jr555se
Forumsvar skapade
-
Jaha, av svaren att döma lär det förmodligen funka. Självklart har jag fler segel men då folk verkade prata om 4-5 meters segel vart jag lite fundersam om 6 kanske skulle bli för bängligt.. Formularigg på en släde ja eller hur 😀
Får väl haka på sonen i en pulka eller ngt om det drar i för mkt
🙂hittade denna sidan.
http://www.t2iceboards.lv/
Nu ska man ju såklart handla/stödja de lokala försäljarna. men den gav lite tips(bildmässigt) på hur man kan sätta fast och förlänga truckarna på ett enkelt och ganska snillrikt sätt på nån bild i galleriet, de satte träplattan under trucken och drog fast i hjulaxlarna med en såndär Ugrejmedgängoriändarnasomjagglömtvaddenheter, sen helt plötsligt har de updaterat och nu ser konstruktionen väldigt lik ut som.. hibernan…Man man även sätta skidor med fenor/medar i sig för att klara lite mer snö, måste nog vara hård sådan för den lär väl sjunka ner annars..(?) men en ide eller två kanske föds hos ngn…
-johan
-
Herr Pelegrin, innebär det att 6.0 kommer vara alldeles för stort(känns pluttigt tycker jag) och inte ens värt att prova?
slipper ju gärna utöka garderoben med segel som inte behövs senare :frown:Läste att brown eller vad han heter drog litet nedhal för att slippa problem med backwind, men så speedar han ju oxå 🙂
-
men sh1t vilken gigantisk isräser det var där.. typ mamma isabella(?) största jag sett..
Passar på att fråga om 6.0 segel(mitt minsta) är för stort eller lagom på is?
antingen på en 4 medars snigel eller en pirate..och syftet är inte att åka fortMisstänker att när/om det blåser 8m/s sitter jag nog hellre hemma i värmen eller i bilen med fulldubb på 😀
-jr
-
Pelegrin och BadJanne, Riktigt snygga brädor! måste vara en grym känsla att köra runt på ngt man själv skapat och bestämt hur den ska bli.. å cutouts å grejer …
Pelegrins no3(bild) har en viss likhet med dagens lättvindare tycker jag, men designen/formen kanske funnits ett tag.
-
trimmarn, åh.. vad kul det ser ut att vara.
Kinetic, så är farligt att säga till mig..(att ngt är svårt eller liknande, ang. carve) då blir jag bara än mer taggad att prova 😀
Pelegrin, Oåxen.. ingen tvekan, Bygga eget helt klart, tummen sitter på rätt ställe och verktyg finns.
iaf. 4 medars varianten är ju inte överkomplicerad att fixa till. Medarna känns mest jobbiga att stå å slipa till men dem kan man ju köpa av bicless snart eller booze(stavning?).Kanske kommer köpa en rad/pirate-variant ändå och sen ge mig på att göra en egen(eller tvärtom 🙂 . vill inte lägga hur mkt som helst på det bara.
nä, nu får gärna vattnet börja frysa till..
-johan
-
kinetic, ok.. intressant, kul att iden inte är nerlagd, jag tror starkt på att ngt sånt måste till för att man ska slippa trycka ner kanten aktivt själv!
30knop på blankis. då får jag åka där det är snö i början tror jag 😀funderar just nu på vad jag ska bygga.. Medar eller carve(rad,pirate..).. eller kanske köpa carve.. hmm..
-
heh, tog en stund innan jag fattade att kinetic tillverkar piraten 🙂 men jag förstår inte skillnaden mellan rad och pirate.. svensktillverkade bådatvå men samma eller olika tillverkare?
inser att jag skrivit/frågat om carve och rad men skrivit pirate.. mest för att jag trodde att de var samma lika
jag är inte ute efter fart(då lär jag slå ihjäl mig) utan en ”simulator” att träna muskelminne med.
hmm..
-
Tack Pelegrin! misstänkte att min fråga skulle drunkna i korrespondansen som pågick.
