärr…

    //Jonas

  • joth

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 19:12 som svar på: Förstörd bil i Habo Ljung

    En ide är att när man riggat klart sätter man dit brädan (lägg den nära riggen förberedd med mastfäste och fena) utan att släppa riggen och bär ner ekipaget till vattenbrynet nedanför slänten. Då blåser inga prylar omkring och alla är glada. Blåser det mycket brukar jag göra så och det funkar hur bra som helst.

    Har sett oförsiktiga riggningar med där variotoppar på fladdrande segel dunkar fina hål i motorhuven på bilar etc… Olyckor händer men man kan ju minimera dom.

    Har själv varit 20cm från att sabba hela seglet när det blåste in i ett träd och där var deet fina grenar som bara väntade. Lärde mig läxan där typ…

    //Jonas

  • joth

    Medlem
    29 september, 2006 vid 12:07 som svar på: Storlek på lättvindssegel?

    Jag skulle valt ett segel i stroleken 8.5-9.0 vilket jag tror skulle fungera till din bräda och inte vara för stort hopp ner till 6.7:an. Dock måste du ju ha längre mast och bom till seglena. Runt 500-520 mast och 220-240 bom kanske.

    De flesta nocam freerace/race segel i de dimensionerna har hyffsat bra trimm och brett register så det är därför jag tror det skulle fungera bra. Segel utan cambers skulle göra seglet lättare att hantera.

    /Jonas

  • joth

    Medlem
    22 september, 2006 vid 18:23 som svar på: Bris i Klagshamn denna helgen?

    Jag är i Klagshamn kl 09:30 i morgon. Kör till 14 ungefär.

    Verkar bli 6-10 sydost. Hoppas det är bra i Klagan….

    Ses i morron!!!!

    //Jonas

  • joth

    Medlem
    21 september, 2006 vid 14:41 som svar på: Bris i Klagshamn denna helgen?

    Skall nog kunna komma ner på lördag om det blåser. Vi får hoppas…

    /Jonas

  • joth

    Medlem
    19 september, 2006 vid 12:42 som svar på: Danskarna över 40 knop

    Här?

    //Jonas

  • joth

    Medlem
    19 september, 2006 vid 12:33 som svar på: Danskarna över 40 knop
    Klang wrote:
    tobhed wrote:
    Hade varit roligt med några gemensamma arrangemang typ landskamp eller så 🙂
    Har ibland tänkt på när jag kör över bron att det finns ett utmärkt speedställe på ön (innan tunneln från svenska sidan), vid nordlig vind är det alldeles platt där…

    Men hur ska man ta sig ut dit, visst är det väl även förbjudet område? Är därför extra sugen att hänga på när du sticker dit Tobbe 🙂

    /Klang

    Vattensträckan mellan Saltholm och bron. Superplatt och helt öppet över ön. Kan inte bli bättre.

    Kan man ta sig till Saltholm med båt så får man väl ragga tag i en större motorbåt och packa prylarna på och sticka dit. Om det inte är olagligt förståss.

    //Jonas

  • joth

    Medlem
    19 september, 2006 vid 08:34 som svar på: Dyrt att köra fort…

    Lärde mig en läxa… nej nej nej… jag var ju helt knäckt… fick prata ut med Tina hela kvällen… och hon lovade att storleken har betydelse… så nästa gång tänkte jag köra silvertejp runt händerna till bommen och satsa ännu större :-P.

    Fenan kan ju dock vara pytte-liten.

    /Klang

    hehe vissa lär sig aldrig… Du vet väl att tekniken är a och o … inte storleken.

Sida 39 av 46
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications