jps
Forumsvar skapade
-
Knatte wrote:Hur fort har det gått ? Någon som vet några knop siffror både för GetWet /TB ? och de snabbaste övriga ? Finns inga siffror publicerade ännu väl ??:confused2:
Inga resultat ännu men detta påstående tolkar jag som att det gått REJÄLT fort för en del: ”A few Aussies, SA and Namibian will tumble in the top 10…”
-
dude wrote:Möjligtvis kör du standarddiameter på masten du har i och kör med ett segel som också är designat för att fungera med RDM. I så fall kan lattrotationsproblemet ditt lösas med att köra RDM. Bara en reflektion.
/Niklas
Tyvärr inte. Seglet är ett NP Raf Jet 01. Då fanns väl knappt RDM 🙂
-
Jag tycker att uppklippta Biltemahandskar (finns på Jula också) fungerar alldeles utmärkt. Enda kruxet är att handskarnas fingrar har en tendens att ”hoppa ur” så att fingrarna blir helt bara och då blir det kaaallt…
-
Underbar liten rulle 🙂
Inte den bästa tekniska kvaliteten kanske men helt OK lifestyle reportage typ.
Det är roligare att dra ut o kriga lite än att stå på stranden och va ball!
-
A90 wrote:Härligt att höra att det inte bara var jag som saknade rätt storlek på segel.
Körde 5,3 och sitter nu här med Karl-Alfred armar.Är Sätrabadet OK vid Nordvästligt?
Karl-Alfred armar var det ja 🙂 Jag har iofs mindre segel men tänkte att 5.3 blir nog bra och det är nog mest jag som är för kass på att surfa om det inte funkar. Känns bra att höra att segelstorleken skulle kunnat varit lite mindre. Vad borde man kört då som 65kgs räka? Vinden låg nog mest på runt 12-15 skulle jag tro.
-
Jag körde lite längre in mot stan (Hägerstenshamnen). Där blåste det också som f-n. (mellan 7 och 17 m/s enligt Windfinder) Körde med maxnedragen 5.3a vilket var för stort för mig i alla fall. Misstänker dock att det skulle gått rätt illa med ett mindre segel också. Måste öva mer på att köra i hårdvind. Det är inte det lättaste för en nykomling… Det är roligt att prova dock 🙂
Hyfsat kyligt blev det också efter ett tag. Brrrr.
-
dixon wrote:Råd från en gubbe (30+):
Se till att lära känna andra surfare i ditt område, då kan du fråga dem hur man ska lösa olika tekniska problem. Det är så mycket bättre än att läsa teori här på konfen och andra sidor. + Att det blir dubbelt så roligt att surfa tillsammans med ett ’crew’Men till syvene och sist är det timmarna på vattnet som räknas. De som blir bra är inte kräsna med perfekta förhållanden utan drar ut så mycket som möjligt.
Surfing handlar dock inte om prestation (dvs bli så bra som möjligt) utan att ’chilla’ och ha det bra. Den som har roligast vinner.
Varför inte dra ut till Torö någon blåsig dag för att få inspiration? Att sitta och kolla på bra surfare i vågor kan ge mig gåshud ivarje fall…
Sen finns med mycket schyssta filmer på nätet, länkar finns här på konfen.Räkna också med en startsträcka innan du blir ’hookad’. Du vet när du är fast…
Håller med TOW gäller!
Fast är man när man antingen surfar eller funderar på surfa mest hela tiden. Titta på väderrapporter x ggr i timmen ingår också i symptomen. + att alltid kika ut genom fönstret på jobbet.
Kanske dags att starta en AW (anonymous Windsurfers) sektion a la AA-modellen? Detta beroende är minst lika starkt som andra. Dock mycket roligare och nyttigare 🙂
-
Weeboy wrote:Steffo. Steffan!
Varför inte skapa en underforum som handlar om begg affärer och köp och sälj erfarenheter? Där kunde vi surfare dela med oss erfarenheter om genomförda affärer, dåliga resp bra säljare, lurendrerier osv. Jag känner att nästan varje surfare köpt eller sålt något begagnat så detta är rätt så viktigt. Synd att tex såna som Don Pedros trådar försvinner i mängden av all annan snack om nån vecka och så letar ju ingen i ämne då dem flesta facktisk tror att sånt är väldigt sällsynt. Och så nån annan stackare kan dela igen don pedros erfarenhet om ett halvår eller nåt:frown: Underforumet kan vara gemensamm med kite, bodysurf och andra sporter.