Så fenan rör sig i höjdled? (borde det ju vara då sidled borde ha negativ inverkan men vill vara säker..även om jag framstår som dum) 🙂
Så om jag förstår problemet/svagheten med pirate/carve brädorna så är det att svänga på is, förmodligen iom mastfotstrycket som rätar upp(flexar) brädan, som kinetic säger.
Borde man inte kunna ha en knöl eller fena(rundade kanter) i mitten under mastfoten för att motverka och få ner trycket utan att brädan jobbar emot en när man carve:ar? Skulle det underlätta?
-j
-
inget svar på mina andra frågor så jag ställer nya 😀
lutar åt en carvebrädevariant istället för medar iom snökravet jag har.på Pirate, hur lång fena, alltså inte vanlig längd utan hur långt fram går den, är den som en lång med?
Ledad Fena, huh?Maglu, 4 medarsbrädan.. snyggt bygge!
-
jr555se
Medlem1 november, 2011 vid 10:29 som svar på: Roberto Ricci ska kanske hålla sig på vattnet…ehh, äga och köra är inte samma som att vara erfaren. har träffat många som äger hårda bilar och kör som svin ute i trafiken. De klarade oftast inte ett helt varv runt en bana utan att ha åkt av..(svensson spårval, för hög fart in i kurva, gasa för tidigt i apex etc etc)
är han rutinerad och vet vad han gör, isåf. är det väldigt pinsamt misstag för honom, varför flyttar han isåf all vikt bakåt i kurvan(Gasar och växlar upp)
Han har för hög fart när han närmar sig apex och ingen tyngd på hjulen som behöver grepp(fram). Då spelar det liksom ingen roll hur mkt hjälpmedel man har eller inte, 4wd,fwd eller rwd.. man åker av =D (been there done that)
gillade film no2, man ser ju att han inte riktigt menar det han säger, för att göra det än tydligare nämner han ju även att de kanske inte behöver polera den om jag inte minns fel…
Skön kille med glimten i ögat(jag tror och hoppas att han insåg sitt misstag) =)
edit. tänk vad mkt som skrivs och kommenteras runtom i världen nu om dessa filmklipp.. till ingen nytta heller.. bah! jag blev lurad igen av bara farten..
-
För att slippa åka Bara där det är plogat och kanske lite snö,
->vilken Max höjd på medarna är rekommenderat(kör ni med)?Funderar på att knåpa ihop en med truckar. Ser ju lättare ut att bygga än skidvarianten..
-> Är det så breda truckar(bredd mellan hjulen) som möjligt som rekommenderas?edit, tack vare flytten av tråden som jag snappade upp detta(till frugans milda glädje)
-johan
-
jr555se
Medlem27 oktober, 2011 vid 19:12 som svar på: Roberto Ricci ska kanske hålla sig på vattnet…bilintresserad måhända men noll koll på hur man kör. Gasa in i en kurva och dessutom växla upp är ju att be om problem. Skönt att det gick bra och att de kunde garva åt det.
-
provrigga är ju alltid bäst men jag provade med NP x3 460 mast på ett Sailloft cross 2007 eller nåt och det blev inte alls bra. Vet inte hur det skulle blivit med cambers. Kommer inte ihåg nu hur det såg ut men det syntes att masten böjdes på fel ställe.
Nyare cross har ju mer twist men jag skulle nog provrigga först i ditt fall.-johan
-
Alltid säkerhetslina till min GoPro. även om den skulle flyta på ytan skulle det krävas ganska stor boj för att man ska hitta den igen. Lite knöligare dock att hitta bra ställe att sätta den i om man ska räkna med att fästet till huset t.ex. bryts av. Jag gjorde en ståltrådsloop som sitter fast i metallpinnen till baklocket. Inte jättestark plast där men det ska ju inte belastas så hårt hoppas jag..
-johan
-
klantiga tvättnissar som trycker in vatten i strålkastaren..
det brukar väl sitta dränerings och ventilations rör på strålkastare.(iaf. på mina japanbilar gör det de)
Jag Gissar på att en sådan slang har vikt sig kanske?
En tur till toyota reparatörn skulle nog hjälpa annarslycka till!
