jps
Forumsvar skapade
-
Den brädan var inte vacker längre…
Tur i oturen att det inte var din mage som rök.
-
Jo det var det jag ville ha tips om 🙂 Framförallt segel, mast och bräda.
Det kom några vettiga råd från fredrik och brutus + kanske någon till i början sedan har det mest handlat om påsar, karatefyllor och förhudar… Det kan ju också vara intressant i och för sig men har inte så mycket med ursprungsfrågan att göra 😉
Skulle kanske ha betonat ALLA prylar.
-
Väcker liv i denna gamla tråd.
Har samma problem men inte i lika illa som på bilden ovan. Min fundering är om ett utstick på 0.5-1mm är OK eller måste det vara helt plant utan skarv för att det inte ska skapa turbulens?
-
Ser ut som om de ev kan köra idag.
GPS-Speedsurfing crew 9-15-2006 10:07
It looks like we finally have the chance to have a sail. Chances are also promising for an official race so anyone interested please make sure you’re here in time.Skippersmeeting at 11.00
First possible start 11.30Att det inte finns någon uppdatering efter tiosnåret tyder kanske på att de surfar på vattnet istället för nätet?
-
Inte roligt att ha speedtävling när det inte blåser. Kanske, kanske det kan bli något idag? http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=2611
-
jps
Medlem12 september, 2006 vid 05:47 som svar på: Frågor om freeridedjungeln? Fanatic,Mistral,Exocet,mfl?125-135 liter borde funka att fortsätta att lära sig på. Denna kommer dessutom att funka i lätta vindar senare när du vill ha en ännu mindre bräda.
-
@svennebanan]jag lallade runt erstaviken igår söndag på en kona och 9,5. det planade lite då och då i de extrema förhållandena 3-5 ms och strålande sol. seglet har några år på nacken och jag vet inte hur bra trimmat det är. perfekt att iaf komma ut lite då jag ägnade lördagen åt att titta på min 4åriga dotter hoppandes i en studsmatta i bra vind -.[/QUOTE wrote:
Då kanske det var dig jag mötte i Mälarhöjden/Bredäng vid tre/fyratiden. Åtminstone var det en snubbe med en Kona på taket som körde förbi 🙂
-
Mycket bra att det ingår bågar i paketet 😉
-
getwet wrote:Jester wrote:Grattis!
Det händer ibland att programmet räknar ut hastigheter som är ganska mycket högre än vad displayen visar. Går även åt andra hållet ibland, och det är ju j-vligt surt. Men 2 sec är ju egentligen ganska ointressant (bla pga taskiga felmarginaler), utan det är ju average på 10 sekundaren som är den officiella värdemätaren på gps-speedsurfing.com.
Så som jag har tolkat det (kanske är fel) så mäter ”max display” på en annan tidsperiod än det vi kör på, 2sec. Vad jag fått berättat för mig är att Garmin tydligen kniper angående hur ofta den reggar i maxdisplay.
Därav kan det skilja mellan 2sec och maxdisplay, mätvärdena är inte lika.Det har något med Garmins gridmätning och avrundningar etc att göra. Det är inte bara maxvärdet som diffar även den totalt avverkade längden på en session diffar mellan GPSAR or Foretrexen. Mer diff om man kör sakta och ramlar mycket…
Det finns ett par trådar om detta på gps-speedforum
-
Jester wrote:Glöm inte o kika in SpeedManualen oxå. Där står en massa matnyttigt!
http://hem.bredband.net/speedmanualen/
Och lycka till med speedandet! Och dom flesta freerajdare brukar topp runt 24-25 knop.
Intressant det där med hur fort man kan köra med vilka prylar. Det verkar ju som om några stycken fått sina freeride/wave-grejor att gå ganska så fort. T.ex. denna http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=6984&uid=1251
En 25-30 knop kanske kan vara en rimlig ambition innan man köper på sig riktiga speedprylar?
-
Jag vet att alla är hjälpsamma och så. I synnerhet speedare verkar det som 😉 Mitt inlägg var skrivet med en stor portion glimt i ögat.
Jag tror dock att det kan vara så att eftersom det mest är bra speedare/duktiga seglare som har en GPS så blir även de ”dåliga” tiderna väldigt bra för en relativ nybörjare.
Om man sedan har uppnått ett bra personligt resultat som vid en postning hamnar väääldigt långt bak i listan i alla fall så är det en liten mental barriär att skicka in detta. I alla fall var det så för mig.
Hoppas bara att fler blåbär gör som jag och pure så blir det mer sällskap i botten på listan 🙂
PS Nästa mentala barriär är att VÅGA åka fortare. För min egen del känns det som att jag måste vänja mig stegvis vid mer fart och mindre segel. Visst går det att åka fortare redan nu men risken för en rejäl olycka känns rätt överhängande när kontrollen är så dålig. Bättre att ta ett steg i taget. Någre tips på hur man får denna vana? Misstänker att det bara är att söka upp rätt förhållanden och vara på vattnet så mycket som möjligt?
-
Jag är väääldigt mänsklig. Sist eller så 😉
Någonstans måste man ju dock börja…
Det är ju också mycket lättare att bli bättre om man är kass i början!
Har man en GPS så är det väl bara att skicka in så att man kan följa sin utveckling. Är det någon som stör sig på eller har våldsamt roligt över blåbärstider så bjuder jag på det i alla fall 🙂
Livet är alldeles för kort för att ta sig själv på så stort allvar!
