joth
Forumsvar skapade
-
Dum fråga men hur stora är vissa av dessa bumlingar. Man kanske kan plocka bort dom helt. Man har ju båt och linor. Bogsera bort klimparna i nått nät eller så.
Spekulation, jag vet men ändå. Eller förstör man klagshamnskänslan då?
//Jonas
-
Jovisst är det dyrt att leka med sin hälsa och sina prylar men det är det värt. Adrenalinkicken är ju fantastisk.
Masten var det en Sailworks joystick 75% som min? För alla andra så är det samma som Powerex Z-free mast. Skall du ha hållbart så får det bli wavemaster skulle jag tro om ens det hjälper.
Har för mig att du dundrade ut liiiite överriggad den dagen du knäckte eller har jag fel för mig. Sedan så lärde du väl dig en läxa i Klagsamn att störst är inte snabbast…:wink: Vi körde ju om dig ända tills du bytte ner dig till mindre segel och fena. Då blev det omvänt.
Du är i gott sällskap när det gäller sådana missöden men det hjälper iofs inte plånboken.
//Jonas
-
Jo vid ostlig vind blev det riktigt bra. Visste inte att Klagshamn hade den potentialen. Har man bra ställe vid Ost med att speeda i. Gött!!!! Platt och fint men nådde endast 28.2 Knop. Verkar som min 105 litare inte duger till riktiga farter samt freerideseglet ger inte riktigt det som behövs heller. Men det är attans så kul ändå.
-
Vi är många som sett det och jag tycker det är lite obehagligt med järnrör eller gamla master eller vad man använt. På ett av reven är det ju en hel skog av dom. En fetespinout och allt otrevligt kan hända.
Annars var det en underbar dag men fin vind och sol.
//Jonas
-
En som går fort … 😉
Kan rekomendera foretrex 101. Jag tycker den funkar kalas men den ger inte samma hastigheter som Tobhed´s. Hans e nog trimmad. Eller så blev jag bara frånåkt av Tobbe.
-
Blev det några bra hastigheter, vattnet platt eller… Kommer ner vid 14-15 tiden idag lördag. Skall lägga sig men hoppas på att kunna köra lite i alla fall.
Tar med GPS och ett glatt humör så får vi se om det blir åka av eller inte… (Ja, jag har med Windsurfing prylarna med)
-
Jag har klarat 30 knop med mina vågprylar men tror inte att jag kan klämma upp dom i mer än tex 32 knop. Men det återstår att se.
Viktigast är ju att våga och att ha kontroll på sina prylar och det verkar dom nya slalom/speedprylarna är lättare att kontrollera i höga farter.
//Jonas
-
Som liten infikning bara: Vilken typ av joint har ni. Har märk att med en joint av typen tendon så har brädan mer tendensen att flippa över när man trillar i. Den är mycket hårdare än en klassisk gummijoint. Jag anv numer vanlig joint och brädan vänder sig nästan aldrig. Och jag behövde inte justera något alls heller.
//jonas
-
Släpp inte på skotningen, utan håll kvar denna hela tiden. Skotar du ut, så blir det problem med balansen/farten 😀
Lättare sagt än gjort måste jag säga. Både att hålla skotningen i schack och sedan hålla koll på chopp, brädan etc är inte helt lätt. Körde igår i Habo Ljung med 5.2 och vågis för att det var så attans choppigt att det inte gick att få till bra tider med andra prylar. 27 knop som mest. Klang fick 28.5 med kvadraten större och gammal Mistral SLE.
Jag har en annan fråga: Jag har ofta svårt att räta ut bakre benet när jag slörar. Det har en tendens att vika sig och jag blir super trött av att hålla på och räta på det. Sitter liksom ner bakåt med främre foten sträckt och per automatik får jag svårt att hålla in skotet iom att jag liksom nästan sitter över aktern. Har detta med att stansen inte blir rätt eller jag kanske bara är för klen :wink:.
//Jonas
-
Materialen åldras givetvis men jag tror inte med moderna prylar att det försämrar seglingsegenskaperna jätte mycket. Möjligen kan seglen gå sönder lättare efter att ha utsatts för sol, salt och sand en längre tid. Med monofilm är det så i alla fall.
Så ditt diablo bör fungera utmärkt. Det är rätt nytt ändå får jag väl säga.
//Jonas
-
Jupp, äldre prylar men det är kanske inte det som man skall tänka på utan att det är svårare att hantera cambers etc … för nybörjare. Äldre cambersegel är klumpiga. Priset lägger jag mig inte i utan tänker mer på lätthanterligheten på prylarna. Nyare prylar är lättare att surfa på, framför allt freeride brädor och segel.
Annars har eletricen varit rätt ok med skaplig fart. Ser några exemplar ute på vattnet då och då. När det begav sig en rätt populär bräda.
Kolla åldern om du ändå är intresserad. Eletricen tillverkades väl fram till 92/93 eller nått sånt. Andra kan säkert rätta mig i det. Ju nyare ju bättre i alla fall.
//Jonas
-
Jag måste säga att de hållbaraste seglen som jag sett är de nya Sailworksseglen. Deras Revolution har funnits länge och bara vidareutvecklats. Med mycket X-ply och välsydda känns dom väldigt hållbara utan att väga bly. Kör själv med äldre sailworkssegel och hittils har dom fungerat mycket bra.
Kanske ett outsider segelmärke iom att det flödar omkring en massa NP, Simmer och North etc… Finns liksom ingen sponsring kring dessa segel och inte så mycket skyltning i någon stor butik.
All monofilm och X-ply lär åldras men man kan nog ha segel med dom materialen tills man tröttnar på dom.
//Jonas
-
Masten skall böjas en hel del. De flesta moderna segel skall ha ”sladdrigt” akterlik. Men man skall inte heller dra för mycket. Att lattorna ligger bredvid masten kan vara helt ok när man riggar för lättare vind. Seglet fylls ju ut när det är vind i det. Man skall inte dra så att all buk försvinner. Varken i nedhal eller uthal.
Kolla rigg guiden för mer info om hur det skall se ut just för NP:s segel.
/Jonas
-
Vi har i alla fall rejält med sjögräs i Habo Ljung nu. Ligger i sjok flera meter ut i vattnet som är jätte kul att vada igenom vid start och sedan börjar mattorna breda ut sig. Landa i en sådan är inte så kul.
Knappt tångfena funkar i de förhållandena… 😡
-
Har också fått slipa på mina fenor. Inget konstigt med det. Har även fått bygga på med glasfiberplasticpadding på en fena för att den skulle sitta fint.