Vad tycker ni andra?
Varför inte använda Seller/Buyer Feedback funktionaliteten som redan finns i köp&sälj? Om denna användes efter varje genomförd affär för att berätta positiva/getativa erfarenheter så skulle det rätt snabbt byggas upp en bank av information som skulle underlätta framtida affärer.
Om en person en har varit OK att ha att göra med en gg så är han/hon med största sannolikhet det även nästa gg.
-
Kan du inte försöka hitta ett Rehband (neopren) axelskydd så att du får mer värme inom området?
-
jps
Medlem13 oktober, 2006 vid 22:09 som svar på: Filmen från F2 SpeedChallange i Torkelstorp 7 oktKul rulle 🙂
Roligt med lite omväxling mot alla våg och freestylefilmer!
-
Grattis!
Det är mycket roligare att fira än att gråta 🙂
Rolig vin och korvsmiley förresten. Var hittade du den?
-
Grattis!
Det är mycket roligare att fira än att gråta 🙂
Rolig vin och korvsmiley förresten. Var hittade du den?
-
Ola H. wrote:Det finns ett inbyggd dilemma i köp/sälj-problematiken. Dels vill givetvis säljarna sälja dyrt och köparna köpa billigt. Men de flesta som regelbundet säljer saker är dessutom intresserade av att hålla uppe priserna och vill därför inte sätta ut prylar för billigt. Mer exakt: de vill inte gärna sätta ut prylarna så billigt som de kan tänka sig att sälja dem för. Det gäller inte alla, men jag tror det gäller rätt många. Därför blir diskrpeansen meller säljare och köpare när det gäller annonserade priser onödigt stor. Det är inte så mycket att göra åt detta, förutom möjligen att råda presumtiva köpare att starta upp prisförhandlingar även på prylar som kanske verkar lite för dyra.
Ett problem med begagnatmarknade är att det är svårt att veta det verkliga skicket på prylarna. Jag har känslan av att skicket oftast slår igenom för lite på priset, dvs många köper förhållandevis nya men förhållandevis slitna prylar för dyrt. Därför vore det intressant med någon slags ”officiell kategorisering” av skicket, säg t ex A-, B-, C- och D-skick med länkar till korta beskrivningar (möjligen med bildexempel) på vad vi menar med t ex B-skick.
Detta skulle göra bedömningar av skicket till lite mindere av en gissningslek. Vad som är ”ok skick” varierar ju rätt mycket från person till person. De som segler hårt tenderar att tycka att även rätt slitna prylar har ”OK skick” (vilken kan vara helt sant – OK bruksskick, liksom) medan lite mer försiktiga seglare som sliter mindre på sina prylar kanske förväntar sig att ”OK skick” betyder helt utan skador, repor och andra blesyrer.
T ex kunder man när det gäller brädor tänka sig
A+: nyskick, inte en repa
A:nästan som nu. Möjligen lite mindre lackrepor och smuts, men inga dingar
B: mindre dingar på okritiska ställen som ej gått igenom och lagats med en lite klick superexpoxy eller dylikt för säkerhets skull.
C: Större skador som gått igenom (till kärnan) som dock lagats professionellt
D: Kvarvarande tämligen allvarliga skador ( som tex kraschade nosar) eller provisoriskt lagade skador.
E: Rejält sliten, begynnande mjukhet, avhoppad och lagad etc.Det blir dock inte helt lätt att kategorisera eftersom en bräda som haft en rejäl noskrasch som lagats proffsigt, men i övrigt är i perfekt skick kan vara ”bättre” än en mer genomsliten bräda som dock inte har några specifika skador. Man får fila på formuleringarna och som sagt även ge lite bildexempel.
Som flera andra har sagt är detta ett väldigt bra förslag. behöver ju inte nödvändigtvis vara en ny skala enligt ovan. Det viktigaste är att Good, fair etc exemplifieras så att det går att inom rimliga gränser avgöra vad detta betyder (+ givetvis att säljarna är hyfsat ärliga med bedömningen av sina prylar)
-
jps
Medlem11 oktober, 2006 vid 11:54 som svar på: Frågor om freeridedjungeln? Fanatic,Mistral,Exocet,mfl?Svenne wrote:Nu äre bara å börja samla segel! Välkommen till sporten. 🙂Så sant, så sant…
En hel del fenor, master, bommar och brädor kan det också bli 🙂
